العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
شنبه 2 بهمن 1395
کد : 13489      تاریخ : 1393/11/2 10:11:24      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
 اخبار ـ همايشها خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 4 ـ مهــر و آبان 1380
اخبار ـ همايشها

 

نشست علمي تعامل دو فرهنگ ايراني و شيعي
نشست مزبور در ادامه سلسله نشست هاي علمي دبيرخانه دين پژوهان كشور و به عنوان اجلاس مقدماتي "سومين كنگره دين پژوهان كشور" در مورخ 22/7/80 در محل مجتمع فرهنگي و هنري امام رضا مشهد مقدس و با حضور جمعي از استادان و پژوهشگران علوم اسلامي برگزار شد و صاحب نظراني از حوزه و دانشگاه به سخنراني و قرائت مقاله پرداختند.
درنشست ياد شده نخست دبير شوراي برنامه ريزي دين پژوهان كشور، گزارشي از اهداف و برنامه هاي دبيرخانه دين پژوهان ارائه كرد و گفت: دين پژوهي مسأله اي نوپيدا نيست، بلكه بسيار پرپيشينه و همراه با تاريخ دانش و تمدن بشر بوده است زيرا دين خواهي ريشه در فطرت بشر دارد، به همين جهت انسانها اگر دسترسي به اديان الهي و آسماني نداشته اند، ناگزير به جعل دين دست يازيده اند و چه بسا به سائقه انگيزه هاي دروني، در طلب دين برتر برآمده اند.
گرچه دين پژوهي با تاريخ دين داري انسان همراه بوده امّا پس از قرون جديد به موازات تحولات غرب رشد كمي و كيفي بسيار يافته است. امّا متأسفانه سهم كشورهاي اسلامي و بويژه دانشمندان و پژوهشگران ايراني در اين زمينه چندان چشمگير و در خور توان و امكان نبوده است.
محمدجواد صاحبي درباره اجلاس "تعامل دو فرهنگ ايراني و شيعي در خراسان" گفت: ما اين جلسه را در خراسان يعني يكي از نخستين پايگاه هاي تشيع در ايران برگزار كرديم، تا به اهداف چندگانه اي دست يابيم:
نخست اين كه قدمي در جهت همدلي و هماهنگي دين پژوهان اين استان برداريم، دوم اين كه راه كارهايي براي رشد و توسعه پژوهش هاي ديني و پيوند آنها با فعاليت هايي كه در ديگر استانها از جمله قم و تهران عرضه مي شود برقرار كنيم و سوم اين كه به شبهات و پرسشهاي موجود در جامعه پاسخ داده باشيم. ما بايد در اين گونه نشست ها ثابت كنيم كه تشيع زاييده فرهنگ و انديشه ايران پيش از اسلام نيست. بلكه تطابق دو فرهنگ در پذيرش بسياري از آرمانها و ارزشها، سبب تعامل آن دو شده است.
استاد مهدي هادوي از مدرسين حوزه علميه قم سخنران ديگر همايش بود كه در بخشي از سخنان خود گفت:
نشانه هاي تشيع از همان آغاز در ايران ديده مي شد، اگر ما در ساحت علوم اسلامي نگاه كنيم مي بينيم كه عالمان ايراني در شاخه هاي مختلف بروز و ظهور داشتند و نكته مهم اين كه در واقع در بعضي از شاخه ها بروز و ظهور تفكر و حياني را با حضور انديشمندان ايراني چه به عنوان بنيانگذار و چه به عنوان رشد دهنده و شكوفا كننده تفكر داريم.
وي درباره درخشش و ظهور ايرانيان در حوزه هاي مختلف ديني و فقهي چنين بيان كرد:
ما در بخش احكام و بخشي از دين كه به عمل ما مربوط مي شود، تجلي تفكر رباني در خرد انساني را داريم كه در حوزه مباحث اصولي، تحت عنوان اصول فقه ديده مي شود. در اين شاخه در علم اصول اولين تأليف مفصل را از شيخ طوسي داريم كه بزرگترين تأليف اصولي زمان را نوشته و تأثيرش تا قرن ها بلكه تا به امروز ديده مي شود.
وي همچنين در همين رابطه مي افزايد: در حوزه كلام، ما شاهد نوعي كلام در بين شيعه و در فرهنگ ايراني هستيم كه تفكر فلسفي را عرضه مي كند و دقت هاي عقلي را در بر دارد و حريم هاي وحي را حفظ مي كند. حتي در حوزه فلسفه كه به تعبير استاد بزرگوار مرتضي مطهري سهم ايرانيان اگر چه در هر زمينه اي پر رنگ بوده ولي ايرانيان در هيچ زمينه اي به اندازه فلسفه سهم نداشته اند. ايراني قومي خردگرا و آشنا به تفكر بوده و بارزترين و قوي ترين تأمل وحياني در حكمت متعالي صدرائي مي بينيم كه سعي مي كند عميق ترين تحليل ها را در تمام آيات قرآني و مطالبش كه مستقيماً از وحي به دست آمده نشان دهد و ما را به اين باور برساند كه قرآن، برهان و عرفان از يك نقطه نشأ مي گيرد. اين حركت يعني ظهور تفكري كه خود را دائم با معيارهاي وحي و موازين آن همسو مي كند و مي كوشد پاسخگوي نيازها باشد و با مراجعه به منابع وحياني، راه حل عقلاني را عرضه مي كند شيوه اي كه در فرهنگ ايراني و شيعي شاهد آن هستيم.
آية الله هادوي نوآوري بي پايه و ظاهرگري اخباري را آفتي دانست كه كمتر از آفت تحجر نيست و حفظ تمدن ايراني و شيعي را در پرتو ادامه راه امامان و معصومين كه همان مكتب ناب اسلام است عنوان كرد و خاطر نشان كرد: اگر چه فاطمي ها و اسماعيلي ها در سرزمين هايي چون مصر شيعه را پايه ريزي كردند ولي به دليل ناتواني در پيوند دادن ميان عقل و وحي نتوانستند پايدار بمانند. پس بايد پژوهش هاي ديني با معيارهاي پذيرفته شده در دين صورت بگيرد.
در قسمتهايي از اين نشست يك روزه; محقق نيشابوري، مدير كل فرهنگ و ارشاد خراسان به ايراد سخنراني پرداخت و گفت:
"خراسان اولين استان در امور دين پژوهي است. زيرا از 33 مدرسه دين پژوهي 27باب مدرسه در خراسان به ثبت رسيده است كه در اين مدارس حدود چهارهزار شخصيت علمي به تدريس و تحقيق مشغول هستند.
سوقندي رئيس اداره امور فرهنگي فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان كه تحقيقاتي را در مورد پايگاه هاي اطلاع رساني در زمينه معارف و پژوهش هاي اسلامي انجام داده بود در مورد نقش اطلاع رساني اين چنين گفت:
نقش ابزار نوين در عرصه تبليغ و پيام و رسالت ديني و اطلاع رساني، در تعامل فرهنگي و تأثيراتي كه در زندگي و جوامع انساني دارد در پژوهشگران پوشيده نيست. ما اگر نقش فرهنگ سازي ابزار جديد را ناديده بگيريم در هيچ زمينه اي نمي توانيم ارتباط گسترده برقرار كنيم.
رئيس اداره امور فرهنگي، مهمترين ابزار را شبكه جهاني اينترنت دانست. وي به آمار بعضي از سايت ها اشاره كرده و گفت:
تعداد سايت هاي اهل بيت 64، قرآن 46، احكام شرعي 39، عقايد 41 و... است كه البته اين تحقيق كامل نيست و ادامه دارد.
آيت الله سيد جمال الدين دين پرور، رئيس بنياد نهج البلاغه در اين گردهمايي، به ضرورت ايجاد تشكيلات براي ثبت دقيق پژوهش ها و ممانعت از كارهاي موازي و غيرلازم و سطحي پرداخت و آن را از وظايف دبيرخانه و وزارت ارشاد دانست. وي فهرستي از مشكلات حوزه دين پژوهي ارائه كرد و از همه دستگاه هاي ذيربط براي حل آنها كمك خواست.
حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر الهي خراساني رئيس بنياد پژوهش هاي آستان قدس رضوي نيز به مشكلات و آسيب هاي پژوهش هاي ديني اشاره كردند و عدم سيستمي هماهنگ كننده و جهت دهنده را سبب انجام كارهاي تكراري و اتلاف نيروي انساني و امكانات مادي دانستند. و اظهار اميدواري كردند كه اين مهم توسط دبيرخانه دين پژوهان و همكاري مؤسسات دين پژوهي سامان يابد.
سخنراني هاي ديگر نشست، عبارت بودند از:
تعامل دو فرهنگ ايراني و شيعي در روند تاريخ، از: دكتر نبئي. زرتشت و تأثير آن بر فرهنگ هاي ايراني و رومي، از: دكتر بهرامي طوسي، دو فرهنگ ايراني و شيعي; تعامل يا چالش، از: حجت الاسلام علي لطيفي. تعامل دو فرهنگ اسلامي و ايراني در قلمرو معماري و هنر، از: لباف خانكي.
مقالات "زرتشت و تأثير وي در تكوين و تكامل تمدن يونان و روم" و "تمدن اسلامي تشيع و عرفان" از دكتر بهرام طوسي نيز در اجلاس ارايه شد كه به قسمتهايي از آن اشاره مي كنيم:
در ابتدا معرفي زرتشت، قسمت هايي از اوستا و آشنايي سقراط و افلاطون با اوستا مطرح شد و تأثير افكار زرتشت در شكل دادن به طرز تفكر والاي ايراني و خدمات دانشمندان و تفكران ايراني در شكوفايي فرهنگ و تمدن عظيم اسلامي با دلايل و شواهد ارايه گرديد.
دكتر طوسي پايه ريزي رنسانس در اروپا را در اثر ارتباطات اروپائيان با مسلمانان دانست و ادامه داد: تنها راه نجات بشر از
تجاوزات جنگ و توسعه طلبي بر اساس قرآن كريم و تعليمات ساير اديان كه حلقه هاي به هم پيوسته هستند اين است كه انسان قبول كند رنگ و پوست و نژاد امتيازي براي انسان ندارد و تنها تقوا و راستي ملاك برتري اوست.

همايش "علم و دين در مبارزه با اعتياد

وزارت اوقاف مصر اعلام كرد همايشي بين المللي تحت عنوان "علم و دين در مبارزه با اعتياد" از 27 تا 29اكتبر جاري در مصر برگزار خواهد شد. اين همايش تحت نظر خانم سوزان مبارك و به رياست خانم دكتر سهير لطفي، رييس صندوق بين المللي مبارزه با اعتياد برگزار خواهد شد. دكتر حمدي زقزوق وزير اوقاف مصر اظهار داشت: با توجه به زيان هاي مادي و معنوي مواد مخدر، از علماي اسلام، كشيش هاي مسيحي و اطبا دعوت كرده ايم تا در اين همايش شركت نمايند. وي نقش مشترك علم و دين را در مبارزه با مواد افيوني بسيار مؤثّر دانست.

اجلاس سران اسلام و مسيحيت

اجلاس سران اسلام و مسيحيت در پايتخت روم به كار خود پايان داد. از نتايج اين همايش مي توان به تشكيل شورايي در جهت هماهنگ ساختن ايستارها و گفت وگوي منظم ما بين طرفين مسلمان و مسيحي اشاره كرد. در اين همايش دكتر "محمّد سليم العواء" فقيه مصري به عنوان طرف مسلمانِ اين شورا برگزيده شد. دكتر العواء در سخنراني خود اظهار داشت: مسلمانان خواستار دستگيري عوامل تروريستِ شركت كننده در حوادث 11سپتامبر آمريكا و تحويل آنان به محاكم بين المللي مي باشند و از سياست مداران دنيا مي خواهند كه به اديان، فرهنگ ها و تمدن ها احترام بگذارند. با اين حال برخي از محافل و سازمان هاي صهيونيستي با ارسال نامه اي نارضايتي خود را نسبت به عدم دعوت از نمايندگان دين يهود به اين اجلاس، ابراز كردند و بكار نبردن كلمه اسرائيل و اكتفا كردن به كلمه فلسطين از سوي شركت كنندگان را محكوم نمودند صهيونيست ها اين حركت را انكار حق وجودي اسرائيل و تهديدي براي صلح در خاورميانه دانستند.

همايش هم انديشي دين از نگاه سينما
پنجمين همايش هم انديشي دين از نگاه سينما، از روز 16 تا 18 مهرماه در حوزه هنري با حضور متخصصان و صاحب نظران سينمايي برگزار گرديد كه در آن نظرات موافق و مخالف درباره مسأله سينما و دين مطرح شد.
معاونت دانشگاه سوره در گفت وگو با هفته نامه پگاه هدف از برگزاري اين همايش را طرح مسأله رابطه سينما و دين در بافت بومي ايران و برقراري ارتباط ميان سينماگران و حوزه هاي علميه، جمع آوري و ارايه نظرات برخي از مجتهدان در خصوص مسايل تخصصي سينما مانند نقش زن در فيلم و ديگر مسايل فقهي و موضوعي در سينما عنوان كرد.
دكتر فرهاد ساساني، پژوهشي و تحقيقي كردن رابطه سينما و دين و طرح آن به صورت تئوري و استخراج رويكردهاي مختلف در اين خصوص و فراهم كردن زمينه اجراي آن، و بسترسازي براي صدور احكام شرعي در خصوص مسايل تخصصي سينما را از ديگر اهداف برگزاري اين همايش ذكر كرد.
عضو شوراي سياست گذاري اين همايش، در خصوص اقداماتي كه تا كنون براي ايجاد ارتباط ميان حوزه و سينما انجام شده است، گفت: با برخي از روحانيون حوزه علميه قم كه در سطوح مختلف اين حوزه مشغول به تحصيل هستند همكاري هايي داشته ايم كه بايد اين ارتباط را بيش از پيش تقويت كنيم.
معاونت پژوهشي دانشگاه سوره، وضعيت سينماي ديني در ايران را متاثر از وضعيت حاكم بر كل سينماي ايران دانست و خاطرنشان كرد: فروش كم، هزينه سنگين و عدم حمايت دولت از مهم ترين موانع رشد سينماي ايران و تبعاً سينماي ديني كشور است. وي ايجاد واحدهاي درسي با عنوان دين و سينما در دانشگاه ها، اختصاص بخشي از دروس حوزه به مسأله هنر و سينما، برگزاري دوره هاي آشنايي با سينما براي طلاب و برگزاري همايش هايي در اين خصوص را از راهكارهاي نزديك كردن حوزه هاي علميه با سينما دانست.
وي در ادامه افزود: اكنون برخي از كشيش هاي مسيحي در غرب با تحقيق و فعاليت در زمينه مسايل تخصصي سينما، در پي اندازه گيري مقدار آن بر مخاطب هستند.
در اين همايش، عبدالله اسفندياري تهيه كننده و استاد دانشگاه در سخناني با عنوان "نشانه سينماي ديني" گفت: عده اي معتقدند سينماي ديني وجود ندارد، امّا اگر دين را مجموعه اي از توصيف ها و تكليف ها بدانيم، ديگر نمي توانيم مدعي شويم كه سينماي ديني وجود ندارد. هيچ انساني نمي تواند بدون تأثير از مجموعه توصيف ها و ارزش هايش ابراز وجود كند، چه رسد به اين كه بتواند آثار هنري توليد نمايد.
وي افزود: هر اثر هنري، هر قصه يا هر روايتي كه سرنوشت يا مسيري را براي ما حكايت مي كند، تصويري هستي شناسانه به همراه دارد كه به تبع آن باري از تكليف ها، بايدها و نبايدها، و ارزش ها و ضدارزش ها را به وجود مي آورد كه به ميزان عمق و وسعت دينداري، خالق اثر، جهان بيني و ايدئولوژي ديني او است. ايشان با شاره به اين كه شخصيت پردازي، فضاسازي، سير ماجراي قصه، شروع و پايان حوادث و حتي سكانس هاي افتتاحيه و اختتاميه فيلم، همگي از اين نگاه تأثير مي گيرند.
وي يكي از علل گسترش آثار ادبي، قصه ها، زمان ها، نمايشنامه ها و سينماي پوچ گرايانه را سيطره نگاه غيرالهي و دنياگرايانه، تأثير ناكامي هاي بشر در زندگي دنيوي، ظهور پديده هايي چون جنگ هاي عالم گير و كشتارهاي بيرحمانه و ناتواني علوم تجربي از نظم بخشيدن به زندگي بشر ذكر كرد.
اسنفدياري گفت: در سينماي ديني نوعي نشانه گذاري ديني نوعي نشانه گذاري رمزآلود براي هدايت خود و انتخاب مسير مشاهده مي كنيم، اين شخصيت ها به سادگي در سيطره عقل و علوم تجربي قرار نمي گيرند و رمز و راز جهان را نمي زدايند.
وي با اشاره به اين كه در بسياري از فيلم ها نوعي كمك و ايثارگري مشاهده مي شود كه بدون اعتقاد به آخرت حتي به صورت ناخودآگاه نيز امكان پذير نيست گفت: به كدام دليل
عقلي و منطقي يك شخص جان خود را فدا مي كند تا ديگران نجات يابند، ماندن نام نيك براي كسي كه فاني است، چه فايده اي دارد!؟
"هلن همتي" استاد دانشگاه هنر نيز در سخناني تحت عنوان "انگاره هاي زيباشناختي در سينما" گفت: سينماي ديني را نمي توان در يك گونه سينمايي با قواعد و دستور زبان خاص جستوجو كرد، امّا مي توان جلوه هاي ديني منبعث از ذهن سازنده اثر را در هر ژانر و گونه سينمايي مشاهده نمود.
وي با اشاره به اين كه جاي پاي سينماي ديني بايد در انديشه و احوالات فيلمساز دنبال شود، گفت: "سيسيل ب دوميل" ـ فيلمساز ـ با استفاده از قصه هاي مذهبي به بهره برداري از اسكلت محكم داستاني در قصص تاريخ مذهب پرداخت و با افزودن نتيجه گيري هاي اخلاقي و سنتي در پايان هر فيلم، فروش سرسام آوري را به دست آورد.
همتي گفت: در افسانه هاي علمي ـ تخيلي سينما، حضور يك ناجي كه قرار است، صلح و آرامش را براي جهانيان به ارمغان آورد، بارها به تصوير كشيده شده است. حتي در دنياي وسترن ها نيز اسطوره هايي يافت مي شود كه با يك اسب، يك كلاوه و يك اسلحه سرزمين هاي مختلف را درمي نوردند و با رشادت هاي خويش به ستم ستيزي و دفاع از مظلومان مي پردازند.
"غلامرضا جلالي" محقق و كارشناس دفتر تبليغات اسلامي در مطلبي با عنوان "مردم شناسي ديني هنر و پرسش هاي هنرمندانه" نتايج تحقيقات خود در زمينه نگرش ديني 18سينماگر، مدير توليد و كارگردان را ارايه كرد. وي گفت: بايد مشخص شود كه جامعه هنري كشور در چارچوب شخصيت انساني و حقوقي خود چه چالش هايي با فرهنگ ديني ما دارد، دغدغه هايشان در قلمرو باورها چگونه است و حساسيت ها و خط قرمزهايي كه با آن مواجه هستند، كدام است؟
جلالي تأكيد كرد: چه بايد كرد تا رابطه دين و هنر مانند دوره هاي گذشته تاريخ بماند و جدايي بين هنر و شريعت به وجود نيايد؟ دين چگونه مي تواند براي ابلاغ حقايق پنهان خويش از قالب هاي هنري استفاده كرده و پيچيده ترين مسايل مذهبي و عرفاني را در قالب سينما بيان نمايد.
وي با اشاره به اين كه حوزويان تا كنون كمتر با پرسش هاي عميق در قلمرو هنر و حكومت معنوي درگير شده اند، خاطر نشان كرد: اگر فقيهي بخواهد به مسايل جاري اجتماع توجه كند، بدون ترديد بايد هنر سينما و تئاتر را به خوبي بشناسد، زيرا سينما عنصري تأثيرگذار در زندگي مردم است و الگوهاي مختلفي را به جامعه ارايه مي نمايد.
اين محقق سينمايي گفت: در فيلم "طعم گيلاس" مسأله حيات و ياس فلسفي مطرح است، "درخت گلابي" (مهرجويي) سؤال مطرح مي كند، "ميكس"(مهرجويي) اخلاق مدني را مورد بررسي قرار مي دهد و در "زير پوست شهر" مسايل گوناگون فقهي، اخلاقي و ارزشي به چالش كشيده مي شود.
وي با اشاره به اين كه يكي از مشكلات حوزه با سينما آراي متناقض، موضع گيري هاي ناهمسو، و ارايه هاي احكام و فتاواي متفاوت در يك مسأله سينمايي است، گفت: به اعتقاد برخي صاحب نظران، فقهايي كه مي خواهند به سينما كمك كنند، در وهله اول بايد بپذيرند كه نبايد با اين هنر از بالا به پايين صحبت كرد، بلكه بايد با تعامل و به عنوان همكار به آن نگريست.
جلالي گفت: از نظر سينماگران يكي از مشكلات روحانيت نسبت به هنر و هنرمند اين است كه با وجود كشش و گرايشي كه هنرمندان به روحانيت دارند، اين قشر هنوز حاضر نشده است خود را در اين گونه امور دخالت دهد كه اين مسأله موجب عدم دخالت روحانيت در مسايل مربوط به هنر شده و هنرمندان را با درهاي بسته از سوي روحانيت مواجه كرده است.
وي تصريح كرد: اگر هنرمندان نتوانند پرسش هاي خود را با يك مجتهد و فقيه مطرح نمايند، با يك سطح نازل تر ارتباط ايجاد مي كنند كه اين مسأله هم براي روحانيت و هم براي جامعه هنرمندان خطرناك مي باشد. ايشان با اشاره به اين كه هيچ چيز به اندازه كنار گذاشتن دين در فضاي هنري جامعه، به هنر صدمه نرسانده است، گفت: وقتي دين صورت و حالت پويايي و زايش مستمر خود را از دست مي دهد، چگونه مي تواند مولد هنر و فهم هنري باشد. در حالي كه دين و هنر بايد بتوانند به دليل هم زادي و هم ذاتي به راحتي يكديگر را بيابند.
"منوچهر ياري" محقق و كارگردان تلويزيوني در سخناني با عنوان "دوام ديني و سينما" گفت: از آنجا كه "هنر ديني" و "دين هنر" ناممكن نخواهد بود، در نتيجه درام ديني و سينماي ديني نيز
ناممكن نخواهند بود; همان گونه كه معقول به امر زيبا و امر زيبا به معقول تبديل مي شود.
وي در ادامه گفت: "دين" با برنامه ها و احكام عبادي و اخلاقي خود ما را به خدا مي رساند و "هنر" به دنياي ما رنگ عقبي مي زند و تبعيدگاه انسان را از طريق معماري، نقاشي، شعر، موسيقي و نمايش به خانه اي مأنوس و مألوف تبديل مي كند.
ياري گفت: سينماي ديني را نبايد با معيارهاي ظاهري و بيروني "شرع" تعريف كرد، بلكه ساختار و هيأت سازنده آن بايد جوهر تفكر ديني را نمايان سازد.
وي با اشاره به اين كه هنر و دين دو هدف مشترك و دو روش متفاوتند، گفت: "هنرها ديني ترين موجودات عالمند" و دين همواره خود را به زبان و هيأت هنر نمايانده است.
اين نويسنده سينمايي انواع درام ديني را از نظر شكلي به شرقي، يوناني، قرون وسطايي و معاصر تقسيم كرده و گفت: درام ديني غرب با توجه به روح مسيحيت، درام اعتراف و اقرار به گناه است. ولي در تعزيه درام كتمان و خودفنايي است.
وي گفت: درام مذهبي ايران (تعزيه) ما را به تماشاي گزينش، سفر (سير و سلوك) و بازگشت (شهادت) مي برد، امّا درام غربي شامل تولد، جواني و مرگ است.


سمينار بين المللي اديان غير اصيل
سمينار بين المللي اديان غير اصيل كه انجمن دوستي بين المللي چين مسئوليت تشكيل آن را بر عهده دارد، در تاريخ 9 نوامبر در پكن افتتاح شد و بيش از 100نفر دانشمند و متخصص از 8كشور از جمله آمريكا، فرانسه، ژاپن، كره جنوبي، اوگاندا، كانادا، روسيه و چين و بعضي مسئولين سازمان هاي اجتماعي چين در آن شركت كردند و پيرامون مسأله دين غيراصيل و شيوه هاي جلوگيري از آن و لزوم همكاري بين المللي به تبادل نظر پرداختند.
اين سمينار با توجه به آن كه در سال هاي اخير فعاليت هاي سازمان هاي ديني غيراصيل در بعضي مناطق جهان تشديد يافته و
به حقوق بشر تجاوز كرده و مورد توجه عمومي جامعه بين المللي قرار گرفته است، تشكيل يافت. اين سمينار دو روزه با انتشار بيانيه زير به كار خود پايان داد:
1. ما نسبت به ضرر رساندن دين غيراصيل به جامعه هشدار مي دهيم و از اين رو براي اين مسأله اهميت قائليم.
2. ضررهاي دين غيراصيل مختلف و متعدد است. دين غير اصيل به اقشار مختلف جامعه، در همه مناطق ضرر مي رساند.
3. با توجه به تهديد شديد دين غيراصيل به جامعه بشر، بايد با روش جدي اقدامات لازم را براي جلوگيري از ضرر رساندن آن به جامعه بشر به كار گيريم.
4. ما بايد بر اساس قانون و مقررات با دين غير اصيل مبارزه كنيم. هر كشور بايد بر طبق قانون خود و با توجه به تجارب كشورهاي ديگر از فعاليت هاي دين غيراصيل جلوگيري كند تا حقوق مردم و منافع عمومي جامعه را حفظ كند.
5. ما بايد قربانيان دين غيراصيل را آموزش داده و هدايت كنيم و به هر طريق به آنها كمك كنيم تا آنها از نفوذ و يوغ دين غيراصيل رها شوند و به جامعه عادي برگردند.
دانشمندان و متخصصين در اين سمينار بر اين باورند كه براي جلوگيري از ترويج دين غيراصيل بايد همكاري بين المللي تقويت شود.
رايزني فرهنگي ج. 1. ايران ـ پكن

اجلاس ساليانهانجمن غيرمعتقدين به خدا
در اول نوامبر سال جاري اجلاس ساليانه انجمن غيرمعتقدين به خدا در سال 2000با حضور بيش از 70نفر دانشمند و متخصص از جمله آقاي يي سيائووين (Yi Xiao Wen) رييس اداره مذاهب چين، آقاي حه زوه شيوه ( HiZuo Xiu) عضو بر جسته آكادمي علوم چين در پكن تشكيل شد.
انجمن غيرمعتقدين به خدا از سال 1996 فعاليت خود را مجدداً آغاز كرد و هدف آن تجليل از روحيه علمي و تبليغ درباره علم و عدم اعتقاد به خدا و ارتقاء سطح افكار ملي و مبارزه با خرافه پرستي، علوم جعلي و خداشناسي جديد است.
آقاي رن جي يو (Ren Ji Yu) رييس هيئت مديره انجمن غيرمعتقدين به خدا طي سخنراني خود تحت عنوان "تجليل از روحيه علمي و ارتقاء سطح دانش ملي" در اين اجلاس اشاره كرد كه طي 4سال اخير اين انجمن به بررسي و تجزيه و تحليل افكار خداشناسي جديد، علوم جعلي، خرافه پرستي به ويژه دليل غيرموجه "فالون گونگ" پرداخته و مجله "علوم و خداناشناسي" را راه اندازي كرده و كتاب "درس خداناشناسي" را تأليف و به چاپ رسانده است. اين كارها به منظور آموزش و تبليغ براي توده هاي مردم به ويژه كودكان و نوجوانان صورت گرفته است.
رايزني فرهنگي ج. ا. ايران ـ پكن
"پنجمين همايش هم انديشي دين از نگاه سينما"(1)
اين همايش از روزهاي 16 تا 18 مهرماه در حوزه هنري با شركت صاحب نظران سينمايي برگزار گرديد در آن انديشه هاي موافقان و مخالفان پيرامون مسأله سينما و دين مطرح گرديد. سخنرانان در اين همايش با طرح تحقيقي كردن رابطه سينما و دين، وضعيت سينماي ديني در ايران و نشانه هاي آن، مردم شناسي ديني هنر و پرسش هنرمندان و درام ديني سينما به هدفمندي مشترك دين و سينما با روشهاي متفاوت اشاره كردند و تأكيد نمودند كه سينماي ديني بايد جوهر تفكر ديني را نمايان سازد. در پايان انواع دارم هاي ديني تشريع شد.

كنفرانس نمايندگان جوانان محافل مذهبي چين

كميته مركزي سازمان جوانان كمونيستي چين و اتحاديه ملي جوانان چين "كنفرانس نمايندگان جوانان محافل مذهبي" را در پكن تشكيل دادند آقاي وانگ زائو گو معاون شوراي مشورت سياسي چين در آن كنفرانس شركت كرده و ابزار اميدواري كرد جوانان محافل مذهبي سنت هاي گذشته ميهن پرستي و اعتقاد به مذاهب پيشينيان را تداوم بخشند و در حفظ اصول استقلال و عدم وابستگي ايستادگي كنند و آگاهانه با نفوذ سياسي و افكار
نيروهاي خارجي از طريق بهره گيري از مذاهب مبارزه نمايند و در راه ارتقاء سطح اخلاقي و دانش مذهبي خود كوشش كنند و با شور و شوق بيشتري در ساختار سوسياليستي خدمات خود را براي پيشرفتهاي همه جانبه ملت چين ارائه نمايند.
هيأت تحقيق و بررسي را 25نماينده جوانان محافل مذهبي چين از 15استان تشكيل مي دهند.
آنها از شانگهاي، جيان سو و پكن بازديد كردند و با نمايندگان مذهبي شهر شانگهاي درباره موضوع "چين و جوانان مذهبي در قرن 21" بحث و گفت وگو كردند. آنها همچنين از محل هاي فعاليت مذهبي چين بازديد كردند.
رايزني فرهنگي ج. 1. ايران ـ پكن


برگزاري كنگره توسط مسلمانان سوئيسي IINA
قريب 2000 نفر از مسلمانان سوئيسي، با شركت در كنگره اي در شهر ژنو، به بررسي مسايل و مشكلات جهان اسلام، به ويژه در اروپا پرداختند.
در قطعنامه پاياني اين كنگره، مسلمانان سوئيسي از دولت سوئيس تقاضا كردند كه اسلام را نيز به عنوان يكي از اديان رسمي كشور سوئيس به رسميت بشناسد و به آنان اجازه انجام فعاليت هاي رسمي و سازماندهي شده بدهد.
اين افراد كه از نقاط مختلف سوئيس گردهم آمده بودند، تلاش هاي بسياري براي متقاعد كردن دولت سوئيس در انجام فعاليت هاي نظير برگزاري مراسم، تشكيل مجامع، گروهاي ورزشي و ديگر امور خاص مسلمانان انجام داده اند.

سمينار اسلام و گفت و گوي تمدن ها

سمينار اسلام و گفت وگوي تمدن ها از سوي مؤسسه بين المللي جهان اسلام كه مركز آن در مكه مكرمه است، در تاريخ 20 ژوئن در مدينه منوره برگزار شد .
در اين سمينار محققان و انديشمندان بسياري از سراسر جهان اسلام دعوت شده و به ايراد سخنراني پرداختند.
سخنرانان و شركت كنندگان در اين سمينار بر اين نكته تأكيد بسيار نمودند كه سنت پيامبر اكرم بر تفهيم و گفت وگو با ديگران بوده است. رياست اين سمينار با دكتر عبدلله بن صالح العبيدي رئيس موسسه بين المللي جهان اسلام بوده است.

كنگره احياي مجدد انديشه اسلامي

اين كنگره كه توسط سازمان "ISESCO" در تاريخ دوازدهم ژوئن در قاهر برگزا شد، به بررسي ضرورت احياي انديشه اسلامي پرداخت.
دكتر عبدالعزيز عثمان يكي از سخنرانان اين كنگره در سخنان خود گفت: "اسلام دين روشنگري و درك و فهم متقابل است."
وي همچنان اعلام كرد كه مسير، بسيار طولاني و سخت است و موانع بسياري بر سر راه اسلام واقعي وجود دارد; اما بايد در اين راه با جديت تمام به پيش رفت و از مشكلات نهراسيد .
محمد الدهري يكي ديگر از سخنرانان در همين رابطه گفت: "مسلمانان نمي توانند در دنياي امروز، خود را محصور كنند و همان طور كه مي دانيم، پيامبر اكرم در جايي عنوان كرده است كه خداوند من را بر اصلاح فرستاده است و منظور از اصلاحات در دوران جديد، بهتر كردن شرايط براي مسلمانان جهان در همان چارچوبي است كه در شريعت آمده است و اين همان نياز اساسي مسلمانان در قرون جديد است."

همايش "اسلام سياسي در آغاز قرن بيست و يكم

همايش دو روزه "اسلام سياسي در آغاز قرن بيست و يك" حضور انديشمندان و صاحبنظراني از كشورهاي مختلف در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در تهران برگزار شد.
صادف خرازي، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه، در اين مراسم در سخناني، نگاه يك جنبه غرب را نسبت به تحركات و فعاليت هاي جهان اسلام مورد انتقاد قرار داد و اين مسأله را موجب عدم درك صحيح غرب از واقعيت هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي جهان اسلام دانست. وي كه در جمع صاحبنظراني از كشورهاي فرانسه، انگلستان، سودان، مصر و سوييس، اسپانيا، هلند و بوسني هرزگوين سخن مي گفت، افزود: "اميدوارم همايش اسلام سياسي در آغاز قرن بيست و يكم بتواند دكترين مناسبي با شرايط جهان امروز به منطور برقراري صلح و امنيت فراگير ارائه دهد."
دكتر نجفقلي حبيبي رييس دانشگاه علامه طباطبايي تهران نيز به عنوان اولين سخنران اين نشست، پس از مراسم افتتاحيه گفت: "سياست، ذاتي تاسلام است و اسلام از سياست تفكيك ناپذير است."
وي كه در قالب موضوعي با عنوان "تفكيك ناپذيري سياست از اسلام" سخن مي گفت، اظهار داشت: "سياست در تار و پود اسلام، تنيده شده است و دين اسلام منحصر به زمان و مكان خاصي نيست و تشكيل حكومت اسلامي از سوي پيامبر گرامي اسلام(ص) دليلي بر اثبات تفكيك ناپذيري اسلام از سياست است."
رييس دانشگاه علامه طباطبايي با انتقاداز سياست هاي استعماري غرب در بهره مندي از منابع در اختيار جهان اسلام، گفت: "جهان غرب همواره به موقعيت راهبردي و منافع كشورهاي اسلامي توجه داشته و اين مسأله باعث شده است تا غرب براي كسب منافع خود، دست هب باقدام هاي سلطه جويانه بزند" حبيبي از اسلام به عنوان دين پويا و جامعي كه به تمامي شئون زندگي مردم
توجه كرده است، ياد كرد و گفت: "تحقق اسلام سياسي در پرتو تشكيل حكومت اسلام است."
وي ادامه داد: "نارضايتي مسلمانان نسبت به غرب به دين آنان كه مسيحيت باشد بر نمي گردد، بلكه به رفتارهاي سياسي خشن غرب نسبت به جوامع اسلامي و مسلمانان باز مي گردد". رييس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: "دنياي غرب بايد بيش از اين تلاش كند كه خطاهاي خود را نسبت به اسلام، تصحيح كند."
دكتر حبيبي خاطر نشان كرد: "دنياي اسلام هيچ تعارضي با غرب به عنوان مسيحيت ندارد، بلكه تعارض مسلمانان با غرب بر سر سلطه جويي هاي دنياي غرب است." دكرت فرانسوا بورگا" رييس مركز فرانسوي مطالعاتي يمن شناسي نيز در اين نشست گفت: "تعريف من از اسلام سياسي اين است كه اسلام سياسي، ترغيب كننده افراد و گروه ها براي حركت هاي ضد امپرياليستي است". وي با بيان اين مطلب كه برخي سعي مي كنند، اسلام سياسي را خشونت گرا معرفي كنند، اظهار داشت: "ما بايد اعتراف كنيم كه تفاهم سياسي ميان شرق و غرب زماني حاصل خواهد شد كه مسلمانان و غربي ها درك بهتري از يكديگر داشته باشند" سپس دكتر "اليويه روا" پژوهشگر مركز ملي مطالعات علمي پاريس نيز مقاله خود را با عنوان "پيامد اسلام گرايي: روند احياي ديني و تشكيل يك حكومت لائيك" ارائه كرد و دكتر "سيد مرتضي مرديها" عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي نيز درباره آموزه هاي معرفت شناختي و برون رفت هاي فكر ديني" سخن گفت.
در زير به گوشه اي از سخنان مهمانان سمينار اشاره مي شود.
*جميله كديور درباره "اسلام سياسي از ديدگاه امام خميني(ره) گفت: مطالعه اسلام سياسي در جهان و منطقه، بدون مطالعه اسلام گرايي در ايران امري ناقص است و مطالعه رشد اسلام گرايي در ايران بدون بررسي ديدگاه رهبريت انقلاب يعني امام خميني(ره) در زمينه نسبت دين و سياست امكان پذير نيست.
وي افزود: امام خميني بر خلاف طيف قابل ملاحظه اي از فقها و علماي معاصر و متأخر، توانست از ظرفيت هاي دين در جهت اهداف خود بهره بگيرد و زمينه ساز يكي از بزرگترين انقلابهاي قرن در كشوري شد كه يكي از دو پايه ثبات و ژاندرمي منطقه تلقي مي شد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: اساس تلقي امام از دين اسلام، توأم با سياست بود. به عبارتي از نگاه امام، اسلام سياسي به معني نفي حكومت هاي جابر و فاسد از يكسو و مبارزه براي تشكيل حكومت اسلام تحت رهبري ديني با استفاده از قدرت بالقوه توده هاي مردم از سوي ديگر و تلاش براي حفظ حكومت ديني با در نظر گرفتن مصالح و ضرورتها بود.
*"سيدصادق خرازي" نيز در اين همايش در خصوص "غرب، بنياد گرايي و احياگري اسلامي" گفت: نگاه غرب به تحركات و فعاليتهاي اسلام گرايان سياسي در دهه هاي معاصر، نگاهي ناقص و بدون در نظر گرفتن ريشه ها و سير تحولات فعاليت مسلمانان و تفاوت هاي بين حركتهاي مختلف آنها بوده است.
معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه و رئيس دفتر مطالعات سياسي و بين المللي افزود: فهم اسلام سياسي معاصر در بخش عمده اي از جهان اسلام، بدون در نظر گرفتن تفاوت هايي كه بين برداشت هاي مختلف از نوع ارتباط بين اجتماع و مذهب در بين فعالين مسلمان وجود داشته، ميسر نيست.
وي با بيان پيشينه و افكار سيدقطب و سير تحول سلفي گري نوين و تفاوت بين بنيادگرايي و احياگري، خاطر نشان كرد: غرب قادر به فهم اين تفاوت نبوده و اين به نوبه خود در چگونگي نگرش غرب نسبت به فعاليت مسلمان ها تأثير گذاشته است. حاتم قادري استاد دانشگاه مدرس ديگر بسخنران اين همايش در خصوص نسبت نظام ايماني با نظام سياسي - اجتماعي گفت: در بحث از شأن و ساحت سياسي اديان، بخصوص اسلام، دو محور معمولا علاقه صاحبنظران را به خود جلب كرده است، يكي چگونگي و ويژگي هاي اين شأن است و ديگري سنجش نفي يا اثبات خود "شأن سياسي" است.
وي در ادامه سه نظريه "ايمان فعل و پذيرش انساني"، "ايمان فرود آمده بر انسان" و "ايمان مواجهه انسان با امر قدسي" را توضحي داد.
*"عبدالرحيم گواهي" دبير كل سازمان همكاري اقتصادي اكو نيز درباره "نقدي بر مفهم اسلامي سياسي" گفت: روشنفكران و متفكران جهان اسلامي بايد از گرفتار شدن در دام تقسيم بندي نه چندان معقول و منطقي اسلام و يا هر سنت ديني ديگري به گونه سياسي و غير سياسي كه اساس و پايه درستي ندارد، پرهيز كنند. وي افزود: آنها بر عكس به تبيين مقولاتي از قبيل "سياست در اسلام" و يا "اسلام و مسيحيت" و يا "اسلام در ايران" بپردازند.
*"محمدباقر خرمشاد" عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي در خصوص "اسلام گرايي و اسلام گرايان در ايران" گفت: براي فهم هر چه بهتر جريان اسلاميسم يا اسلام گرايي درايرانبايد نحوه عملكرد اسلام گرايان در رقابت با سه جريان عمده ديگر در اين كشور يعني ناسيوناليسم، ليبراليسم و سوسياليسم مطالعه شود.
وي افزود: اسلام گرايان از بدو تولد به سه جريان متجدد، سنتي و متحجر قابل تقسيم اند. وي پس از تشريع سه جريان اسلام گرايي در ايران گفت: برخلاف ديروز كه در جريان رقابت در عرصه سياسي - فكري ايران، اسلام گرايي به چپ و راست تقسيم مي شد، امروز اين رقابت بين دو جريان راست يعين راست محافظه كار (اسلام گرايان سنتي - راستي هاي ديروز) و راست ليبرال (اسلام گرايان متجدد - چپ هاي ديروز) در حال انجام است.
*"محمدرضا تاجيك" عضو هيأت علمي دانشگاه شهيد بهشتي نيز در اين همايش درباره "گفتمان هاي اسلام سياسي و تجربه ايران" گفت: اسلام سياسي، برخاسته اي از گفتماني غرب است كه در ميان مسلمانان، بازتاب هاي نظري و قرائت هاي و گفتمان گوناگوني را سبب شده است. وي افزود: به رغم گذشت چند دهه از ورود اين مفهوم به حريم ادبيات سياسي مسلمانان، اجماع تئوريكي پيرامون آن حاصل نشده و بسياري از انديشمندان مسلمان با چشم ترديد بدان مي نگرند.
*"علي رضا علوي تبار" عضو هيأت علمي دانشگاه تهران در خصوص "سياست در گفتمان هاي ديني معاصر ايران" تصريح كرد: اگر گفتمان را به معناي منظومه اي از واژه ها، مفاهيم و تعبيرات كه با يكديگر سنخيت و خويشاوندي داشته و در مجموع بر يك نظام فكري - معيشتي خاص دلالت كرده و از آن پرده بر ميدارند، در نظر بگيريم، در ايران معاصر مي توان از پنج گفتمان ديني سخن گفت.
وي افزود: اين پنج گفتمان عبارتند از: "گفتمان بنيادگرا - شريعت محور"، "گفتمان عرفاني - تصوف گرا"، "گفتمان ايدتولوژيك راديكال" و "گفتمان معرفت شناختي - مردم سالاري". وي اضافه كرد: آنچه امروز به نام اسلام سياسي خوانده مي شود، به همه اين گفتمان ها قابل اطلاع نيست. حضور پيروان هر يك از اين گفتمان ها نيز در سياست يكسان نيست. در پايان اين همايش "حميد احمدي" استاد دانشگاه در خصوص جنبش هاي اسلامي در كشورهاي اسلامي سخنراني كرد.

كنفرانس "عيسي مسيح ،راه الهي رسيدن به رستگاري
Crosswalk com
در كنفرانس بزرگي كه تحت عنوان "عيسي مسيح، راه الهي رسيدن به رستگاري" برگزار شد، بيش از 3500 رهبر از فرقه هاي مختلف دين مسيحي گردهم آمدند تا با تنظيم توافقنامه هاي جديد به راه هايي براي كنار گذاشتن اختلافات درون فرقه اي روي آورند و به يك اتحاد بزرگ بينديشند.
اين كنفرانس از سوي متديست هاي جهان، يكي از فرقه هاي مسيحي، هر پنج سال يك بار در تاريخ 31-25 جولاي برگزار مي شود و هدف از برگزاري آن، بازنگري در ديدگاه ها و ايجاد بستري مناسب براي ارتباط با ساير فرقه هاي مسيحي است.

مردم سالاري ديني; فرصت ها و چالش ها
عليرضا فرجي
همايش "مردم سالاري ديني; فرصت ها و چالش ها" روز سوم شهريور ماه با حضور صاحب نظران حوزه و دانشگاه در تهران برگزار گرديد.
درابتداي اين همايش دكتر محمدرضا تاجيك استاد علوم سياسي دانشگاه در سخناني تحت عنوان "مردم سالاري، تا ملي نظري" گفت: در هدف از بحث در خصوصو مردم سالاري ديني ارايه ي روش و شيوه ي حكومت داري و تدبير منزل نوين است.
وي با اشاره به اين كه مردم سالاري و دين به تعبير زبان شناسي دال هاي لبريز از معاني هستند وغناي مفهومي دارند گفت6 اين دو مفهوم مي توانند در بستر هر گفتماني حك شوند
و مدلول هاي متفاوتي را به خود بگيرند و در هيبت و هويت مفاهيم زبان شناختي متعدد و متنوع جلوه گر شوند.
دكتر تاجيك گفت: هيچ يك از اين دو گفتمان نمي توانند رابطه ي خود را كاملا خارجي تعريف كنند، هر دو گفتمان يك نوع هويت اختلاطي يا جغرافياي مشترك دارند، نمي توان گفتمان مردم سالاري را از گفتمان ديني جدا كرد، زيرا با در نظر گرفتن يكي در ديگري مي توان آنها را تعريف كرد.
وي در ادامه افزود: بااستراتژي قرائت متن از درون مي توان به مردم سالاري ديني رسيد.
او با اشاره به اين كه درباره ي مردم سالاري ديني خرده گفتمان هاي متعدد و متضادي در جامعه شكل گرفته است، به تشريح مردم سالاري ديني از ديدگاه گفتمان ها و قرائت هاي مختلف پرداخت.
وي افزود: يكي از اين خرده گفتمان ها معتقد است ميان مردم سالاري و دين، ملازمه ي ذاتي وجود ندارد و رابطه ي بين مردم سلاري و دين لزوماً رابطه اي برون گفتماني و يا ذاتي نيست.
دكتر تاجيك گفت: گرايش ديگر مسأله ي پيوند ميان دو گفتمان مردم سالاري و دين را مورد بررسي قرار مي دهد; به اين معنا كه هر دو گفتمان بااراده ي فاعل انساني يا فاعل شناسا با هم گره مي خورند.
وي در ادامه اشاره كرد: برخي معتقدند مي توان ارتباط ميان مردم سالاري و دين را از طريق پوشش موضوع بر قرار كرد.
عده اي ديگر نيز عقيده دارند، ارتباط اين دو گفتان مردم سالاري ودين مصادره به مطلوب است. بگونه اي كه يكي تلاش مي كند نكات برجسته وخوب گفتمان ديگر را مطرح كرده و اعلام كند: اين گفتمان را در خود داشته ام امّا مغفول مانده است.
استاد علوم سياسي گفت: گرايش ديگر به اختلاط و پيوند مفهومي ميان اين دو گفتمان اعتقاد دارد، البته نه به گونه اي مصداقي همانند دموكراسي كه دال ها مي توانند در هر متني رسوب كنند.
وي افزود: عده اي ديگر به اختلاط و پيوند مفهومي ميان اين دو گفتمان اعقتاد دارد، البته نه به گونه اي مصداقي همانند دموكراسي كه دال ها مي توانند در هر متني رسوب كنند.
وي افزود: عده اي ديگر به اختلاط و پيوند تفسيري و تطبيقي ميان مردم سالاري و دين اعتقاد مي يابند، به گونه اي كه مردم سالاري را موضوع علم كلام مي دانند و معتقدند كه مي توان ميان تعدد قرائت ها و تفاسير دو نوع قرائت را كه با هم همنشيني دارند، پيدا كرد.
وي افزود: گرايش ديگر رابطه ي ميان مردم سالاري و دين را ملازمه ي علم و دين مي داند، يعني همان ملازمه اي كه مي تواند بين علم و دين وجود داشته باشد، ميان مردم سالاري و دين نيز وجود دارد.
همچنين عده اي نيز معتقدند ارتباط ميان مردم سالاري و دين به سلطه ي يكي از اين دو بر ديگري مي انجامد، و بر اين اساس هر گفتماني كه قدرت بيشتري داشته باشد، از اين توان برخوردار است كه ديگري را در خود حل كند.
اودر ادامه گفت: گرايش ديگر معتقد است كه مي توان ميان مردم سالاري و دين ملازمه ي ذاتي برقرار كرد، زيرا مفاهيم ديني مفاهيمي لبريز از معاني هستند و نمي توان مانع لبريز شدن آن شد و مظروفي براي آن ساخت كه ثابت بماند، اين مظروف (مردم سالاري) از غنايي برخوردار است كه همواره لبريز مي شود و خود را با شرايط مكان و زمان هماهنگ مي كند.
همچنين قرائت ديگري وجود دارد كه معتقد است دين در ذات خود آزادي و تكثر قرائت هاي مختلف را مي پسندد و در پي برقراري وحدت مكانيكي و پادگاني در ذهن ها نيست.
وي بااشاره به اين كه در گرايش ديگري كه خود به خرده گفتمان هاي ديگر تقسيم مي شود، اعتقاد به يك ملازمه ي كاركردي و روشي ميان دين و مردم سالاري ديده مي شود، گفت: در اين گرايش مردم سالاري شيوه اي براي محدود كردن قدرت و عقلاني كردن سياست دانسته مي شود كه در علم كلام به آن پرداخته مي شود.
عده اي نيز معتقدند قابليت ابزاري و رويكرد كاركردگرايي مردم سالاري مي تواند بحران ها را حل كند و به عنوان نوعي استراتژي مورد قرار گيرد. همچنين قرائت ديگر مردم سالاري ديني را موضوع قانون مي داند و معتقد است قانون اساسي آشكارا نوعي مردم سالاري ديني را با خطوط قرمز، نارنجي وسبز مشخص كرده است، و ما با اجماع بر قانون مي توانيم به كاركردهاي مردم سالاري ديني برسيم.
قرائت ديگر مردم سالاري ديني را از نگاه زبان شناسي مورد بررسي قرار مي دهد، اين گرايش معتقد است همان گونه كه يك متن مجموعه اي از هويت هاي متمايز است و زبان نيز از بازي هاي زباني تشكيل مي شود، جامعه را نيز مي توان به منزله ي يك متن فرض كرد كه از هويت هاي متكثر، شفاف وغير واحد تشكيل شده است. در واقع جامعه در طبيعي ترين شكل آن مردم سالاري و كثرت گرا است و دين اسلام نيز ديني مورد پذيرش فطرت است.
1. همان ص 30.


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد