العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
سه شنبه 25 مهر 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13525      تاریخ : 1393/11/5 13:25:24      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
رهنمودها و رويكردهاى دين پژوهى خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 6 بهمن و اسفند 1380
رهنمودها و رويكردهاى دين پژوهى

 

ضرورت اصلاحات در تبليغات اسلامي(*)
گزيده اى از سخنرانى امام موسى صدر بر حضور يكى از مراجع تقليد

براى پيشرفت دين حق بايد تلاش كرد شما تصور مي كنيد كه حق مطلق، خود به خود و بدون تلاش، پيش ميرود؟ اين حرف درست نيست آقا! بنده يك عبارتى از پيغمبر اكرم (ص) در روز «بدر» براى آقايان مي خوانم، ببينيد از اين حرف چه مي فهميد. پيغمبر (ص) در اين دعا مي فرمايد كه: «اللهم ان تهلك هذه العصابه فلن تعبد بعد». يعنى خدايا! اگر اين دسته كشته شوند، تو ديگر عبادت نمي شوي. عجب! معلوم مي شود كه اگر مرداني، محمدي، فداكارانى و اصحابى براى دين خدا تلاش نكنند، خدا عبادت نمي شود! ديگر از عبادت خدا، ما چيز حق تر كه نداريم؟ پس اينكه اعتماد بكنيم كه آقا، دين ما حق است، مذهب ما حق است، و خود به خود راه خودش را باز مي كند، به نظر بنده درست نيست. خير! اگر ما تلاش نكنيم، همين دين حق و همين مذهب حق، آن طور كه لازم است پيش نمي رود، يا كمتر پيش مي رود.
اما وضع ما! آن آقا داستان مسيحي ها! اين هم داستان برادران دينى مان، سني ها! آنهم به طور اجمال! اما ما! شيعيان مرتضى علي! ما مردمى كه اسلام خدا را با طاهرترين مذهبش معتقد و پيرويم! ما وضعمان چگونه است؟ تشكيلاتمان چگونه است؟ من چون در اينجا نشسته ام. كه عرض كردم فجر اميد است، آزادم كه اين حرف را بزنم! والا اگر در غير اينجا و در غير اين مؤسسه بود، اين حرف به نظرم هدام مي آمد! يعنى اميدتان را قطع مي كرد!
آقا شما يك نفر را به من معرفى كنيد كه تعداد روحانيون را در ايران بداند! شما كه افرادتان را نمي شناسيد، چطور مي خواهيد كار كنيد؟
چند تا شيعه در دنيا هست؟ بفرماييد!
جند تا روحانى شيعه در دنيا هست؟ بفرماييد!
جند تا روحانى در ايران است؟ بفرماييد!
مقدار تحصيلاتشان چقدر است؟ چند تا مسجد در ايران است؟ صلاحيت روحانيونى كه در مناطق كار مي كنند چقدر است؟ ارتباطشان با هم چگونه است؟ اگر يكيشان مريض و گرفتار شد. به چه وسيله اى ميشود به او كمك كرد؟ اصلا اين حرفها چيست؟ آقايان ما كجا مي خواهيم زندگى كنيم! در كدام دنيا؟ نتيجه اش هم مي دانيد چيست؟ اين است كه نه تنها مسيحيان از ما مي برند. نه تنها يهوديها از ما مي برند نه تنها سني ها دارند از ما پيش مي افتند! ما هم در خواب خوش فرو رفته ايم كه آقا ابدا! شيعيان مرتضى على مگر ممكن است بر گردند؟ بله آقا! بنده ديده ام شيعه مسيحى شده! ديده ام شيعه سنى شده! ديده ام شعيه وهابى شده شما ممكن است ديده باشيد، ممكن هم هست نديده باشيد! اينجا با دلى خوش نشسته ايم، به حقانيت خودمان اعتماد داريم، و خيال مي كنيم كه مطلب تمام شده است! كجا تمام شد اقا! آخر مگر ميشود بى تبليغ و بدون كار پيش رفت؟
اقلا ما همان قسمت مساجدمان را منظم كنيم! تبليغاتمان را منظم كنيم! در دعوتمان هماهنگى بوجود بياوريم! آقا بنده پاى اين منبر مي روم يك چيز مي شنوم، آن منبر چيزى مي گويد، و آن يك چيزى ديگر! من چطور مي توانم با اين تبليغات متناقص، ايمانم را باور كنم و نموّ دهم؟ به هيچ وجه ممكن نيست چنين چيزى تحقق يابد!
ما اصلا خواب هستيم! اين كارهايى كه حالا مي خواهيم بكنيم، بايد 50 سال پيش، بلكه 150 سال پيش شروع كرده باشيم. اميدواريم كه به سرعت پيش برويم. چون يك حرفى در خطاب آقا در روز افتتاح ديدم كه مي گويند، امتياز روحانيت شعيه اين است كه وابستگى به جايى ندارد. هر چقدر بخواهد جست و خيز بزند. مي تواند بدون ارتباط بزند. اميدوارم اين حسن ظن به محل باشد. ما آقا وضعمان خيلى عجيب است! مسيحي ها را عرض كردم. كاشكى آنان بودند! حقيرترين و بى مايه ترين مذاهب دارند فرزندانمان را از گرد و نه ما مي برند! بنده در اصفهان و در شيراز مشاهده كردم كه تبليغات بهاييها شديدا نظم و وسعت دارد! با هيئت هاى 9 نفري، سفرهاى تشويقى و اين جوربازيها!
بايد آقا در مقابل اينها آماده شد! اگر فرزند اين دنيا هستيم، دنيايى كه «والسماء رفعها و وضع الميزان»، دنيايى كه همه چيزش منظم است، اگر منظم نباشيم، محكوم به مرگيم و فرزند اين دنيا نيستيم. در عصرى كه همه چيزش به صورت موسسه در آمده، بايد خودمان را سازمان داده و منظم كنيم. واقعا سئوال اول اين است كه ما اصلا چه تعداد روحانى داريم؟ كجاها روحانى داريم و كجاها نداريم؟ وضع دينى مناطق چه چور است؟ دهات چه وضعى دارند؟
حالا نگوييد اينكار را نجف بايد بكند، بالا بايد بكند، پايين بايد بكند! همه مان مسئول هستيم. همه مان بايد براى چنين هدفى همكارى كنيم. كار را منظم كنيم! مناطق را تقسيم كنيم! احصاء و آمار دقيقى از دهاتمان، از اوضاع شهرها و مناطقمان، از روحانيونى كه در آنجا هستند، از اين كه چقدر پيش يا عقب رفته اند تهيه كنيم، البته ما حالا انتظار نداريم كه مؤسساتى تنظيم بشود. مدارسى بوجود بيايد، درمانگاههايى بوجود بيايد، بيمارستانهايى بوجود بيايد، و مدارس حرفه اى بوجود بيايد. اگر اينها هم بشود كه چه بهتر! اميدوارم كه بشود! ولى اولين قدم، هماهنگى در دعوت است. و ما هنوز اين هماهنگى را در يك شهر و حتى در يك مجلس نداريم! سه تا منبرى بالاى منبر مي روند، هر كدام يك جور حرف مي زنند! يكى از اين طرف مي رود، ديگرى عكس آن مي رود! اينها كى بايد علاج شود آقا؟ كى بايد علاج شود؟ چه وقت؟
دين ما دين زندگى است
در آن ولايتى كه ما هستيم گفته ميشود، كه بهترين شيوه دعوت الى الله، يعنى دعوت مردم به سوى خدا، سبكى است كه ما داريم. از بنده دعوت كردند در موسسه اى در لبنان به نام «دير المخلص» سخنرانى كنم. دو تا موسسه در كنار هم هست، يكى متعلق به راهبان است و ديگرى متعلق به راهبات. اين طرف كشيش مي پروانند و حوزه علميه آنهاست، آن طرف هم دختران تارك دنيا مي پرورانند. در اين موسسه از بنده دعوت كردند كه صحبت بكنم. در راه كه از صور به سوى دير المخلص مي رفتم، نائب مطران دير همسفر بنده بود. در راه به بنده گفت كه اين جوانها دنيا را ترك نموده و خودشان را از لذات دنيا محروم كرده اند. دنيا هم امروز خيلى فريبنده شده است. اين است كه اگر بتوانى اينها را در اين جهاد و فداكاريشان تشويق و تقدير كني، كار خوبى است. گفتم: خيلى خوب!
بنده يك ساعتى در اين مجلس صحبت كردم. خدا شاهد است اين را كه عرض مي كنم. نه براى خودنمايى است! بلكه براى اين است كه آقايان را خوش دل بكنم، كه روش تبليغاتى و حقايق علمى كه ما داريم، بسيار جلوتر، عميقتر و موثرتر از حقايق علمى است كه ديگران دارند!
بنده در اين صحبتى كه كردم، بعد از مدتى رئيس دير به مدير كل تبليغات لبنان كه او هم مسيحى است گفته بود، آن روحانيتى كه «سيد موسي» ظرف يك ساعت در محيط دير ما ريخت، بيش از روحانيتى بود كه در مدت شش سال ما به اينها داده ايم.
اميدوارم كه حمل بر خود نمايى نفرماييد. اين يك حقيقت است كه مربوط به بنده نيست. مربوط به آن دين مطهرى است كه مي گويند: اگر زراعت بكني، عبادت و سجود خداست. اگر با زينت حسن معامله بكني، عبادت و سجوداست. اگر در بازار تجارت بكني، عبادت و سجود است. آن دينى كه مي خواهد ميشه، در همه جا و همه وضع، انسان به ياد خدا باشد، و هيچ چيز را با ذكر خدا و ياد او منافى نمي داند. آخر در مقابل اين دين، مسيحيها هستند كه، اصلا عبادت را جز در كليسا و جز در شرايطى خاص ممكن نمي دانند! يك كشيش تازه اى هست به نام «فيلار دوشارمان» كه او هم از علماى بزرگ است. اين كشيش آمد و عنوان نمود، كه عبادت تنها اين نيست كه در شب عيد كريسمس و ولادت حضرت مسيح (ع) آن خمير مخصوص را با آن آب مخصوص مخلوط كنيد و بخوريد! عبادت تنها اين نيست! گفته است كه شما حتى اگر سنگى را برداريد و جاده اى را صاف كنيد، اين عبادت است. وقتى وى اين حرف را زد، كتابهايش تحريم گرديد و تا مدتها خوانده نشد. رنگ كفر حالا تازه آهسته آهسته دارد از روى فيلار دوشارمان كشيش زدوده مي شود! اين در حالى است كه هزار و سيصد سال پيش پيغمبر ما به ابوذر مي گويد، حتى در خواب و خوراك قصد قربت كن! دين ما اصلا براى زندگى است. دين ما در كارخانه، در مدرسه، در بيمارستان، در زمين كشاورزي، در بازار و در همه جا، همراه ماست. اين دين است كه مي تواند زندگى كند. حتى عبادات ما چنين سمت وسويى دارند. سخنى را نقل مي كنم كه متعلق به بنده نيست، بلكه مال شخصى اطريشى به نام «محمد اسد» است كه سى چهل سال پيش مسلمان شده و فعلا در شهر «طنجه» در كشور «مغرب» ساكن است. بسيار مرد خوبى است و حرفهاى خيلى خوب دارد. او مي گويد: در عبادت هاى اسلامي، از قبيل نماز و حج، سعى شده است تا هر دو جنبه دنيا و آخرت، و جسم روح با هم توأم شوند. وى مثلا مي گويد كه ممكن بود در مورد نماز به ما بگويند همينطور تكيه دهيد و توجه قلبيتان به خدا باشد. اما نگفته اند! به جاى آن در حاليكه قلبت پيش خداست ركوع مي كني، سجود مي كني، تكبير مي گويي; يعنى هم بدنت كار مي كند و هم قلب و روحت كار ميكند، قلبت متوجه خداست، اما همزمان با آن اعمالى از تو صادر ميشود! تا عادت كني، كه حتى در حين عمل خارجى هم متوجه خدا باشي! تا بتوانى در بازار هم كه هستي، متوجه خدا باشي! تا بتوانى در حين كشاورزى هم متوجه خدا باشي! مقصود آن است كه دين ما دين زندگى است، دين ما دين سلامتى و صلح و صفاست. اگر از نظر شكلى و از نظر تنظيمى وضع خودمان را مرتب كنيم، هزارها هزار اميد است.
اميدوارم به بركت حقانيت اين دين، و صفا و خلوص قلوب اين برادران عزيز كه با اين روح پاك و مطهر از همه چيز اين دنيا گذشته اند، بتوانيم اين حقيقت را با شكلى منظم و موزون به دنيا عرضه بداريم. تا در ظرف مدتى كوتاه، عقب ماندگى چهار صد پانصد ساله را جبران كنيم.

پى نوشت:
* ويژه نامه همايش امام موسى صدر، اسفند 80


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت