العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
چهارشنبه 22 آذر 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13528      تاریخ : 1393/11/5 13:29:25      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
اخبار دين پژوهى خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 6 بهمن و اسفند 1380
اخبار دين پژوهى

 

سومين همايش كتاب برگزيده حوزه يازدهم بهمن ماه سال جارى در محل مدرسه علميه دارالشفاى قم برگزار گرديد.
در اين همايش ابتدا معاونت پژوهشى و رياست شوراى عالى كتاب برگزيده حوزه، جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاى اعرافى با بيان اين كه يكى از اهداف برگزارى اين همايش، «عرضه انديشه به شكل روش مند و قانونمند و مبتنى بر اصالت هاى دينى و سنت هاى اصيل حوزوى و استفاده از تجارب جديد مي باشد»، گفت: «از ديگر اهداف اين كار هماهنگ شدن تحقيقات و جلوگيرى از كارهاى تكرارى و موازى و تدوين يك نظام جامع است».
معاونت پژوهشى حوزه در ادامه «تعيين اولويت، پاسخگويى به نيازهاى جديد و پر كردن خلأهاى موجود را» از ديگر اهداف برگزارى همايش بر شمرد.
حجت الاسلام اعرافي، حضور در مجامع خارج از حوزه همانند مجامع دانشگاهى و مجامع خارج از كشور را از اقدامات اين همايش توصيف كرد و در ادامه خاطر نشان كرد: «توجه به ارتباطات وسيعى كه حوزه بايد داشته باشد مورد نظر مي باشد».
سخنرانى آيت الله استادى از ديگر برنامه هاى اين همايش بود. وى با اشاره به اين كه جاى ترديد نيست كه حوزه علميه قم و ساير حوزه هاى علميه بايد در مسايل فرهنگى جامعه نقش تعيين كننده و بسيار مؤثرى داشته باشند، گفت: «اگر قدم هايى كه شروع شده رو به كمال و تصاعد نباشد، اين رسالت را نمي توان انجام داد».
وى با بر شمردن دايره المعارف هاى نوشت و ذكر آمار و ارقام كتب منتشره گفت: «يك روز حوزه اين قبيل كارها را انجام نمي داد، ولى الان اين گونه فعاليت ها و حركت ها در واقع گزارش كارهاى انجام شده در حوزه مي باشد تا حوزه متهم به اين نشود كه كارى صورت نداده است. هم چنين اين كار منجر به معرفى نسبى فعاليت هاى حوزه مي شود. فاضل گرانقدر حوزه، با توجه به كتاب هاى تدوين شده دينى پيشنهاد كرد، كل كتاب هاى دينى با مشورت وزير ارشاد مورد بررسى قرار گيرد.
ايشان در ادامه افزود: «اگر قرار است تشويق صورت بگيرد، نبايد حق كسى ضايع شود. اثرهاى بزرگان حوزه جاى تقدير دارد، اما اگر هدف تشويق فضلاى جوان است، حتى در زمينه هايى كه كارهاى گروهى صورت مي گيرد، مشخص شود كه چه كسى زحمت بيش تر كشيده است». وى خاطر نشان ساخت: «محققانى هستند كه زحمت مي كشند، ولى ارج گذاشته نمي شوند».
آية الله استادى در ادامه گفت: «با توجه به هزينه بر بودن چاپ كتاب ها، بايد ملاك ها از قبيل ظواهر و ديگر خصوصيات ظاهرى كتاب مد نظر قرار نگيرد».
در پايان، ايشان با تأكيد بر اين كه كتاب منتخب و نمونه كتابى است كه امام زمان بپسندد، هر چند از نظر ويراستارى اشكال داشته باشد، افزود: «با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري، تمام كارها بايد به گونه اى باشد كه مردم را متدين تر كند،. لذا اگر كتابى مورد تشويق قرار گيرد و همه دنيا هم بگويند قيمتى است، ولى براى خدا قلم نزده باشد، هيچ كدام از اين تشويق ها به درد نمي خورد». در ادامه همايش، دبير شوراى عالى كتاب برگزيده حوزه، جناب حجت الاسلام حيدري فر، گزارشى از مراحل و نحوه انتخاب كتاب برگزيده حوزه را ارايه داد و اظهار داشت: «از طريق فراخوان و اطلاع رسانى فعال مراكز پژوهشى و انتشاراتى در جريان امر قرار مي گيرند و سپس كتاب ها از طريق مؤلفين يا مراكز به دبيرخانه ارسال مي شود».
وى گفت: امسال 381 عنوان كتاب به دبيرخانه ارسال شده كه در 2 نوع طبقه بندى جاى گرفته است: طبقه بندى موضوعى در 21 موضوع و طبقه بندى رشته اى كه در 4 رشته تأليف، ترجمه، تحقيق و تصحيح، و اطلاع رسانى است و تعداد آثار به ترتيب رشته ها 323 عنوان تأليف، و 26 ترجمه، 29 تحقيق و تصحيح و 3 عنوان اطلاع رسانى مي باشد.
حجت الاسلام حيدرى فر در توضيح نحوه گزينش گفت: «گزينش در 3 مرحله صورت مي گيرد; در مرحله اول هر موضوع را گروه كارشناسى مربوطه متشكل از 4 نفر مورد ارزيابى قرار مي دهند كه در اين مرحله 119 اثر به مرحه بعدى راه يافت».
وى در ادامه، مرحله دوم را ارزيابى نفسى معرفى نمود. در اين مرحله 3 يا 4 كارشناس، به گونه اى كه از كار يكديگر مطلع نباشند، هر كتاب را ارزيابى مي نمايند و طبق آيين نامه 19 ماده اى شوراى على كتاب برگزينه، هر كتابى كه 3 يا 4 امتياز بالاى 90 را بياورد، رتبه اول و امتياز بالاى 80 رتبه دوم، و بالاى 70 شايسته تقدير مي باشد.
دبير شوراى عالى كتاب برگزيده، در زمينه ملاك داوري ها گفت: «95 درصد امتياز به محتوا از نظر اتقان متن، ادبيات، نقدآرا و منابع مورد استفاده اختصاص يافت و فقط 5 درصد به شكل كتاب و نوع حروف چينى آن تعلق گرفته است.
آقاى حيدري فر هم چنين ابراز داشت: «امسال امتياز بالاى 90 نداشتيم و لذا رتبه يك نداريم». ايشان با اشاره به عملكرد سال گذشته كه كتاب فرهيختگان را نيز در دستور كار داشتند، گفت: با اعتراضات فراوان مواجه شديم و فضلاى جوان اظهار مي داشتند با وجود فرهيختگان حوزه نوبت به آثار آنها نخواهد رسيد، لذا تصميم گرفته شد كه هر ساله فقط يكى از آثار بزرگان به عنوان نمونه جهت تقدير و تشكر از زحمات چندين و چند ساله آن ها انتخاب شود.
وى افزود: به خاطر همين امر امسال كتاب «سرح العيون فى شرح العيون» اثر حضرت آية الله حسن زاده آملي، ممتاز اعلام شد كه اين خارج از اين ارزيابي ها مي باشد. حجت الاسلام حيدري فر نفرات حائز رتبه دوم را چنين اعلام نمود:
- كتاب «معجزه شناسي» اثر محمد باقر سعيدى روشن با موضوع علوم قرآني،
- كتاب «سير نگارش هاى علوم قرآني» اثر محمد على مهدوى راد با موضوع علوم قرآني،
- كتاب «المعجم فى فقه لغة القرآن و سر بلاغته»، اثر بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوي،
- كتاب «منتهى المطلب فى تحقيق المذهب» اثر بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوى با موضوع فقه،
- كتاب «المعجم المفهرس لاعلام احاديث بحار الانوار» اثر مركز مطالعات و تحقيقات دفتر تبليغات اسلامي،
- كتاب «الاسرار الخفيه فى علوم العقليه» اثر مركز مطالعات و تحقيقات دفتر تبليغات در موضوع فلسفه و منطق;
- كتاب «تاريخ عصر غيبت» اثر مسعود پور سيد آقايى و همكارى 4 نفر از دوستان وى با موضوع تاريخ اسلام،
- كتاب «الگوى تخصيص درآمد و رفتار مصرف كننده مسلمان» اثر سيدرضا حسينى با موضوع اقتصاد،
- و كتاب «تجربه دينى و مكاشفه عرفاني» اثر محمد تقى فعالى با موضوع عرفان.
دبير شوراى عالى كتاب برگزيده، ملاك هاى ناشر برتر را چنين برشمرد: 1- ميزان همكارى ناشران در ارسال كتاب به دبيرخانه و وجود كتاب هاى برگزيده در ميان آثار ناشر.
وى افزود، طبق آراى داروان، هفت ناشر برگزيده انتخاب شده اند كه عبارتند از:
1- دفتر تبليغات اسلامي
2- جامعه مدرسين
3- مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خميني
4- بنياد پژوهش هاى اسلامى آستان قدس رضوي
5- پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي
6- لوح محفوظ
7- پارسايان
وى در خاتمه گفت: گزينش ما گزينش مطلق نيست، چون كتاب هايى چاپ شده ولى به دبيرخانه ارسال نشده است و از ميان كتاب هاى ارسال شده كتاب برگزيده تعيين شده است.
وى با اشاره به برگزارى چهارمين همايش در سال آتى و كمبود تأليف در زمينه شبهه شناسى و شبهات عليه اسلام و شيعه، نويسندگان را به پرداختن به موضوعاتى از اين دست ترغيب نمود.
پس از سخنان دبير شوراى عالى كتاب، جوايز برگزيدگان اهدا گرديد و در پايان حضرت آية الله سبحانى به ايراد سخن پرداخت. وى با اشاره به «آزادى نقد در اسلام» خاطر نشان ساخت كه اين امر موجب تقويت افكار و ترقى جامعه مي شود.
وى افزود، فضلاى جوان بايد به اين مسأله توجه داشته باشند كه بايد در جهت رفع نياز روز و جامعه تأليف كرد.
ايشان با توجه به اهميت كتب حوزوي، خصوصاً در خارج از كشور كه به عنوان ديدگاه شيعه و اسلام ناب مطرح مي شود، به نظارت اداره فرهنگ و ارشاد از طريق متخصصان اشاره كرد و اظهار اميدوارى نمود كه مطلبى خلاف دين و نظرات علمى دين در كتب حوزوى درج نشود.
آية الله سبحانى در پايان بر لزوم توجه عميق انديشمندان بر شبهاتى كه عليه اسلام و شيعه وارد مي شود، تأكيد كرد.
در حاشيه اين همايش نمايشگاهى شامل آثار برگزيدگان و نيز ناشران برتر و كتاب هاى ارسالى به دبيرخانه برگزار شد كه شركت كنندگان از آن بازديد كردند.
با توجه به فرمايشات آية الله سبحانى مبنى بر اهميت نظارت اداره ارشاد بر كتب تأليفى حوزه علميه، «پگاه حوزه» مصاحبه كوتاهى با جناب آقاى «احمدي» رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم انجام داد.
ايشان در پاسخ به اين سؤال كه آيا بر كتب چاپ شده به نام حوزه علميه نظارتى صورت مي گيرد و بر اين كار چه تدابيرى انديشيده شده است؟ گفت: «به كتاب هايى كه تحت عنوان حوزه علميه قم در خارج از استان و همين طور در خارج از كشور چاپ و منتشر مي شود، با نگاه ويژه اى توجه دارند، چون تحت عنوان حوزه علميه قم مي باشد. لذا جهت پيشگيرى و اين كه خداى نكرده به لحاظ محتوايى مشكلى پيدا نكند، حدود يك سال و نيم پيش به كليه ناشرين و چاپخانه ها تذكر داديم كه اين گونه كتاب بايد حتماً مورد تأييد مديريت حوزه يا مراجع عظام باشد، چون عنوان حوزه خود يك امنيت علمى ايجاد مي نمايد و افراد با اطمينان به آن كتاب آن را به عنوان سند مطرح مي نمايند. اين تذكر آية الله سبحانى را قبلا انجام داده ايم و سعى مي كنيم كه پيگيرى نماييم تا يك نظارت دقيقى صورت گيرد و انشاءالله كتاب هايى كه تحت عنوان حوزه چاپ مي شود حتما تحت نظارت صاحب نظران حوزه قرار گيرد.

ديدار رهبر كليساهاى ارتدكس جهان با آقاى سيد محمد خاتمي


اسقف پاتريارك بارتولمئوس، رهبر كليساهاى ارتدكس جهان، بعد از ظهر 23 دى ماه، با حجت الاسلام و المسلمين آقاى سيد محمد خاتمى رييس جمهور، ديدار كرد. در اين ملاقات، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى نيز حضور داشتند.
آقاى خاتمى در اين ديدار، اظهار داشت:«پيروان اديان الهي، وراى اختلافاتى كه دارد، بايد بشر را به معنويت فراخوانند.» رييس جمهور دلهره ها، آسيب ها و اضطراب هاى بشر را در جهان كنوني، ناشى از فقدان معنويت دانست و بر ضرورت درك پيام پيامبران الهى به منظور رفع تبعيض، بى عدالتى و مخاطراتى كه حيات و تمدن بشرى را به مخاطره مي اندازد، تأكيد كرد.
آقاى خاتمى لزوم اهتمام پيروان اديان الهى براى رفع خطرى كه زندگى انسان ها را مورد تهديد قرار داده است، خاطر نشان ساخت و با تبيين نقش اديان الهى در ايجاد تمدن هاى بشري، بر ضرورت گفتگوى اديان تأكيد كرد و خواستار ايجاد جهانى مملو از محبت و عشق كه در آن، انسان ها از فقر، ستم و تبعيض در امان باشند، شد.
اسقف پاتريارك بارتولمئوس نيز با قدردانى از طرح ايده گفتگوى تمدن ها كه امروز در جهان، با استقبال وسيعى روبرو شده است، استقبال و حمايت كليساهاى جهانى ارتدكس را از اين ايده اعلام كرد. وى گفت: «كليساى ارتدكس، تلاش ها و فعاليت هايى را در جهت نشر ايده گفتگوى تمدن ها آغاز كرده كه نمونه آن، جلسات ميان اديان جهان است.»
رهبر كليساهاى ارتدكس جهان با اشاره به تأكيد كتب آسمانى براى همكارى و زندگى مسالمت آميز ميان انسان ها، خواستار گفتگو و روابط برادرانه در جهت صلح و پيشرفت شد. وى با تأييد سخنان رييس جمهور كشورمان درباره ضرورت گفتگوى ميان اديان، اظهار داشت: «همه قدرت هاى معنوي، فرهنگى و دينى جهان بايد در كنار يكديگر و با همكاري، وظيفه خود را براى ساختن جهان مطلوب، ايفا كنند.»

بزرگداشت  يكهزار و هفتصدمين سالگرد پذيرش مسيحيت توسط ارامنه


در روز جمعه 21 دى ماه سال جاري، ارامنه ايران در مراسمى كه در محل باشگاه آرارات تهران برگزار شد، يكهزار و هفتصدمين سالگرد پذيرش رسمى مسيحيت از سوى ارامنه را گرامى داشتند.
در اين مراسم كه تنى چند از نمايندگان مجلس شوراى اسلامي، نمايندگان نهادهاى دولتى و مديران مدارس ارامنه تهران حضور داشتند، اسقف سبوه سركيسيان خليفه ارامنه تهران، ضمن سخناني، به چگونگى ترويج مسيحيت نزد ارامنه پرداخت و اظهار داشت كه اساس پيوندهاى ديرينه ارامنه مسيحى و ايرانيان مسلمان، به گذشته هاى دور باز مي گردد. وى همچنين اعلام كرد: «ما اين آيين را در كشور به جاى مي آوريم كه اسلامى است و با صراحت مي توانم بگويم در هيچ يك از كشورهاى اسلامى و عربى دنيا، نمي توان اين مراسم را مانند ايران، باشكوه و عظمت برگزار كرد.»
در اين مراسم، همچنين خانم آيدا آوانسيان رييس شوراى خليفه گرى ارامنه تهران، ضمن سخنانى اظهار داشت: «اگر چه حقوق ارامنه بر اساس بندهاى قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران تصريح شده است، اما مهم ترين وجه زندگى مسالمت آميز مسلمانان و مسيحيان ارمنى در ايران، از آن جا ناشى مي شود كه وجدان و شعور مردم ايران در سال 1915، به ارمني هايى پناه داد كه از قتل عام دولت تركيه عثمانى جان سالم بدر برده و به مرزهاى ايران پناهنده شده بودند.»
سخنران ديگر، محقق و كارشناس امور دينى و فرهنگى ارامنه، خانم رشيد بيگى بود. وى در سخنان خود، ضمن اشاره به خصوصيات و شعائر مذهبى و دينى كليساى حواريون ارمنى و پيوندها و مشتركات ايرانيان مسلمان و ارمني، ارامنه را بخش تفكيك ناپذير مردم ايران دانست و گفت: «تاريخ و فرهنگ ارامنه، گوشه اى از تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران در گذشته و حال است و هيچ گاه نمي توان تاريخ گذشته و زندگى معاصر آنان را از تماميت و هويت ايران منفك نمود. اما با وجود اين مشاركت هاى تاريخى و فرهنگي، ارامنه هيچ گاه از لحاظ فرهنگى و ديني،در ديگر اقوام ايرانى حل نشده و هويت مذهبى و فرهنگى خود را حفظ كرده اند.»
 

ديدار گروهى از بانوان كشيش كره اى از ايران


18 تن از بانوان مسيحى فارغ التحصيل رشته الهيات و فلسفه از كشور كره جنوبي، كه همگى در مقام هاى كشيشى و اسقفى هستند، با هماهنگى شركت توسعه مجتمع هاى ايرانگردى و جهانگردي، از ايران بازديد كردند.
اين گروه كه از پيروان مذهب پرتستان هستند، از چند شهر ايران ديدن كردند. آنان همچنين با آيت الله تسخيري، دبير كل مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى نيز ديدار و گفتگو كردند. در اين ديدار كه با حضور دكتر اكرمي، رييس دبيرخانه گفتگوى اديان صورت گرفت، دكتر لى (Lee) سرپرست گروه، طى سخنانى گفت: «بسيارى از كره اي ها تصور مي كنند كه مسلمانان، دشمن مسيحيان هستند، اما اكنون فهميديم كه اين گونه نيست. ما بايد دانسته هاى خود را تغيير دهيم.»
 

ملكه انگلستان: ما به ايمان نياز داريم
oston Globe


اليزابت دوم ملكه انگلستان، در پيامى به مناسبت آغاز سال نو ميلادى كه در 25 دسامبر در رسانه هاى گروهى اعلام شد، گفت: «حوادث تراژيك سال 2001 ثابت كرد كه ما به ايمان نياز داريم.»
وى اظهار داشت: «در اين شرايط، بسيارى از ما با هر دينى كه باشيم، نيازمند تقويت بيشتر ايمان خود براى تحمل كردن يكديگر هستيم; اگر چه پيش زمينه هاى مناسبى از گذشته خود نداريم، اما بايد بياموزيم كه اگر همه ما به ايمان بيشترى دست يابيم، هرگز از يكديگر متنفر نخواهيم بود.»
 

گرايش سياه پوستان به اسلام
C.S.M


بر اساس يك گزارش تازه، سياه پوستان جنوب افريقا گرايش قابل توجهى به اسلام پيدا كرده اند. در تحليل اين گزارش آمده است كه تعاليم برابر جويانه اسلام، و نيز گرايشات ضد آپارتايد آن، يكى از مهمترين جاذبه هاى گرايش به اسلام در ميان مردم فقير جنوب افريقا است. اين در حالى است كه جوانان روشنفكر سياه پوست نيز به دليل انديشه هاى مترقى اسلام در جامعه، به اين دين گرايش پيدا كرده اند.
زنان سياه پوستى كه به اسلام روى آورده اند، معتقدند كه اسلام، آنان را از مفاسدى مانند الكليسم و فحشا دور مي كند و پوشيدن حجاب، نوعى حفاظت براى آنها به ارمغان مي آورد.
بر اساس گزارشاتى كه توسط چند مركز تحقيقاتى مسيحى صورت گرفته است، اسلام در جنوب افريقا، بيش از ساير اديان در حال رشد است; هر چند 72 درصد از سياهان جنوب افريقا مسيحى هستند.
بر اساس اين گزارش، جامعه كوچك مسلمانان در جنوب افريقا كه مركز آنها، شهر سووتو (Soweto)مي باشد، از دو گروه بومى و هندى تبارها تشكيل مي شوند كه با هم اختلاف دارند و يكديگر را متهم به نژادپرستى مي كنند. جريانات پس از يازدهم سپتامبر، اين درگيري هاى درون گروهى را تشديد كرده است; ولى با اين حال، گرايش به اسلام على رغم عدم سازماندهى مناسب، از رشد چشمگيرى برخوردار است.
 

اعلام موضع جديد هندوها بر عليه مسلمانان
Islamic Voice


شوراى بين المللى هندوها در يك گزارش جديد اعلام كرد كه مسلمانان، تاكنون 000/30 معبد هندويى را ويران كرده و به جاى آنا، مسجد ساخته اند.
در اين گزارش آمده است كه تنها در ايالت اوريسا (Orissa) در شرق هند، بيش از 300 معبد ويران شده و به محل عبادت مسلمانان تبديل شده است. اين گزارش مي افزايد كه مسجد بابري، يكى از بارزترين مصادفى ويران كردن معابد هندويى توسط مسلمانان است.
پس از انتشار اين گزارش، گروهى از هندوهاى افراطي، دولت را تهديد كرده اند كه تا ماه مارس سال جارى (اسفند ماه) فرصت دارد تا اين مكان را به هندوها بازگرداند، در غير اين صورت، آنها اين محل را تخريب خواهند كرد. دولت هند نيز در پاسخ، توضيح داده است كه زمين هاى مناسب ديگرى را در ايالت اوتارپرادش (Utar Pradesh) به هندوها واگذار خواهد كرد.

فراخوان فرمانده نظامى افغانستان براى بازسازى مجدد مجسمه هاى بودا
The Times


فرمانده شهر هزاره كه كنترل منطقه باميان را در دست دارد، از تمام كشورهاى جهان براى بازسازى مجسمه هاى بودا كه توسط نيروهاى طالبان منهدم شده اند، تقاضاى كمك كرد.
كريم خليل كه پس از حملات هوايى امريكايي ها، كنترل اوضاع شهر را در دست گرفته است، در مصاحبه اى با تايمز اعلام كرد كه مجسمه هاى تاريخ بودا پس از تخريب در ماه مارس گذشته به وسيله طالبان، قابل بازسازى هستند و آسيب زيادى نديده اند. وى در همين رابطه، از كليه كشورها خواست تا با اعزام نيروهاى علاقمند، اقدام به بازسازى اين مجسمه ها نمايند.
پس از اعلام اين مطالب، عده اى از كارشناسان و باستان شناسان، با ارائه نظرات خود درباره بازسازى مجسمه هاى مذكور، اعلام كرده اند كه بازسازى اين مجسمه ها، بسيار مشكل است و هزينه بسيار زيادى را دربر دارد. يكى از اساتيد باستان شناس دانشگاه كمبريج در اين رابطه به خبرنگاران گفت: «براى بازسازي، تنها عكس هاى اين دو مجسمه كافى نيست و بايد تحقيقات گسترده اى انجام دهيم.»
پرفسور جان هانتينگتون (John Huntington) از اساتيد باستان شناس دانشگاه اوهايو، در همين رابطه، راهى افغانستان خواهد شد تا مقدمات بازسازى مجسمه هاى تاريخ بودا را فراهم آورد.

اخراج رهبر مسلمانان فيليپين از مالزى
Reuters


نور ميسوآرى (Nur Misuari) رهبر مسلمانان فيليپين، در جنوب مالزى بازداشت و از اين كشور اخراج شد و نيروهاى پليس مالزي، وى را به محاكم قضايى فيليپين تحويل دادند.
وى متهم است كه اقليت مسلمان فيليپين را بر عليه مسيحيان كاتوليك تحريك كرده است. به وجود آوردن درگيرى مذهبى در اين كشور و كشته شدن 000/120 نفر در اثر آن، از ديگر اتهامات ميسوآرى است. وى در سال 1996 طى يك توافقنامه صلح با دولت فيليپين، تعهد داده بود كه ديگر حركت هاى خشونت آميز انجام ندهد; اما دولت فيليپين معتقد است كه وي، همچنان به فعاليت هاى خود ادامه داده است.
احتمال مي رود كه ميسوآرى با توجه به اتهامات وارده، به بيست تا چهل سال زندان محكوم شود.

افزايش احساسات ضد اسلامى در انگلستان
IINA


بر اساس گزارش نشريه اينديپندنت (Independent)، در ماه هاى اخير، كشور انگلستان شاهد افزايش چشمگير احساسات ضد اسلامى بوده است; چنان كه ثبت بيش از 400 مورد حمله به مسلمانان و مراكز اسلامى در طول ماه هاى اخير، در تاريخ اين كشور بى سابقه بوده است. اين حملات، علاوه بر حركات و برخوردهاى فيزيكي، شامل اهانت ها و اعلام انزجارهاى كلامى و رفتارى بوده كه در سطح افكار عمومي، نسبت به ظواهر و سمبل هاى دين اسلام و مسلمانان، به ويژه زنان مسلمانان وجود داشته است.

گفتگوى بين اديان، بيش از حد تصور مشكل است
ENS


اسقف فرانسيس آرنزه (Francis Arinze) مدير گروه ديالوگ اديان در واتيكان و از جانشينان احتمالى پاپ ژان پل دوم، كه يك افريقايى اهل نيجريه مي باشد، در يك سخنرانى در كانادا اعلام كرد كه بنيادگرايى دينى در تمام دنيا، مشكلاتى را براى گفتگوى اديان فراهم آورده است; اگر چه اين مسئله، پيش از اين نيز مشكلاتى را فراهم آورده بود.
وى در پاسخ به اين سئوال كه «اگر ديالوگ بين اسلام و مسيحيت، راه حل مناسبى است، پس چرا هر روز شاهد بروز خشم و نفرت ميان پيروان اين دو دين هستيم؟» اظهار داشت: «گفتگوى اديان بيش از آن چه كه تصور شود، مشكل است; اما به همان اندازه و بيش از آن، مهم نيز هست. اين بنياد گرايى دينى است كه مشكلاتى را براى اديان به وجود آورده است.»
وى همچنين با اشاره به حضور پاپ در مسجد مسلمانان براى نخستين بار در تاريخ، آن را عملى منحصر به فرد دانست كه مي تواند نمايانگر حسن نيت مسيحيان و پيشرفت در گفتگوى اديان باشد.

برگزارى اجلاس بين اديان


اجلاس بين المللى بين اديان با موضوع اصلى «صلح الهى در جهان» و موضوع فرعى «به سوى همزيستى مسالمت آميز و همكارى بين اديان توحيدي»، در روزهاى 19 و 20 دسامبر 2001 در بروكسل، پايتخت بلژيك برگزار شد. در اين اجلاس كه با حمايت پاتريارك بارتولمئوس، رهبر كليساهاى ارتدكس جهان و اتحاديه اروپا برگزار شد، موضوعاتى از جمله الگوهاى تاريخي، تكثرگرايى دينى و همزيستى مسالمت آميز در جهان، مورد بررسى قرار گرفت.
شركت كنندگان در اين مراسم، عبارت بودند از رهبران يهودي، رهبران مسيحيت ارتدكس و كاتوليك و نيز رهبران مسلمان از سراسر جهان. از ايران نيز نماينده اى در اين اجلاس حضور داشت.

فراخوان گروه هاى مذهبى صلح طلب
Denver Post


با توجه به گسترش گرايش هاى انتقام جويانه در امريكا، گروه هاى مذهبى اين كشور در يك اقدام گسترده و هماهنگ، تمام گروه هاى مذهبى در سراسر دنيا را به تلاش براى گسترش احساسات صلح جويانه بشر فرا خواندند.
اين حركت در حالى روى مي دهد كه بر اساس گزارش هاى متعدد، بيش از 90 درصد از مردم امريكا و اروپا، خواهان ادامه جنگ بر عليه نيروهايى هستند كه در ليست تروريست ها قرار گرفته اند.
اين گروه ها همچنين تلاش هاى بين المللى گسترده اى را انجام داده اند و از تمام گروه هاى مذهبى ساير اديان خواسته اند تا هم صدا با آنان براى متوقف كردن جنگ، تلاش كنند. تأكيد بر گفته هاى مسيح مبنى بر دوست داشتن دشمنان، اصلي ترين شعار اين گروه مي باشد. آنان همچنين پيشنهاد داده اند تا نسبت به تشكيل دادگاهى جهانى براى دستگيرى و محاكمه تروريست ها اقدام نمايد. از ديگر اقدامات اين گروه هاى مذهبي، جمع آورى كمك براى آسيب ديدگان افغاني، به شكلى گسترده مي باشد.
سارا ليترمن (Sara Leatherman)، كشيش امريكايى كه رهبرى بخشى از گروه هاى مذهبى طرفدار صلح را به عهده گرفته است، در يك سخنرانى اعلام كرد:
«من، كشورم را دوست دارم، اما اين هرگز باعث نمي شود كه باورهاى ديني ام مبنى بر ضرورت صلح و عدم خشونت را زير پا بگذارم. عشق به دشمنان، اساس تعاليم مسيح است و من، موظف به اشاعه آن هستم.»

درگيرى خونين  مسيحيان و مسلمانان در نيجريه
Yahoo News


در تازه ترين درگيرى ميان مسلمانان و مسيحيان در نيجريه، گروهى از مسلمانان و مسيحيان در نيجريه، گروهى از مسلمانان افراطي، با حمله با مراسم جشن كريسمس كه در منطقه داگ وام تورو (Dag Wom Turu) برگزار مي شد، باعث كشته شدن 20 نفر و زخمى شدن 12 نفر گرديدند. اين گروه كه مسلح به شمشير و تفنگ بودند، منتسب به گروه هاى افراطى مسلمان هستند كه در نيجريه فعاليت مي كنند.
پليس، اين درگيري ها را در ادامه درگيري هاى پيشين ميان مسلمانان و مسيحيان اين منطقه دانسته و آن را نوعى انتقام گيرى تلقى كرده است. لازم به ذكر است كه حمله كنندگان، بلافاصله از منطقه متوارى شدند و پليس محلى نيز موفق به دستگيرى آنان نشد.

عذرخواهى كاردينالِ بُستُن
Reuters


برنارد لاو (Bernard Law) كاردينال شهر بستن از تمام مردم به خاطر رفتار غير اخلاقى و سوء استفاده جنسى يك كشيش، رسماً عذرخواهى كرد.
بر اساس گزارش هاى منتشر شده، يك كشيش 66 سال به نام جان جيوفان (John Geophan) متهم است كه در مدت مأموريت خود، بيش از 130 كودك را مورد سوء استفاده جنسى قرار داده است.
كاردينال بستن در ضمن اين عذرخواهى رسمي، اعلام كرد كه علاوه بر در نظرگرفتن مجازات سنگين براى كشيش مورد نظر و پرداخت غرامت به آسيب ديدگان، عذرخواهى رسمي، نخستين و ابتدايي ترين كارى است كه مي تواند انجام دهد. او قول داد كه سيستم نظارتى كليسا، ديگر اجازه تكرار چنين اعمالى را نخواهد داد.

اعتراض گروه هاى كاتوليك به برپايى نمايشگاه هنر
AP


چند گروه كاتوليك در امريكا، افتتاح يك موزه «موم» كه در آن، مجسمه هاى مومى پاپ، راهبه ها و قديسان، به اشكالى توهين آميز ساخته شده و تمام اجزاى درونى بدن آنان به گونه اى طنزآميز مورد نمايش قرار گرفته است، اعتراض كردند.
ساختار اين مجسمه ها كه اثر هنرمند مشهور اسپانيايي، آنتونى ميرالدا (Antoni Miralda) است، در نوع خود، سبكى جديد محسوب مي شود كه اجزاى درون بدن را به نمايش مي گذارد.
پس از برپايى اين نمايشگاه، مسئولان موزه بيش از 000/350 اعتراض توسط اعضاى كليساها و گروه هاى مذهبى دريافت كرده اند. اين در حالى است كه مسئولان موزه معتقدند نمايش اين مجسمه هاى موميايي، توهين به هيچ كس نيست و تنها يك نوآورى در سبك مجسمه هاى موميايى محسوب مي گردد.

تحقيق درباره  تاريخچه حضور مسلمانان در امريكا
IINA


بر اساس يك گزارش منتشر شده از سوى خبرگزارى سازمان كنفرانس اسلامي، نخستين مسلمانى كه در امريكا زندگى كرد، يك فرد مصرى بود. همچنين نخستين امريكايى كه به اسلام روى آورد، شخصى به نام الكساندر ويب (Alexander Weib) بود كه در سال 1888 در نيويورك، دين اسلام را پذيرفت و مركز اسلامى نيويورك را در سال 1893 راه اندازى كرد و با تلاش فراوان، باعث گسترش اسلام در امريكا شد.
در سال 1930 نيز گروهى از بازرگانان يمنى وارد نيويورك شدند. موج مهاجرت مسلمانان در سال 1950 آغاز شد و در سال 1966 به اوج خود رسيد. اكنون قريب به يك ميليون مسلمان فقط در نيويورك و اطراف آن زندگى مي كنند كه بسيارى از آنان، جوانان زير 30 سال هستند.
بر اساس اين گزارش، 33 درصد مسلمانان امريكا، افريقايى تبار، 28 درصد عرب، 25 درصد از آسياى جنوب شرقى و 3 درصد از تركيه آلبانى و بوسنى هستند.

پيام تبريك واتيكان به مسلمانان جهان به مناسبت عيد فطر
All Africa


مدير گروه ديالوگ اديان در واتيكان، اسقف فرانسيس آرنزه (Francis Arinze) در پيام تبريكى به مسلمانان، به مناسبت عيد سعيد فطر، گفت:
«مسلمانان پيشرو دوستى با مسيحيان بوده اند، همان طور كه شاهد تبريكات آنان به مسيحيان به مناسبت عيد كريسمس بوده ايم و اين حركت، جاى قدردانى بسيار دارد.»
وى همچنين افزود كه در فضاى كنونى جهان، روح و قلب تمامى پيروان اديان، جريحه دار شده است و در اين زمان، مسلمانان و مسيحيان بايد بيش از هر زمان ديگر، به حمايت و احياى ارزش هاى متعالى انسان همت گمارند و اين امر، جز در بستر گفتگوهاى دو جانبه، امكان پذير نيست.

شدت عمل دولت چين بر عليه مسيحيان
Washington Post


يك بازرگان هنگ كنگى به نام لى (Li)، به دليل تلاش براى توزيع 000/17 جلد كتاب مقدس كه از راه دريا به چين وارد كرده است، توسط دولت اين كشور دستگير و محاكمه شد.
اين كتاب ها كه توسط كليساهاى پرتستان در يك فعاليت مخفيانه توزيع مي شود، از سوى دولت چين، غير قانونى اعلام شده و ارتكاب به آن، مشمول مجازات هاى سنگينى است.
اين بازرگان كه كتاب هاى مقدس را در آوريل گذشته وارد استان فوجينگ (Fuging) كرده است، و نيروهاى پليس هنگام بازرسى كشتى او، كتاب ها را پيدا كرده اند، از گروه هاى حقوق بشر خواسته است تا به كمك وى بشتابند.
همچنين توسط دولت چين در ماه هاى اخير، دو رهبر كليساى پرتستان در مركز استان هوبى (Hubei) دستگير و محكوم به اعدام شده اند. يكى از اين رهبران، به نام گانگ شنگ ليانگ (Gong Shengliang) كه 46 سال است، به اتهام تجاوز به نواميس، محاكمه شده و اين حكم از سوى گروه هاى حقوق بشر، مورد اعتراض شديد قرار گرفته است.

جلوگيرى از فعاليت مسيحيان در روسيه
Crosswalk


دولت روسيه به گروه «سپاه رهايى بخش» (Salvition Army) اخطار داد كه در صورت ادامه فعاليت، آنها را دستگير و محاكمه خواهد كرد.
بر اساس گزارش هاى واصله از Associated News Service، فعاليت اين گروه از مسيحيان كه از سوى سازمان هاى پرتستان حمايت مي شود و به فعاليت هاى خيريه و عام المنفعه در روسيه مي پردازد، از سوى دولت، غير قانونى اعلام شده است. گفتنى است كه اين گروه، از سال 1913 تاكنون، به فعاليت هاى مخفيانه خود در روسيه ادامه داده است.
سازمان هاى پرتستان كه سامان دهى گروه Salvition Army را بر عهده دارند، معتقدند كه جلوگيرى از فعاليت اين گروه در روسيه، به تحريك كليساى ارتدكس شرق روى داده است كه نگران گرايش روس ها به فرقه پرتستان مي باشد.

درگيرى مسيحيان  و بوداييان در سرى لانكا
Crosswalk


اتحاديه كليساى انگليكان سرى لانكا، در گزارشى به كليساى اعظم انگليكان انگلستان اعلام كرد كه مسيحيان سرى لانكا، به تازگى مورد تهديدهاى فراوان گروهى از بوداييان افراطى قرار گرفته اند.
اين تهديدها پس از استقرار 12 كليسا و ورود صدها مبلغ به اين منطقه روى داده كه مورد اعتراض فراوان بوداييان محلى قرار گرفته است. بوداييان در تهديدهاى خود، به مسيحيان اعلام كرده اند كه منطقه را ترك كنند، چرا كه در غير اين صورت، آنها آماده ايجاد درگيري هاى خونين خواهند بود.

هرى پاتر و جنجال در دنياى مسيحيت
Yahoo News


پس از به نمايش در آمدن هرى پاتر و برانگيخته شدن توجه جهانى نسبت به اين داستان رئاليسم جادويي، بسيارى از مسيحيان جهان و نيز برخى از جوامع مسيحي، نسبت به اين كتاب، اعتراض كرده و آن را نوعى ترويج تفكر و انديشه هاى شيطانى دانسته اند.
اين در حالى است كه در تازه ترين اعتراض نسبت به كتاب هرى پاتر، ماجراى تولد اين كودك (هرى پاتر) با تولد عيسى مسيح مقايسه شده و مورد اعتراض شديد گروهى از مسيحيان قرار گرفته است، تا آن جا كه در طى مراسمى در كليساى جامع نيومكزيكو (New Mexico) در ايالات متحده، قريب 30 نسخه از اين كتاب، به آتش كشيده شد و شركت كنندگان در اين مراسم، آن را نوعى كتاب شيطانى خواندند.
با اين حال، دكتر جرج كرى (George Carey)، اسقف اعظم كانتربرى پيش از بازنشسته شدن خود، در يك موضع گيرى رسمي، اين كتاب را يك سرگرمى جالب خواند و بين تولد قهرمان داستان و عيسى مسيح، هيچ شباهتى قايل نشد. وى همچنين تماشاى اين فيلم را بسيار لذت بخش خواند.
گرو هايى از مسيحيان امريكا نيز در اعتراض به كليساى نيومكزيكو، در يك راه پيمايى گسترده، عمل آتش زدن كتاب هرى پاتر را نوعى بنيادگرايى و حركتى طالبانى ناميدند.

برگزارى سمينار حقوق اقليت ها در ژنو
IINA


سازمان كنفرانس اسلامى اعلام كرد كه پس از حوادث پيش آمده در سال گذشته و تشديد احساسات منفى بر عليه اقليت هاى مسلمانان در كشورهاى اروپايي، سازمان غير دولتى «گروه بين المللى حقوق اقليت ها» (Minority RightGroup International) كه از گروه هاى مذهبى و اقليت هاى سراسر جهان در سال 1996 تشكيل شده است، در نظر دارد تا يك سمينار بين المللى در تاريخ 20 تا 30 ماه مه سال جارى در ژنو برگزار كند. در اين سمينار، حقوق اقليت ها و تطبيق آن با قوانين حقوق بشر، مورد بررسى قرار خواهد گرفت.

ميثاق جوانان يهود براى پاى بندى به دين
Jerosalem Post


موشه كاتساو (Moshe Katsav) رييس جمهور دولت اشغالگر صهيونيستي، در مراسمى با حضور جوانان و نوجوانان يهودى كه از مناطق مختلف جهان در اورشليم تجمع كرده بودند، از آنان پيمان گرفت تا هرگز دين اجدادى خود را ترك نكنند.
وى از شركت كنندگان در مراسم و نيز تمام جوانان يهودى جهان خواست كه با يكديگر، هم قسم شوند تا هرگز نسل هاى آينده يهودي، از دين يهود و آيين هاى آن جدا نشوند. كاتساو مصرانه تقاضا كرد تا يهوديان شجاعانه بر سر ميثاق خود باقى بمانند.
اين گردهم آيي، همه ساله با حضور نمايندگان نسل جوان يهوديان سراسر جهان، در اسرائيل برگزار مي شود. شركت كنندگان، بر پاى بندى به آيين هاى دين يهود تأكيد مي كنند.
بر طبق اين گزارش، 40 درصد از شركت كنندگان از امريكا، 26 درصد از روسيه و ساير جمهوري هاى شوروى سابق، 15 درصد از كانادا، 10 درصد از امريكاى لاتين، 6 درصد از اروپا و 3 درصد از استراليا و افريقاى جنوبى بوده اند.

برگزارى سمينار  فقه اسلامى در مكه
IINA


شانزدهمين جلسه سالانه فقه اسلامي، روز 5 ژانويه (15 دي ماه) در مكه مكرمه برگزار شد. در اين مراسم كه تعدادى از فقهاى اسلامى از سراسر جهان حضور داشتند، شركت كنندگان به بررسى وضعيت موجود و چالش جديد دنياى اسلام پرداختند.
بيشتر شركت كنندگان و سخنرانان اين جلسه، بر اين نكته تأكيد داشتند كه ماه هاى گذشته، بحراني ترين دوران در طول سده هاى اخير براى اسلام بوده است و بايد براى حل اين بحران، راهكارى انديشيده شود.
يكى از سخنرانان به نام دكتر صالح المرزوقى گفت: «اكنون اسلام با يك خطر بزرگ مواجه شده است و اين خطر، همانا برابر دانستن اسلام با تروريسم مي باشد.»
در پايان اين گرد هم آيي، بر اين نكته تأكيد شد كه علماى اسلامى بايد تلاش كنند تا تعريفى دقيق و صحيح از تروريسم ارائه دهند تا اسلام از چالش پديد آمده، رهايى يابد.

اقدام دولت هلند براى مقابله با احساسات ضد اسلامى
Islam Online


حكومت محلى شهر رتردام (Rotterdam) هلند، براى مقابله با گسترش احساسات ضد اسلامى كه در ماه هاى اخير به شدت در كشورهاى اروپايى شايع شده، اقدام به نصب تابلوهاى تبليغاتى بسيار بزرگ در سطحى گسترده و وسيع در سراسر شهر نموده است. در اين تابلوها، عكس هاى متنوعى از زنان مسلمان با حجاب اسلامى به نمايش گذاشته شده و در زير اين تابلو نوشته شده است: «مسلمان يا همسايه؟! هيچ كس همسايه اش را آزار نمي دهد.» دولت محلى همچنين در تبيلغاتى گسترده، شهروندان را به انديشه هاى ضد نژادپرستانه تشويق كرده و نفرت از مسلمانان را نوعى حركت مذموم ناشى از روحيات نژادپرستى دانسته است.
حكومت محلى به مناسبت عيد فطر، بيش از سال هاى پيش به مسلمانان براى برگزارى مراسم، آزادى عمل داده و سطح شهر را از تبريك به مسلمانان پر كرده بود. با اين حال، مسلمانان ساكن رتردام، نسبت به اين عمل دولت، خوش بين نيستند و آن را نوعى حركت تبليغاتى براى كسب آرا در انتخابات شهرداري ها كه در سال 2002 صورت مي گيرد، مي دانند.
لازم به ذكر است كه مسلمانان به دلايل ديگرى نيز مخالف اين گونه حركات هستند. زيرا در رتردام، به همان اندازه كه خشونت بر عليه مسلمانان ممنوع اعلام شده است و همگان به دوستى و محبت با آنان تشويق شده اند، همين تبليغات براى هم جنس بازان نيز وجود دارد و خشونت بر عليه آنان نيز ممنوع اعلام شده است. چنان كه شيخ خليل، امام جماعت مسجد نصر رتردام در اول ماه دسامبر 2001 به دليل ايراد سخنرانى بر عليه هم جنس بازان، دادگاهى و محاكمه شد.
 


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت