العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
پنجشنبه 8 تير 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13482      تاریخ : 1393/11/2 09:22:35      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
اخبار خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 3 ـ مرداد و شهريور 1380
اخبار

بررسى استفاده از علم ژنتيك تقدم اخلاق بر علم
در دولت آلمان اختلاف نظر شديدى در زمينه آينده علم زيست ـ پزشكى Biomedicineبروز كرده است. خانم ادلگارد بوهلمان, وزير علوم و پژوهش و خانم هر تا دو يبلر ـ گلمين, وزير دادگسترى دولت فدرال آلمان كه هر دو نيز از اعضاى حزب حاكم سوسيال دموكرات هستند, نظرات متفاوتى را در ميان اين فن آورى ابزار داشته اند. در حالى كه بوهلمان مايل است اجازه استفاده از جنين انسانى براى اهداف عملى را مخالف نص صريح قانون اساسى مى داند.
بوهلمان در مصاحبه اى با هفته نام اشپيگل گفت: ((من در جستجوى راه حلى هستم كه بتوان جنين هاى غير قابل مصرف را براى امور آزمايشگاهى مورد استفاده قرار داد)). در حال حاضر حدود 100 تا 150 جنين انسانى در مراكز پژوهشى پزشكى آلمان از طريق لقاح آزمايشگاهى ايجاد شده اند, ولى به دليل فوت يا بيمارى مهلك زنانى كه سلولهاى تخمك خود را تحويل آزمايشگاه داده اند, بى مصرف مانده اند.
دويبلر ـ گملين ضمن مخالفت با استفاده از اين جنين ها ـ كه در واقع موجود زنده محسوب مى شوند ـ براى تحقيقات پزشكى در مصاحبه اى با روزنامه زود دويچه سايتونگ اظهار داشت: ((حيات انسانى, حتى اگر به كمال نرسيده باشد, از ابتدا تحت حفاظت قانون قرار دارد)), بنابراين از هنگامى كه دو ياخته تخمك و اسپرم با يكديگر تركيب مى شوند, حفاظت از آن وظيفه قانون است.
در اين ميان هوبرت ماركل, رييس جامعه ماكس پلانك (بزرگترين مجتمع پژوهشى سرتاسرى آلمان ـ م) نيز در حمايت از وزير دادگسترى آلمان اظهار داشته است ((من دليلى نمى بينم كه براى اين كه بتوانيم روى چنين انسانى آزمايش كنيم, قانون اساسى را تغيير دهيم)).
اكنون قرار شده است هيات رييسه حزب سوسيال دموكرات در ماه آينده به اين اختلاف نظر رسيدگى كند.
در همين رابطه يوهانس راو, رييس جمهورى آلمان نيز روز جمعه 18 مه (28 ارديبهشت) طى سخنانى در برلين خواهان آن شد كه در اتخاذ سياست فن آورى ژن مسايل اخلاقى در مد نظر قرار گيرد. وى گفت منافع اقتصادى و اهداف پزشكى نبايد اصول اخلاقى در زمينه حفظ شإن انسانى را زير پا بگذارند.
راو با انجام آزمايش به منظور تشخيص پزشكى پيش از پيوند تخمك و اسپرم.
pre implantaion diagnostics (PID) و تحقيقات پزشكى روى جنين انسانى شديدا مخالفت كرد (با روشهاى جديد ژنتيكى اين امكان وجود دارد كه پزشكان پيش از تركيب اين دو ياخته به وجود بيماريهاى ارثى كه از طريق ژن به نسل بعد منتقل مى شوند, پى ببرند و در نتيجه امكان پرورش جنين هاى كامل و بى عيب را فراهم كنند ـ م) رييس جمعورى آلمان كه يك مسيحى مومن است با اين اظهار نظر خود از ديدگاه كليسا, وزير دادگسترى آلمان و بيانيه حزب سبز در زمينه سياست ژنتيكى حمايت كرد.
برخى از مقامات علمى آلمان با پشتيبانى از جانب وزير آموزش و علوم و وزير بهدارى اين كشور اخيرا خواهان آن شده بودند كه جنينهاى انسانى مورد آزمايش قرار گيرند و در صورت تشخيص وجود بيماريهاى ارثى, از رشد آنها جلوگيرى شود. گرهارد شرودر, صدر اعظم آلمان نيز از زمره حاميان گسترش اين گونه پژوهشهاى ژنتيكى محسوب مى شود. وى گفت تنها حفظ و مراقبت از جنين انسانى يك امر اخلاقى محسوب نمى شود. بايد اين نكته را نيز در نظر گرفت كه گسترش فن آورى ژنتيكى, در كشور كار و رفاه ايجاد مى كند و اين خود نيز يك اصل اخلاقى است. قرار است پارلمان آلمان روز 31 ماه مه در يك اجلاس علنى, اميدها و خطرات فن آورى ژن را مورد بررسى قرار دهد.
البته تصويب يك قانون جديد مربوط به پزشكى ژنتيكى تا پيش از برگزارى انتخابات آينده پارلمان در سال 2002 صورت نخواهد گرفت.

تشكيل شوراى اخلاق در آلمان
نخستين اجلاس ((شوراى اخلاق)) كه به ابتكار گرهارد شرودر, صدر اعظم آلمان تإسيس شده است, روز جمعه 8 ژوئن (18 خرداد) در شهر برلين كار خود را آغاز كرد. قرار است اين شورا در مورد موضوعات مرتبط با فن آورى ژن و زيست پزشكى از ديدگاه اخلاقى و انسانگرايى اظهار نظر كند. يكى از امورى كه بررسى آن به اين شورا محول شده, مسيله پژوهش روى ياخته هاى جنين و آزمايشهاى ژنتيكى روى جنين هاى پروزرش يافته آزمايشگاهى است.
شرودر از 25 دانشمند و نماينده گروههاى مختلف اجتماعى در خواست كرده بود, فعلا براى مدت چهار سال در اين شورا فعاليت كنند. قرار است اين مجمع نخستين گزارش خود را تا يك سال ديگر ارائه دهد.
يكى از مسايل حادى كه در شوراى اخلاق مورد بررسى قرار مى گيرد, موضوع وارد كردن ياخته هاى جنين از خارج است. اخيرا اعلام شده بود دولت ايالتى نورد اين وستفالن در غرب آلمان در نظر دارد از اسراييل سلولهاى جنين حاوى خواص ويژه ژنتيكى وارد كند. دانشمندان مراكز تحقيقاتى اين ايالت اظهار داشته اند, سلولها را مى توانند براى جايگزين كردن بافت هاى بيمار مغز مورد استفاده قرار دهند.
از آنجا كه هنوز مطابقت يك چنين تحقيقات ژنتيكى با اصول اخلاقى مندرج در قانون اساسى آلمان به تاييد نورد راين وستفالن با انتقاد شديد محافل مختلف سياسى آلمان روبرو شده است. اكنون شوراى اخلاق بررسى خود در اين زمينه را آغاز كرده است.

اجلاس كليسا در فرانكفورت
بيست و نهمين اجلاس عمومى پنج روزه كليساى پروتستان روز يكشنبه 17 ژوئن (27 خرداد) با اجراى
مراسم عبادت در استاديوم بزرگ ورزشى اين شهر به كار خود خاتمه داد. حدود 80000 نفر از مومنان آلمانى و خارجى در اين مراسم شركت جسته بودند.
در اين اجلاس كه روز چهارشنبه با شعار ((تو مرا در گستره اى پهناور بر زمين نهاده اى)) آغاز به كار كرد, حدود 100000 نفر در بيش از 2500 نشست مختلف شركت جسته و به بحث و عبادت پرداخته بودند.
ولفگانگ تيرزه, رييس پارلمان آلمان در مراسم گشايش اين كنگره طى سخنانى گفت: بشر بيش از يك عنصر توليد كننده و مصرف كننده اهميت دارد. ارزش انسان والاتر از آنست كه تنها به خاطر نقشى كه در اقتصاد و در بازار پول ايفا مى كند, مورد توجه قرار گيرد.
علاوه بر تيرزه, بسيارى از شخصيت هاى طراز اول سياسى و فرهنگى آلمان نيز در مراسم مختلفى كه طى اين اجلاس برگزار شد, شركت كردند. يوهانس روا, رييس جمهورى آلمان روز پنجشنبه در همايش ويژه اى تحت عنوان ((بازار امكانات)) شركت جست. او در در اين روز با گروهى از جوانان مسيحى فلسطين نيز كه به فرانكفورت آمده بودند ملاقات كرد. گردهارد شرودر, صدر اعظم آلمان, آنگلا مركل, رييس حزب دموكرات مسيحى, رناته كوناست, وزير حمايت از مصرف كننده, هانس ايشل, وزير دارايى و هلگا دويبلر گملين, وزير دادگسترى آلمان شخصيتهاى سياسى معروف ديگرى بودند كه در مراسم اين هفته كليساى پروتستان شركت جستند. در روز پنجشنبه كه با يكى از اعياد بزرگ مذهب كاتوليك مصادف بود, مراسم عشإ ربانى, به عنوان نقطه اوج اين اجلاس از جنبه عبادى, با حضور مشترك كاتوليك ها و پروتستانها برگزار شد.
در اين اجلاس پنج روزه مسايل جارى اجتماعى, به ويژه موضوع فن آورى ژنتيكى و مغايرت آن با اصول اخلاقى مذهبى مورد بحث قرار گرفت. مانفرد كوك, رييس شوراى كليساى پروتستان طى سخنان در مراسم گشايش اين اجلاس خطرات اين فن آورى را گوشزد كرد. وى گفت: ((هويت ما به عنوان انسان زير سوال رفته است. با اين وجود هواداران اين فن آورى سعى دارند به ما بى جهت اميد بدهند., اما در واقع آنها در مورد خطرات اخلاقى و اجتماعى اين عمل سكوت اختيار كرده اند)).
طى اين اجلاس, ولفگانگ كلمنت, نخست وزير ايالت نوردر اين وستفالن كه در نظر دارد از اسراييل سلولهاى تلقيح شده انسانى براى امور آزمايشى وارد كند, شديدا مورد انتقاد قرار گرفت.
اجلاس عمومى بعدى كليساى پروتستان در سال2003 در شهر برلين برگزار خواهد شد.

هشتمين اجلاس ((هفته اسلام))
هشتمين ((هفته اسلام)) از تاريخ 14 تا 19 ماه مه سالجارى برابر با 24 تا 29 ارديبهشت ماه 1380 با عنوان ((راه تفاهم و درك متقابل)) در محل دانشگاه فنى برلين برگزار گرديد. هدف از برگزارى اين اجلاسها اين است كه اسلام, معتقدات دينى مسلمانان و فرهنگ اسلامى به مخاطبانى كه آشنايى چندانى با اين دين, آيينها, مناسك و معتقدات آن ندارند, معرفى گردد. از اين رو طى اين مدت هر روز از ساعت 18 سخنرانيهاى و برنامه هاى متعدد فرهنگى در اين دانشگاه به اجرا در آمد. از جمله مهمترين مفاهيم و معتقداتى كه در اين اجلاس درباره آن به تفصيل بحث و گفتگو شد عبارت بودند از: توحيد, نماز و دعا, زكات و انفاق, روزه, حج و مساله زنان در جهان اسلام.
از جمله مهمترين شخصيتهاى سخنران در اين اجلاس آقاى نديم الياس, رييس شوراى مركزى مسلمانان در آلمان بود, كه در خصوص موضوع اسلام و نژاد پرستى سخنرانى نمود. هفته اسلام از سوى اتحاديه دانشجويان مسلمانISV و حلقه دانشجويى شهر برلين
SKB) Studentenkreis Berlin) براى چهارمين بار در شهر برلين برگزار مى گردد. مقر اين اتحاديه در دانشگاه فنى برلين است. در اطلاعيه اتحاديه مذكور در توصيف هدف برگزارى اجلاس آمده است:((در اين اجلاس امكانى فراهم شده است تا انسانهايى كه به فرهنگها, زبانها و قوميتهاى متلفى تعلق دارند يكديگر را بشناسند. از ديگر غايات برگزارى اين اجلاس پرداختن به تلقى رايج در خصوص مسلمانان و مطالب آميخته باسوء تفاهمى است كه در اين باب منتشر شده است.))
نخستين هفته اسلام در سال 1994 برگزار شد. گروهى موسوم به دانشجويان مستقل خارجى و حلقه مسلمانان آلمانى زبان در برگزارى نخستين هفته اسلام نقش موثرى داشتند. طى سالهاى بعدى با مشاركت بيشتر گروههاى دانشجويى مسلمان و موسسات اسلامى اين نشستها از رونق بيشترى برخوردار گرديد, و شمار شركت نندگان در آن افزايش يافت. از ديگر مجامعى كه طى سالهاى بعد به اين گروهها پيوستند عبارت بودند از: ((جوانان مسلمان)) و ((سازمان امداد اسلامى)) كه مقر اصلى آن در انگليس است.
شمار شركت كنندگان در هشتمين نشست هفت اسلام به 400 تن بالغ مى گرديد. در كنار اين اجلاس ميز كتابى در خصوص معرفى مفاهيم اسلامى, مناسك و آداب دينى اسلام بر پا گرديده بود. ترجمه آلمانى كتابهاى ابوالعلى مودودى, حسن البنا و سيد قطب بخش زيادى از عناوين كتب ارائه شده را دبر مى گرفت. بروشورهايى رنگى و جذابى در خصوص معرفى مبانى اسلام و مفاهيم اعتقادى آن بخش ديگرى از اين مواد فرهنگى ارائه شده بود.
لازم به توضيح است كه ((اتحاديه انجمنهاى اسلامى دانشجويان در اروپا / منطقه آلمان)) كه غالبا دانشجويان بورسيه جمهورى اسلامى ايران هستند, ضمن حمايت از برگزارى چنين نشستهايى عدم طرح مسايل سياسى مربوط به جهان اسلام را در اين نشستها مورد انتقاد قرار مى دهند. گروههاى مزبور در برپايى تظاهراتى كه هر ساله به مناسبت روز قدس در آلمان برگزار مى گردد, مشاركت چندان چشمگيرى ندارند و به ميزان قابل توجهى از جريانهاى اسلامى كشورهاى عربى متاثرند.

فتواى علماى مصر بر عليه مسابقه بختآزمايى
مقامات عالى دينى مصر نسبت به پخش مسابقه ى ((شما هم مى توانيد ميليونر شويد)) ـ كه يك مسابقه ى عمومى در انگلستان مى باشد ـ به شعبه ى محلى آن در مصر ـ اعتراض كردند. دفتر مفتى اعظم قاهره با صدور فتوايى اين مسابقه را نوعى قمار خواند. در اين فتوا با الهام گرفتن از آيات قرآن ـ و خطاب به مسلمانان در ارتباط با دورى جستن از قمار به عنوان عمل شيطانى ـ اين بازى را تحريم كردند. اين برنامه ى تلويزيونى كه در مصر به برنامه ى ((چه كسى برنده ى ميليونى است؟)) معروف شده است, يك نوع برنامه ى تلويزيونى است كه در آن يك سرى پرسش و پاسخ هاى تلفنى انجام مى شود و در مصر براى اولين بار صورت گرفته است.
در اين برنامه چمدان حامل پول را در مقابل افراد حاضر در كنار اهرام مصر به نمايش در مىآورند, و با اين تبليغ ((با يك تلفن و پاسخ به سوالات, كه شما نيز مى توانيد يكى از مسابقه دهندگان خوش شانس و برنده ى ميليونها پوند باشيد)) اجرا مى شود. اين مبلغ در حدود دويست و پنجاه هزار دلار است.

وزير شدن زنان از نظرشرعى و فقهى
آيت الله موسوى بجنوردى: وزير شدن و يا حتى رييس جمهور شدن زنان از نظر شرعى و فقهى اشكالى ندارد. اين استاد حوزه و دانشگاه تصريح كرد: تصدى پست وزارت توسط زنان معنى ندارد; زيرا اساسا اين مناصب به لياقت و اهليت افراد بستگى دارند. وى با بيان اين كه به مقتضاى قاعده ى اشتراك, همه ى افراد, اعم از زن و مرد در برخوردارى از حقوق عمومى مشترك هستند, افزود: در تصدى امور, لياقت و ويژگى هاى فرد مهم است و اين كه شخص بتواند از عهده ى انجام پست محوله برآيد, مگر اين كه قانون گذار اسلام (قرآن و سنت) شرط كند كه تصدى برخى امور, بايد توسط زنان يا مردان باشد.
آيت الله موسوى بجنوردى تصريح كرد: از نظر ما براى تصدى پست وزارت و حتى رياست جمهورى بين زن و مرد فرقى وجود ندارد و چنانچه خانمى فاضل كه توانايى انجام اين پست ها را داشته باشد وقوانين و موازين شرع را نيز رعايت كند, اشكالى ندارد كه وزير, يا رييس جمهور شود.

گفت وگوى نزديك ميان شيعه و سنى
مقامات الازهر, خواستار گفت و گوى صميمى و نزديك ميان شيعه و سنى شدند.
دكتر ((محمود آشور)) معاون رياست الازهر, در سخنانى به بيان اهميت دو فرقه ى اسلامى شيعه و سنى پرداخت و براى خدمت به امت اسلامى, خواستار نزديك شدن و برقرارى گفت و گو ميان آنان شد. وى گفت: مسلمانان بايد بر اختلافات جزيى خويش غلبه كنند و در مسايلى مورد تفاهم با يكديگر همكارى نمايند. آشور گفت: وقتى مسلمانان مى توانند با غير مسلمانان به گفت و گو بنشينند, چگونه از گفت و گوى ميان خوداجتناب مى ورزند؟! او گفت: مسلمانان در مسايل عقيدتى و اساسى با يكديگر اتفاق نظر دارند و به راحتى مى توانند بر مسايل ديگر و اختلافات جزيى غلبه كنند. او در ادامه گفت: هنگامى كه هيئتى از سوى الازهر به ايران رفته و با آنان مذاكره كرد متوجه اين امر شد كه ـ بين اين دو فرقه ى اسلامى اختلاف فاحشى وجود ندارد. آشور به مسلمانان گفت از تفرقه اى كه توسط ديگران ايجاد مى شود گ نصيحت نمود و اضافه كرد: الازهر تحقيق در مورد انشعابات مختلف در خصوص اختلافات فرقه اى در حال تحقيق و مطالعه است.

ارائه تصوير نادرست از اسلام
انجمن دانشجويان مسلمان دانشگاه دارالسلام در تانزانيا, براى اعتراض به ارايه ى تصوير نادرست از اسلام, در راديو و تلويزيون اين كشور, راهپيمايى كردند. در بيانيه اى كه توسط انجمن دانشجويان مسلمان صادر گرديد, اعلام شد: رسانه هاى جمعى, مسلمانان را به ساحرى و افسون گرى متهم كرده اند, در صورتى كه اين مسايل با اصول اسلامى مغايرت دارد. دانشجويان مسلمان از ايستگاه هاى راديو تلويزيونى خواستند, نمايش افراد مضحك با لباس مسلمانان را متوقف كنند.
بر اساس اين بيانيه, در نمايشنامه ها نيز, بازيگران با اسامى مسلمانان و به عنوان مردى بى فرهنگ نمايش داده مى شوند. مسلمانان بيش از 50 درصد از جمعيت تانزانيا راتشكيل مى دهند و به اين كه در امور اجتماعى به نفع مسيحيان كنار گذاشته شده اند, اعتراضات زيادى دارند. علاوه بر اين مسايل, مسلمانان نگران گرايش مسيحى كردن تدريجى مراسم تدفين مسلمانان نيز هستند.

تإسيس دانشگاه اسلامى توسط حكومت مصر در تركمنستان
دكتر ((حمدى زقزوق)), وزير اوقاف مصر اعلام كرد: دانشگاه اسلامى جديدى در جمهورى تركمنستان, به همت حكومت مصر, در حال ساخت است.
اين دومين دانشگاه بعد از دانشگاه اسلامى ((نور مبارك)) قزاقستان است ـ كه از سپتامبر آينده براى اولين دوره ى خوددانشجو خواهد پذيرفت ـ كه توسط مصر, در آسياى ميانه احداث مى شود. دكتر زقزوق گفت: اين دانشگاه بيست ميليون جنبه ى مصر هزينه دربرداشته است. و رياست آن را دكتر ((محمود فهمى حجازى)) برعهده خواهد داشت. وى گفت: دانشگاه جديد تركيبى از دو دانشكده مى باشد كه يكى ويژه ى مطالعات اسلامى و ديگرى مخصوص زبان و ادبيات عرب مى باشد. در اساسنامه ى دانشگاه ايجاد دانشكده ها و رشته هاى علمى ديگر نيز پيش بينى شده است. دكتر زقزوق خاطر نشان كرد كه الازهر كتابها و مواد آموزشى لازم اين دانشگاه ها را تإمين نموده و تعدادى از اساتيد بزرگ خود را به اين دانشگاه ها اعزام خواهد نمود.

عذرخواهى بوش به سبب اخراج بدون دليل يك مسلمان از همايش كاخ سفيد
رييس جمهورى آمريكا به سبب اخراج بدون دليل يك مسلمان از همايش دفتر امور اديان كاخ سفيد, عذر خواهى كرد. آرى فليشر سخن گوى كاخ سفيد روز جمعه نهم تيرماه گفت: جورج بوش رييس جمهورى آمريكا به سبب اقدام روز پنجشنبه هشتم تير ماه مإموران امنيتى كاخ سفيد مبنى بر اخراج يكى از مسلمانان شركت كننده در همايش دفتر امور اديان كاخ سفيد عذرخواهى كرد. فليشر گفت: بوش از اين اقدام بسيار نگران شده و آن را اقدامى اشتباه و نامناسب دانسته است و به همين دليل از طرف كاخ سفيد از شركت كنندگان عذرخواهى مى كند. سخن گوى كاخ سفيد افزود: در اين مورد منحصر به فرد, نيروى مخفى اطلاعاتى دچار اشتباه شده بود.
خاطر نشان مى شود روز هفتم تير ماه در جريان همايش بر پا شده توسط دفتر امور اديان كاخ سفيد, يكى از نيروهاى امنيتى بدون ذكر هيچ دليلى از يكى از شركت كنندگان در مراسم به نام عبدالله العاريان خواست بلافاصله كاخ سفيد را ترك كند. اين اقدام نيروهاى امنيتى باعث شد تا همه ى مسلمانان شركت كننده در مراسم به نشانه ى اعتراض, كاخ سفيد را ترك كنند. رهبران مسلمانان امريكا كه در همايش دفتر اديان كاخ سفيد حضور داشتند, پس از ترك مقر اصلى رياست جمهورى امريكا با انتشار بيانيه ى مشتركى خواستار عذرخواهى كاخ سفيد از العاريان و جامعه ى مسلمانان امريكا شدند, ابراهيم هوپر سخن گوى شوراى روابط امريكا و اسلام كه در همايش شركت داشت, ضمن استقبال از عذرخواهى بوش, ابراز اميدوارى كرد اين عمل به بهبود روابط بين كاخ سفيد و جامعه ى مسلمانان امريكا منجر شود.
شوراى روابط امريكا و اسلام, هم چنين با ارسال نامه اى براى بوش از وى خواست با اختصاص يك رابط ويژه براى ارتباط بين كاخ سفيد و جامعه ى مسلمانان امريكا, به مسلمانان اين كشور اطمينان دهدتلاشى براى طرد آنان از سياست گذارى وجود ندارد.
العاريان بيست سال دارد و فرزند سامى العاريان از فعالان مبارزه با به كارگيرى مدارك مخفى عليه اعراب و مسلمانان در دادگاه هاى آمريكا است.

احداث بزرگ ترين مسجد منطقه آسياى ميانه در تركمنستان
بزرگترين مسجد منطقه ى آسياى ميانه با ظرفيت ده هزار نفر, در تركمنستان ساخته مى شود. طرح اين مسجد سيزدهم تيرماه در ديدار پير بواش رييس منطقه اى ساختمان سازى فرانسه موسوم به بوييك با صفر مراد نيازاف رييس جمهورى تركمنستان تصويب شد.
روزنامه ى اينترنتى تركمنستان رو, نوشت: اين مسجد در روستاى قبچاك زادگاه رييس جمهورى تركمنستان با مناره هاى هفتاد مترى احداث خواهد شد و هشتاد ميليون دلار هزينه ى آن از طريق صندوق پول نيازاف, پرداخت مى شود.
از هنگام استقلال تركمنستان در اكتبر سال 1991 تا كنون, حدود 300 مسجد در اين جمهورى ساخته شده است. مساجد زيباى گوگ تپه و ارطغرل در عشق باد تركمنستان, از مهم ترين مساجد اين كشور محسوب مى شوند, علاوه بر آن, ظرف چند سال گذشته, مساجدى توسط كشورهاى عربى از جمله عربستان سعودى, امارات متحده ى عربى و قطر در عشقآباد احداث شده است. ارديبهشت ماه سال گذشته يك هيإت تركمنى به رياست رييس مجلس, مقدارى خاك از منطقه ى محل دفن آتامراد پدر نيازافت را در روسيه به عشقآباد منتقل, و در يك مراسم سمبليك در روستاى قبچاك زادگاه وى دفن كردند. آتا مراد نيازاف پدر رييس جمهورى تركمنستان در منطقه اى در اوستياى شمالى و در جنگ جهانى دوم با ارتش آلمانى نازى كشته و در يك گور جمعى دفن شده بود. همزمان با پايان جنگ جهانى دوم و ((روز خاطره)) هر ساله به دعوت رييس جمهورى تركمنستان در روستاى قبچاك, مراسم صدقه برگزار مى شود.

وضعيت مسلمانان كوبا
شيخ محمد بن نصير العبودى, معاون دبيركل اتحاديه ى جهانى مسلمانانMWL) ) كه مقر اصلى آن در مكه است ابراز ايمدوارى كرد دولت كوبا به درخواست تإسيس سازمانى اسلامى كه حافظ منافع امور جامعه ى مسلمانان كوبا باشد, پاسخ مثبتى بدهد. در ميان اهداف پيشنهادى اين سازمان, احداث مسجد و مكانى براى عبادت و اجتماعات مسلمانان, و هم چنين نشر فرهنگ اسلامى در ميان مسلمانان بيان شده است.
او گفت: اخيرا هيئتى از سوى اين اتحاديه از كوبا ديدن كرده و در مورد پيشنهادهاى خود با مقام هاى كوبايى به بحث پرداخته است. وى هم چنين اضافه كرد: چنين مسايلى به تحكيم روابط كوبا و مردم مسلمان آن مى انجامد و هم چنين به استحكام روابط فرهنگى كوبا و كشورهاى اسلامى كمك شايانى مى كند. عبودى گفت: در حال حاضر, مردم مسلمان كوبا فرايض دينى خود رادر خانه هاى خويش به جا مىآورند; زيرا حتى در هاوانا مسجدى وجود ندارد كه مسلمانان در آن گرد هم آيند.
او گفت: تنها مكانى كه مسلمانان مى توانند نماز جمعه را برپا كنند و اجتماعات خود را تشكيل دهند, مكانى به نام خانه ى عربArab House) ) است كه كوبايى ها حق ورود به آن را ندارند.
ديدار شيخ عبودى تنها محدود به كوبا نبوده, بلكه برخى كشورهاى ديگر امريكاى لاتين, از جمله: هائيتى, باهاماس, برمودا و كشور پرتغال را شامل مى شده است. عبودى گفت: خانه ى عرب متعلق به عرب مهاجرى بوده كه در دهه ى 1940 در كوبا مى زيسته و اين خانه بر طبق معمارى اندلسى طراحى شده است. اين خانه شامل موزه ى عرب, يك رستوران عربى و مكانى است كه ديپلمات هاى مسلمان براى اجراى نماز جمعه از آن استفاده مى كنند, اما تنها به مدت سه ساعت و آن هم در روزهاى جمعه جهت اجراى نماز جمعه براى ساير مسلمانان باز مى باشد. كشور قطر مبلغ چهل هزار دلار, براى تغيير ساختار اين خانه اختصاص داده است. مسلمانان كوبا مى گويند: از زمانى كه دولت كوبا اجازه ى تإسيس مسجد را به مسلمانان نداده, آنها در خانه به عبادت مى پردازند. آنها هم چنين گفتند: هيچ سازمانى عهده دار حفاظت از منافع مسلمانان در اين كشور نيست. شيخ عبودى گفت: هدف سفر او به كوبا جلب اجازه ى مقام هاى كوبايى براى ايجاد سازمانى است كه به محافظت از منافع مسلمانان بپردازد. در اين راستا با مقام هاى ذىربط مذاكراتى را انجام داده و گزارشى را در مورد احداث و نقش مسجد در زندگى مسلمانان به آنان ارايه كرده است. شيخ عبودى گفت: دولت كوبا ممانعتى براى اداى فرايض مسلمانان به عمل نمىآورد, اما چندان هم آنان را تشويق مى كند. او گفت: اخيرا خانمى كه به دين اسلام گرويده, منزل خود را براى عبادت مسلمانان قرار داده است. عبودى گفت: در كوبا خصومتى عليه مسلمانان به چشم نمى خورد و زمينه ى مساعدى براى فعاليت هاى تبليغى بوجود آمده است. در ميان سازمان هاى بين المللى اسلامى كه به مسلمانان كوبا كمك مى كنند, مى توان از جامعه ى خيريه ى قطر نام برد. در حال حاضر, جمعيت بومى مسلمانان كوبا كمتر از هزار نفر است و اتحاديه ى جهانى مسلمانان با ارسال كارهاى تبليغى و ادبيات اسلامى براى مسلمانان كوبا, در خصوص يادگيرى مسايل مربوط به دين اسلام به آنان كمك مى كنند.

نگاهى به اوضاع مسلمانان اوگاندا
شيخ شعبان رمضان مفتى اعظم اوگاندا در گزارشى به برخى از مشكلات جمعيت شش ميليون نفرى مسلمانان اين كشور ـ كه تقريبا 12% جمعيت اين كشور را تشكيل مى دهد ـ اشاره كرد. در اين گزارش به تعداد 6700 مسجد فعال در زمينه ى قرآن و يك دانشگاه اسلامى كه تحت پوشش شعبه ى جده ى سازمان كنفرانس اسلامى مى باشد, اشاره شده است. شيخ شعبان هم چنين گفت: در مقايسه ى فعاليت هاى مبلغان مسيحى كه از پوشش 60 ايستگاه راديويى براى ترويج مسيحيت كمك مى گيرند, مسلمانان اين كشور تنها از يك ايستگاه راديويى اسلامى به نام ايستگاه راديويى بلال بهره مند هستند كه توسط كشور عربستان و اتحاديه ى جهان مسلمان شاخه ى مكه, تقويت مى شود. شيخ رمضان در ارتباط با فعاليت هاى اسلامى در مقابل فعاليت هاى مسيحيت در اين كشور توضيح داد: كشورهايى نظير عربستان, ليبى و مصر داراى چنين فعاليت هاى اعتقادى هستند, اما اين مقدار كافى نيست.

جدايى مسلمانان تايوان از جهان اسلام
شعبه ى مكه ى انجمن جهانى جوانان مسلمان گزارش داد به علت فراموشى مسلمانان تايوانى, از سوى ديگر مسلمانان, آنان به سوى ديگر اديان رايج, از جمله بودائيسم, روى آورده اند. اين منبع گفت: در حدود پنجاه هزار مسلمان در اين جزيره ساكن هستند, اما تقريبا بيش تر آنان از اسلام و آيين خود اطلاعات كافى ندارند.

پيشينه تاريخى رشد و گسترش اسلام در انگلستان
قرار گرفتن مركز اسلامى و مسجد جامع در نزديكترين منطقه ى مركز شهر كلاسكو, هر مسافرى را به تعجب وامى دارد. در پايتخت صنعتى اسكاتلند, مإذنه ى سر به فلك كشيده اى بر بام مسجدى بزرگ قرار دارد كه در ساخت آن از معمارى سنتى شبه قاره ى هند استفاده شده است. وجود اين مسجد عظيم كه گنجايش بيش از دو هزار نمازگزار را دارد, سوال هاى بسيارى را در مورد تاريخ مسلمانان بريتانيا در ذهن ايجاد مى كند. در آغاز دهه ى چهل از قرن بيستم, نخستين مهاجران مسلمان از شبه قاره ى هند (كه تحت استعمار انگليس بودند), به اين كشور مهاجرت نمودند, در سال 1943 م موسسه اى موسوم به ((جمعيت اتحاد مسلمانان)) را تشكيل دادند و بعد از مدت كمى مساجد و نيز مدارس را براى تعليم و تربيت فرزندان خود افتتاح كردند. البته اين مهاجران فقط از كارگران و افراد معمولى تشكيل نمشدند, بلكه تعداد بسيارى از دانشمندان, تحصيل كردگان دانشگاهيهان, روشنفكران و اقتصاددانان بزرگ نيز در بين آنان بودند كه از ميان آنان مى توان به شخصيت هايى مانند عبدالله يوسف اشاره كرد كه صاحب ترجمه اى نفيس از قرآن كريم مى باشد. آمارهانشان مى دهد كه در حال حاضر حدود سه ميليون مسلمان در سرتاسر انگلستان به ويژه در لندن و شهرهاى بزرگ صنعتى (مانند بيرمنگام, منچستر, برادفور و گلاسكو) سكونت دارند ومشاغل و پستهاى مختلف علمى, دينى, فرهنگى, سياسى, اقتصادى و صنعتى اين كشور را بر عهده دارند.

وضعيت اسف بار مسلمانان در چين
در حالى كه برخى معتقدند, سياست درهاى باز به سوى غرب و گسترش روابط تجارى چين با ايالات متحده و اروپا, بهبود وضعيت اقليتها در اين كشور مى انجامد, ولى اوضاع موجود نشان دهنده ى چيزى غير از اين است. وضعيت كنونى مسلمانان يوكور, نمونه اى از روابط نابهنجار پكن با اقليت هاى شمال اين كشور مى باشد كه در محيطى همراه با فقر, تبعيض, زندان, قتل و سركوب به سر مى برند. عليرغم اينكه مسلمانان يوكور, در استان خودمختار شين جيانگ زندگى مى كنند, ولى در زير فشارهاى سركوب گرانه ى پكن قرار دارند. يكى از ساكنان اين استان كه به قيزستان پناهنده شده است, ضمن افشاى وضعيت اسف بار مسلمانان يوكور, گفت: اگر كسى دستگير شود, با خشونت با او برخورد شده و براى مدتى طولانى زندانى خواهد شد. گفتنى است چين, براى نخستين بار شين جيانگ را در سال 1883 م به خاك خود ملحق كرد, در سال 1938 م اين استان با نام تركستان شرقى استقلال خود را بدست آورد كه در آن زمان مورد كمك ها و حمايت هاى شوروى سابق نيز قرار گرفت. پس از حاكميت حزب كمونيست بر چين, براى دومين بار در سال 1949 م, شين جيانگ تحت سلطه ى آن كشور در آمد.

پيوند اعضاى بدن مسلمان به غير مسلمان
اقدام يك خانواده ى فلسطينى, در خصوص اهداى اعضاى بدن فرزند شهيدشان براى نجات جان پنج فرد اسراييلى موجب ايجاد جدالى سخت, بين علماى دينى مصر گرديد.
شيخ جمال قطب, دبير كل شوراى عالى الازهر گفت: اهداى اعضاى جسد مسلمان به غير مسلمان و برعكس در هر حالتى, جز در مورد شهيد, جايز است و آن به علت مقام والاى شهيد در قرآن كريم است, براى نمونه مى توان به اين آيه اشاره كرد ((و لا تحسبن الذين قتلوا فى سبيل الله امواتا بل احيإ عند ربهم يرزقون)) (گمان مبريد آنان كه در راه خدا كشته شده اند, مرده اند, بلكه زنده اند و نزد پروردگارشان روزى مى خورند). وى همچنين اين عمل را يارى رساندن به دشمنان در حال جنگ با امت اسلام دانست. دكتر عبدالمعطى بيومى, رييس دانشكده ى اصول دين و عضو مجمع مطالعات اسلامى الازهر, معتقد است: عمل اين خانواده ى فلسطينى معصيت در برابر خدا, پيغمبر و امت اسلامى است; زيرا اسرائيل در حال دشمنى و جنگ با اسلام است و يارى رساندن به او يكى از بزرگترين گناهان كبيره محسوب مى شود. وى در پاسخ به اين سوال كه اگر چنين اعمالى منجر به گسترش صلح و جلوگيرى از تجاوزات اسرائيل شود, تكليف چيست؟ گفت: اين سخن ابدا قابل قبول نيست, زيرا اسرائيل, به هيچ وجه در پى برقرارى صلح و امنيت در منطقه نيست.
دكتر رإفت عثمان رييس دانشكده ى شريعت و حقوق و رييس شوراى مطالعات فقهى الازهر گفت: انتقال اعضاى بدن مسلمان به غير مسلمان مطلقا جايز نيست, البته عكس اين مسإله جايز است, زيرا براى ادامه ى حيات يك مومن بكار گرفته مى شود. از نظر شرعى كار اين خانواده ى فلسطينى خطا بوده است, زيرا قابل تصور نيست كه اعضاى بدن يك مسلمان, به كسانى اهدا شود كه شب و روز مشغول كشتار, شكنجه و آزار و اذيت مسلمانان هستند.

تعطيلى احزاب اسلام گراى تركيه زخمى بر پيشانى دموكراسى
تنها يك روز پس از دستور دادگاه قانون اساسى تركيه, مبنى بر تعطيلى حزب ميانه روى فضيلت اسلامى, مطالعات و پيش بينى ها در مورد وضعيت نمايندگان حزب و احزاب ديگرى كه اين نمايندگان به آن خواهند پيوست, آغاز گرديد. روزنامه ها مطالبى را در مورد برخى انتظارها از آينده ى اسلام سياسى در تركيه منتشر كردند و پيش بينى نمودند كه در آينده ى نزديك دو يا سه حزب مستقل تشكيل شود. روزنامه ى راديكار نوشت: انتظار مى رود, دو حزب براى اصلاح طلبان و سنتى ها تشكيل شود و ممكن است, طرفداران نخست وزير سابق ـ نجم الدين اربكان ـ حزب سنتى ها را داير نمايند, البته به خود وى اجازه ى عضويت در اين حزب داده نمى شود, زيرا او از هر گونه فعاليت سياسى (به مدت پنج سال از تاريخ بسته شدن حزب رفاه در سال 1998 م, منع شده است.
روزنامه ها همچنين نوشتند كه انتظار مى رود عبدالله گول, سرپرستى حزب اصلاح طلبان را بعهده گيرد. قابل ذكر است كه احزاب جديد خواهند كوشيد, مقدارى از ظواهر دينى حزبشان كاسته و درصد بيشترى از رإى مردم را بخود جلب كنند و نيز از فشارها و آزارهاى بى رحمانه ى نظاميان ترك (كه خود را حافظ نظام لائيك در اين كشور مى دانند), در امان بمانند. از سوى ديگر روزنامه هاى راست گرا ضمن حمله ى آشكار به دو نماينده ى زن اين حزب, آنان رامسئول اصلى تعطيلى حزب مى شمارند. روزنامه ى راست گراى مليت در مقاله اى با عنوان, مروه آتش افروخت, نوشت: دليل اساسى حكم دادگاه براى تعطيلى اين حزب اقدامات وى بوده است. خان كاواكچى در سال 1999 م هنگام اداى سوگند در پارلمان, با حجاب ظاهر شد; اين عمل وى به كانون درگيرى حزب فضيلت با نظام لائيك تبديل گرديد و بعدها نيز مورد استناد دادگاه قرار گرفت. روزنامه ى حريت نيز, ضمن محكوم كردن نماينده ى زن ديگر اين حزب, خانم ((نازلى ايلجاك)) به دليل تإييد كار خانم كاواكچى نوشت: كار وى فقط مخالفت با نظام لائيك نبوده است حركت وى, نوعى تحريك جامعه محسوب مى شود.
بالاخره دادهگاه قانون اساسى تركيه در آنكارا, فعاليت حزب ميانه روى فضيلت اسلامى را به دليل تبديل شدن به كانون فعاليت هاى مخالف بانظام لائيك, متوقف ساخت.

فعاليت هاى گسترده ترويج مسيحيت در كشورهاى اسلامى
روزنامه ى ((اخبار العام الاسلامى)) اعلام كرد: گروه ترويج مسيحيت در حضرموت در جنوب يمن, تاكنون توانسته است 120 نفر از يمنى ها را مسيحى نمايد. يكى از اين اشخاص تازه مسيحى شده در شهر تريم واقع در حضرموت, قرآن را پاره پاره نموده و در آب ريزگاه هاى مسجد افكند. هم اينك اين فرد بازداشت و تحت محاكمه قرار دارد. شايان ذكر است خبرهايى نيز از مسيحى كردن مسلمانان در الجزاير, شمال سودان, افغانستان, يمن, تايوان و ديگر كشورهاى آفريقايى و آسيايى, شنيده شده است. اين امر به عوامل بسيارى چون موارد ذيل مربوط مى شده است: كوتاهى و قصور مسلمانان در يارى رساندن به برادران دينى شان, شيوع فقر و بيكارى, جهل, بى سوادى و جنگ ها, وقوع ظلم و تبعيض نژادى و قبيله اى در برخى مناطق, استفاده هاى تاجرمآبانه به قصد زراندوزى از اسلام, افراطگراى, خشونت و قتل و غارت برخى جمعيت هاى اسلامى, فساد ادارى در دولت هاى اسلامى.

رشد سريع اسلام در ازبكستان
منطقه ى آسياى ميانه, سرزمين مناسبى براى تبليغ اسلام است. سفير ازبكستان در قاهره ضمن نقل اين مطلب گفت: مسلمانان 82 درصد جمعيت ازبكستان راتشكيل مى دهند. پس از استقلال اين كشور, در طول ده سال گذشته, پيش از 1500 مسجد در سراسر اين كشور ساخته شده است كه اين رقم پيش از استقلال, تنها هشتاد مسجد بوده است. سالانه 4000 نفر فريضه ى حج را به جا مىآورند كه در زمان اتحاد شوروى تنها سه نفر در سال توفيق آن را مى يافتند. در ماه مبارك رمضان نيز در همه ى مساجدنماز تراويح و ختم قرآن كريم برپا مى شود.
ازبكستان داراى رتبه ى چهارم جهانى ذخاير طلا و رتبه ى هفتم استخراج آن است. بهاى ذخاير نفت و گاز اين كشور به يك تريليون دلار بالغ مى شود. اين كشور هم چنين داراى رتبه ى چهارم توليد پنبه و رتبه ى دوم صادرات آن است.
وى خاطر نشان كرد: ازبكستان داراى تاريخى اصيل و كهن, و شهرهايى با قدمت هزاران سال است كه از جمله ى آنها مى توان به سمرقند وبخارا و خيوا اشاره نمود. اين شهرها در طول تاريخ اسلام, علما و دانش مندان بزرگى را مانند خوازرمى, بخارى, ترمذى, ابن سينا, ابوريحان بيرونى و زمخشرى, داشته است.

برآورد موضوعات و مسايل بررسى شده در كنگره جهانى اسلام
محمد بن نخيره ظاهرى, وزير اوقاف و امور اسلامى دولت امارات, از برپايى كنگره جهانى اسلامى در قاهره قدردانى كرد ونقش آن را در احياى فرهنگ و تمدن اسلامى و حل مشكلات و قضاياى جهان اسلام موثر دانست. وى گفت: كنگره ى اخير و موضوعات مطرح شده ى در آن, بسيار خوب, مفيد و واقعى بود و فرصتى را براى گردهمايى تعداد زيادى از دانش مندان و متفكران مسلمان فراهم آورد تا بتوانند ضمن اظهار نظر و مبادله ى آرا در خصوص مسايل و مشكلات مسلمانان, به طرح برنامه هايى مناسب براى مقابله با توطئه هاى دشمنان اسلام بپردازند و چهره اى را كه غرب در اثر برخى رفتارهاى غير مسئولانه ى پاره اى از اشخاص منتسب به اسلام, در تصوير ذهنى خود دارد, اصلاح نمايد. وى افزود: همايش هاى گذشته تنها به مسايل عمومى مى پرداخت, ولى اين كنگره به موضوع ها و مسايل مطرح و مهم پرداخته, درصدد علاج آنها است كه از جمله ى اين مسايل مى توان به مسايل مربوط به محيط زيست, آشنايى با مسايل جديد در زمينه هاى پزشكى, اقتصاد, تكنولوژى, بررسى تغييرات سياسى و اجتماعى, حقوق بشر, مسايل حقوقى مربوط به زنان و كودكان, بررسى اولويت ها و مهم تر از همه بررسى اقليت هاى اسلامى, اشاره كرد, كه در چارچوب موضوع اصلى كنگره, يعنى نوگرايى در تفكر اسلامى, صورت گرفت. آقاى ظاهرى هم چنين ضمن اشاره به موضوعات مهم مطرح شده در كنگره, به موضوع محيط اشاره نمود و در سخنرانى جداگانه اى نيز به بررسى مسايل زيست محيطى پرداخت و امارات را داراى نقش مهمى در زمينه ى حفظ آن دانست. از جمله ايجاد مناطق حفاظت شده ى طبيعى براى حفظ گونه هاى گياهى و جانورى, به ويژه حيواناتى است كه نسل آنهادر معرض خطر انقراض قرار دارد. وى هم چنين به طرح ايجاد كمربندى سبز اشاره كرد كه همه ى شهرهاى كشور را احاطه كرده و تا عمق صحراها و صدها مزرعه پيش رفته است. اين امر سبب گشته است امارات از حد واردكننده ى انواع ميوه ها و سبزىها به توليدكننده ى نياز بازارهاى داخلى و حتى صدور آنها به خارج از كشور, تبديل شود. وى گفت: در حال حاضر در همه ى خيابان هاى ابوظبى و راه ها و شهرهاى امارات, درختان خرماى بارور كاشته شده است كه ساكنان امارات از بار و ثمره آنها, بهره مى برند.

نشست مشترك ايسيسكو و سازمان دعوت اسلامى
همايش شوراى مشترك سازمان اسلامى تربيت, علوم و فرهنگ اسلامى (ايسيسكو) و سازمان دعوت اسلامى در خارطوم, پايان پذيرفت. در اين همايش دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجرى رئيس ايسيسكو و دكتر امين محمد عثمان دبير كل سازمان دعوت اسلامى حضور داشتند. در اين همايش, برنامه اى تعاون مشترك براى اسل هاى 2001 تا 2003 به امضاى طرفين رسيد. اين برنامه ها را دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجرى و دكتر امين محمد عثمان به نيابت از عبدالرحمن سوار الذهب, رئيس هيئت امناى سازمان امضا نمودند. برنامه ى تعاون مشترك ميان دو سازمان, شامل وارد ذيل است: آموزش و تامين معلمان زبان عربى و تربيت اسلامى و توسعه بخشى اين دو زمينه, حمايت از انتشارات فرهنگى در كشورها و جوامع اسلامى در جهت نشر ارزش هاى اسلام, آگاه ساختن جوانان مسلمان نسبت به اهميت فرهنگ و تمدن اسلامى, نشر كتاب, انجام ديدارهاى بين المللى از آثار باستانى اسلامى در كشورهاى عضو, حفظ محيط زيست و اداره ى بهينه ى آن, بهره گيرى بهينه از انرژىها و منابع ملى, بررسى پيامدهاى تمدن جديد, تشويق بحث هاى علمى و حمايت از سازمان هاى غير دولتى در زمينه ى علوم اجتماعى و انسانى.
اين دو سازمان بر اقدامى مشترك در خصوص مطالعات ويژه جهت اجراى طرحهاى پيشنهادى ايسيكو در مورد قدس, با هدف حفظ كيان عربى اسلامى اين سرزمين شريف و صيانت از ارزش هاى اسلامى آن, اتخاذ نمودند. همكارى مشترك بين اين دو سازمان, هم چنين شامل موارد ذيل مى باشد: اجراى دوره هاى آموزشى و تكميلى براى معاون زبان عربى و تربيت اسلامى در بوسنى هرزگوين و سومالى, برگزارى كارگاه آموزشى براى تهيه و تدوين واحدهاى آموزشى مورد نياز در مركز وابسته به ايسيسكو در چاد, راه اندازى دوره هاى آموزشى براى زنان مسلمان كشورهاى تاجيكستان, آذربايجان و بونسى هرزگوين و حمايت از جمعيت هاى زنان داراى اهداف و برنامه هاى اسلامى در جنوب سودان و يمن.
علاوه بر اين, اين دو سازمان موارد ذيل را نيز مقرر نمودند: برگزارى يك دوره ى آموزشى منطقه اى در حمايت از آب هاى زيرزمينى كشورهاى عضو در سلطان نشين عمان, ايجاد يك كارگاه آموزشى منطقه اى براى تهيه ى دروس لازم در تديس زبان هاى ملل اسلامى در پاكستان, برپايى دوره ى آموزشى معلمان قرآن كريم در مالى, جزاير قمر, بنگلادش و مالديو; برپايى همايشى در نيجريه با حضور متخصصان براى ارايه ى راهكارهاى لازم جهت ريشه كنى بى سوادى, برگزارى همايش مطالعاتى بين الملى در قاهره در خصوص نقش موزه ها در هزاره ى سوم و برپايى نشست هاى علمى و مطالعاتى جهت بررسى نقش مديران زن در گستره ى فرهنگ اسلامى در جنوب آفريقا.
در مراسم امضاى برنامه ى مشترك اين دو سازمان, آقاى على تميم فرناك, وزير آموزش و پرورش سودان نيز شركت داشت. از سوى ديگر, دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجرى مقدارى وسايل آموزشى را از سوى ايسيسكو به شوراى ملى تربيت, فرهنگ و علوم سودان و هم چنين كميته ى ملى مبارزه با بى سوادى سودان تقديم نمود. اين وسايل شامل كامپيوتر و وسايل جانبى آن, كتاب و لوازم كتاب خانه و ساير وسايل صوتى و تصويرى بوده است.

تإكيد مجلس اعلاى امور اسلامى مصر بر حسن هم جوارى اقليت هاى مسلمان در كشورهاى غير اسلامى
كنگره ى جهانى اسلام كه زير نظر مجلس اعلاى امور اسلامى مصر اداره مى شود, اقليت هاى اسلامى سراسر جهان را به حسن هم جوارى با مردم كشورهايى كه در آنها زندگى مى كنند, فراخواند و از علما و مبلغان خواست تا با جديت تمام به تبليغ اسلام در غرب بپردازند و بر چهار محور متمركز شوند:
1) تبليغ اسلام را بر نفى خشونت و بر اساس حكمت و پند نيكو پايه گذارى نمايند; چرا كه در عقيده و دين, زور و اجبارى نيست.
2) اجراى عدل و مساوات در تعامل با مسلمانان و غيرمسلمانان.
3) مبلغ مى بايست به زبان آن كشور به طور كامل مسلط بوده, از اوضاع و احوال خاص آن كشور آگاهى كامل و كافى داشته باشد.
4) مبلغ بايد اين موضوع را به مردم آگاهى بخشد كه اسلام معتقد به اتفاق و اتحاد ميان عقل و ايمان است و جز در خصوص عبادات كه شيوه ى انجام آن تعبدى است, گستره ى وسيعى را براى تحرك و پويايى عقل قائل شده است.

درخواست ايسيسكو از كشورهاى اسلامى در خصوص حمايت از قدس
گروه مطلعات منطقه اى حمايت از هويت فرهنگى مكان ها و آثار باستانى اسلامى, از كشورهاى جهان اسلام خواست تا جهت حفاظت از ميراث قدس شريف با پشتيبانى هاى مادى و فنى از حاكميت ملى فلسطين حمايت نمايند. اين گروه مطالعاتى كه در امان پايتخت اردن تشكيل جلسه داد, بر همكارى ميان ايسيسكو سازمان اسلامى علوم, فرهنگ و تربيت و شوراى ملى تربيت, فرهنگ و علوم اردن در جهت اعتبار بخشيدن به آثار باستانى اسلامى ـ كه ميراث مشترك امت اسلامى محسوب مى شوند ـ تإكيد كرد و اعلام نمود كه لازمه ى اين امر پشتيبانى مادى و فنى جهت حفظ و صيانت اين مكان ها است. اين گروه هم چنين بر هماهنگى تلاش هاى چند جانبه براى ايجاد تعاريف مشترك و كامل از ميراث فرهنگى و آثار باستانى اسلامى و تعيين تخصص هاى لازم و هيئت ها و موسسات دست اندر كار حفظ اين آثار تإكيد كرد. در پايان همايش, اين گروه بر اهميت آگاهى بخشى در مورد هويت فرهنگى دارايى هاى ثابت و منقول امت اسلامى, به ويژه نسبت به نسل جوان از طريق دروس آموزشى و تربيتى, تإكيد نمود و از رسانه هاى جهان اسلامى خواست تا نسبت به معرفى آثار باستانى اسلامى و اهميت تاريخى آن و ارتباط آن با هويت فرهنگى و فعال سازى گفت و گوها راجع به آن, همت گمارند. هم چنين بر ضرورت تشويق نسبت به بحث هاى علمى مربوط به ميراث اسلامى تإكيد نمود. اين گروه, به علاوه مواردى را كه در اعلاميه ى سال 2001 قاهره در خصوص قدس كه از طرف شركت كنندگان در اجتماع دولت هاى عربى كه ايسيسكو نيز در آن شركت داشت, تإسيس نمود و سازمان هاى متعلق به حمايت از آثار باستانى, محافظت از هويت فرهنگى شهرهاى كهن اسلامى و بافت بناهاى تاريخى اين شهرها و استفاده از تجارب پيشرفته وموفق در حفاظت از اين آثار و بازگرداندن اعتبار شهرهاى اسلامى, همانند حلب در سوريه, قيروان در تونس, فاس در مغرب, به آنها, و در اختيار عموم قرار گرفتن موارد بالا در جهت بهره گيرى هر چه بيش تر از آنها باشد. هم چنين اين گروه توصيه كرد در جهت حفظ و صيانت از اين بناها, نسبت به تعمير و ترميم آنها بر اساس موازين و اصول بين المللى اقدام شود, ضمن آن كه به فهرست بردارى از آثار و مكان هاى باستانى اسلامى, اقدام شود.

همايش بين المللى گفت وگوى تمدن ها توسط ايسسكو
ايسسكو همايش بين المللى گفت و گوى تمدن ها را برگزا كرد.
ايسسكو, همايش بين المللى ((گفت و گوى تمدن ها در جهان متغير)) را از تاريخ دهم تا دوازدهم ماه جولاى در شهر رباط (مراكش) برگزار نمود. انديشمندان و محققان علوم اجتماعى و دانشگاهيان كشورهاى مختلف اسلامى و عربى در اين همايش شركت نمودند. اين همايش, براى بهبود و پيشرف فرهنگ گفت وگو و ارتباط تمدن ها و همزيستى مسالمتآميز ميان آنان برگزار گرديد.
در اين همايش مسايل مختلف تمدنى و فرهنگى, شامل جهانى بودن اسلام, اسلام نداى صلح و همزيستى, حقوق بشر در اسلام, روابط بين الملل در اسلام و جهانى شدن و تإثير آن بر فرهنگ ها, مورد بحث و بررسى قرار گرفت.

رد اتهام اسلامى ترسى از سوى دانشگاه لندن
دانشگاه لندن ـUCL) ) اتهام ترس از اسلام را رد كرد دانشجويان مسلمان دانشگاه لندن, برخى از كاركنان دانشگاهى اين مجموعه را به اسلام ترسى متهم كردند. دانشجويان و كاركنان مسلمان اين دانشگاه مدت چهار سال است كه تلاش مى كنند, در دانشگاه اتاقى را به نمازخانه اختصاص دهند, آنان در اين مورد به موفقيت هاى ناچيزى نيز دست يافته اند. در اين دانشگاه صد و پنجاه دانشجوى مسلمان مشغول تحصيل هستند و تمامى آنانى كه در اين مصاحبه شركت كرده اند, خواستار مخفى ماندن نامشان بودند.
گرچه مسئولين اين دانشگاه قول داده اند كه اتاقى براى نمازخانه در اختيار مسلمانان قرار دهند, اما اين امر با اعتراضات بسيارى در ميان استادان و كاركنان اين دانشگاه مواجه شده است. اين گروه معتقدند اين دانشگاه يك نهاد سكولار مى باشد. اين در حالى است كه بخش بزرگى از اين دانشگاه در اختيار يهوديان مى باشد.

مساجد و سازمان هاى اسلامى در چين
حدود 34000 مسجد و چهارصد سازمان اسلامى در خدمت مسلمانان چين مى باشد. بر اساس آمار رسمى منتشر شده, حدود 28 ميليون مسلمان در چين زندگى مى كنند كه از گروه هاى مختلف قومى تشكيل مى شوند. انجمن مسلمانان چين يكى از سازمان هاى اسلامى است كه ستاد مركزى آن در پكن قرار دارد و 420 شعبه در نقاط مختلف كشور چين داير كرده است. دولت چين بر فعاليت هاى اين سازمان كه آموزش مطالعات اسلامى و زبانعربى است, نظارت دارد. مسابقات مذهبى, فعاليت هاى تبليغى, توليد خبرنامه اى به نام((مسلمانان چين)) از فعاليت هاى اين سازمان اسلامى مى باشد. 9 نهاد اسلامى ديگر نيز در چين وجود دارد كه وظايف مشابهى را بر عهده دارند.

ستايش واتيكان از آزادى مذهبى در ايران
واتيكان از آزادى مذهبى در ايران ستايش كرد.
يك هيئت تحقيقاتى وابسته به دولت واتيكان (كه مإمور بررسى آزادىهاى مذهبى در جهان است), گزارش داد كه اقليت هاى مذهبى در ايران, از آزادىهاى دينى لازم برخوردار هستند و در جمهورى اسلامى ايران با آنان برخوردى شايسته مى شود. يكى از اعضاى اين هيئت شيوه ى فعاليت اقليت هاى مذهبى در ايران را مورد ستايش قرار داده و ابراز داشت: مسيحيان و ساير اقليت هادر ايران به راحتى مى توانند مدارس خود را انتخاب كرده و به تعمير آن ها بپردازند, دولت نيز هيچ مداخله اى در اين امر نمى كند.
اين گزارش در كتابى با نام (به عنوان) ((گزارش سال 2001 درباره ى آزادىهاى دينى در جهان)) ـ كه در اجتماعى در رم نيز قرائت گرديد ـ به چاپ رسيده است.


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد