العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
يكشنبه 8 اسفند 1395
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13541      تاریخ : 1393/11/6 09:54:33      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
اخبار دين پژوهى خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 9 مرداد و شهريور - 1381
اخبار دين پژوهى

 

60 طرح پژوهشى در حوزه علوم انسانى و فرهنگ (1)

پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى تا سال 1377, شش طرح از جمله ((زندگينامه دانشوران بخش زنان)) , ((تدوين فرهنگ واژگان ويژه گويش)) و ((بررسى وضعيت سياسى- اجتماعى زنان در پنج كشور اسلامى, مصر, ايران, الجزاير, پاكستان و تركيه)) را به پايان رسانيده است.
به گزارش خبرنگار ما اين پژوهشگاه در نيمه دوم سال 1380, اجراى شصت طرح را آغاز كرده است. طرح هايى چون ((زندگينامه خاور شناسان)) , ((فرهنگ دانشوران)) و ((عشق در ادب فارسى بعد از سنايى يا حافظ, فرهنگ باستانشناسى)) , در دست اجراى اين پژوهشگاه است.
از ديگر طرحهاى اين پژوهشگاه مى توان به ((ايجاد بانك اطلاعاتى متون تاريخى ايران در سده هاى ميانه)) , ((ترجمه كتاب مدرنيسم به مثابه يك مسئله فلسفى)) و ((تبين نقش زنان در تحقق ارزشهاى انقلاب)) , اشاره كرد.
اهداف پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى شامل ((مطالعه و تحقيق در فرهنگ اسلام و ايران)) , ((شناساندن منابع و پيشينه فرهنگ و معاف اسلامى و ايرانى به مردم كشورو جهان)) , مطالعه و تحقيق در فرهنگ و تمدن ملل و تإثيرات و مبادلات فرهنگى و مطالعه و تحقيق در تاريخ و متون تاريخى اسلامى و ايرانى است.
از ديگر اهداف اين پژوهشكاه مى توان به تحقيق در آثار عرفانى و فلسفى به طور عام و حكمت و فلسفه اسلامى به طور خاص, پژوهش در زمينه علوم انسانى و اجتماعى و مبانى و كاربردهاى آنها, تحقيق در زمينه ادب و زبان فارسى و همكارى در امور پژوهشى فرهنگستانهاى زبان و ادب فارسى و علوم جمهورى اسلامى ايران است.
همچنين اين پژوهشگاه با دانشگاهها و موسسات پژوهشى كشور همكارى دارد و از مراكز تحقيقاتى كوچك پشتيبانى مى كند. و جزو اهداف اصلى اين پژوهشگاه محسوب مى شود.
از جمله وظايف اين پژوهشگاه ((اجراى طرحهاى پژوهشى در جهت هدفهاى پژوهشكده پيشبرد برنامه هاى آموزشى دوره هاى كارشناسى ارشد در دو رشته زبانشناسى همگانى و فرهنگ و زبانهاى باستانى و انتشار نشريه تخصصى فرهنگ ويژه زبانشناسى است)).
برگزارى سمينارها و كنگره هاى تخصصى, همكارى و تبادل نظر باموسسات پژوهشى و آموزشى داخلى و خارجى در خصوص تبادل جديدترين اطلاعات و همكارى مستقيم با كتابخانه به منظور تجهيز آن براى نيازهاى علمى پژوهشكده و پرورش پژوهشگر از وظايف اين پژوهشگاه است.
گفتنى است پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى در سال 1360 با ادغام چندين موسسه كه هر كدام در يك زمينه به فعاليت هاى پژوهشى مى پرداختند تشكيل شد و در واقع, سازمانى وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالى وقت (وزارت علوم, تحقيقات و فناورى) بود كه تحت عنوان ((موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى)) آغاز به كار كرد.
موسسه هاى ادغام شده شامل ((انجمن حكمت و فلسفه ايران)) , ((بنياد شاهنامه فردوسى)) , ((بنياد فرهنگ ايران)) , ((بنياد فرهنگ و هنر ايران)) , ((پژوهشكده علوم ارتباطى و توسعه ايران)) , ((پژوهشگاه علوم انسانى)) , ((فرهنگستان ادب و هنر ايران)) , ((فرهنگستان زبان ايرانى)) , ((فرهنگستان علوم ايران)) , ((مركز اسناد فرهنگى آسيا)) , ((مركز ايرانى تحقيقات تاريخى)) و ((مركز ايرانى مطالعه فرهنگها)) است.
اين پژوهشگاه در سال 1369 پس از تغيير سازمان و تشكيلات آن از سوى ((شوراى گسترش آموزش عالى)) عنوان پژوهشگاه را دريافت كرد و تشكيلات سازمانى آن در خردادماه 1372 به تصويب نهايى سازمان امور ادارى و
استخدامى كشور رسيد. سرانجام در سال 1373 شوراى عالى پژوهشگاه به منظور تإكيد بر گرايش ((علوم انسانى)) در تحقيقات پژوهشگاه عنوان ((پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى)) را براى اين نهاد برگزيد كه شوراى گسترش آموزش عالى نيز آن را تصويب كرد. اين پژوهشكده از سه بخش تحقيقاتى تشكيل شده و شامل بخش فلسفه روش شناسى اقتصاد, بخش انديشه هاى اقتصادى در اسلام و بخش نظام هاى اقتصادى معاصر است.


حجاب در دانشگاه هاى امريكا اهميت بيشترى يافته است(2)
يك روزنامه ى امريكايى نوشته: حوادث 11 سپتامبر (20 شهريور) باعث شد كه حجاب در ميان دختران دانشجوى مسلمان در ايالات متحده ى امريكا به عنوان هويت فرهنگى و دينى, اهميت بيشترى پيدا كند.
هم چنين روزنامه واشنگتن پست نوشت: در امريكا دختران و زنان جوان مسلمان به صورت عميق ترى به مذهب خود جلب شده و خود را به زيور حجاب آراسته اند.
اين روزنامه مى نويسد: در طول ماه هاى هراس انگيز بعد از حملات تروريستى به مركزتجارت جهانى و پنتاگون ,دختران جوان ومسلمان شهر استرلينگ (ويرجينيا) بيش از پيش به مساجد روى آورده و به فراگيرى دروس قرآن همت گماردند.
واشنگتن پست در ادامه مى افزايد: پوشيدن حجاب توسط دختران دانشگاهى تنها منحصر به ويرجينيا نيست, بلكه در ايالات نيويورك و كاليفرنيا نيز وضع به همين منوال است و ديدن دختران محجبه منظره اى است كه روز به روز بيشتر با آن روبه رو مى شويد.


بايد با اين دين آشنا شد(3)

رييس مجلس نمايندگان ايتاليا خواستار شناخت و درك جهان غرب از اسلام و واقعيت هاى آن شد. ايشان اظهار داشت: دين اسلام از واقعيتى پيچيده برخوردار است كه به جاى رد كردن آن بايد با اين دين آشنا شد, اروپا بايد به كشورهاى اسلامى كه مى خواهند هم زمان با حفظ دين خود به يك جامعه ى مدرن دست پيدا كنند با خوش بينى نگاه كند. وى هم چنين گفت: غرب و جهان اسلام مى توانند با تشكيل يك اتحاد قدرتمند, تروريست ها را منزوى و آن ها را خلع سلاح كنند. وى خاطر نشان كرد: گفت و گو نيز مى تواند پلى براى ارتباط بهتر و دستيابى به اتحاد جهان غرب و اسلام باشد .



مراسم غرس(4)

يكى از مراسمى كه در شبه قاره (هند, پاكستان و بنگلادش) بين مسلمانان رواج دارد, برگزارى مراسم عرس است. عرس به عنوان جشن است ولى در اصطلاح رايج بين مسلمانان شبه قاره به معنى گرامى داشت و بزرگداشت يك رهبر مذهبى است كه دروز وفات ويا تولد وى برگزار مى گردد كه البته در هندوستان فقط براى روز وفات برگزار مى شود. اين مراسم بستگى به اهميت صاحب عرس دارد كه از 2 تا 4 شبانه روز برنامه ريزى مى شود. در اين مراسم يك شب نيز مخصوص است و آن شبى است كه مقدار زيادى عطر و گلاب و مواد خوشبو را به خاك اره چوب صندل خمير شده آغشته مى كنند و برروى طبق ها, از محلى به محل ديگر, سوار بر اسب و يا شتر با آهنگ و برنامه خاصى آنها را مى گردانند و پياده آنها را همراهى كرده و تادرگاه مورد نظر مى رسانند. افراد خاصى كه براى شتسشوى مقبره آماده شده اند, تا اذان صبح اين كار را ادامه مى دهند. شب دوم شب چراغان نام دارد و تا نيمه شب قوالان زيادى مىآيند و قوالى مى خوانند و مردم هم در اطراف آنها حضور دارند وعده اى هم در محل مقبره عبادت مى كنند. شب سوم و چهارم قرآن خوانى مى شود وزن و مرد تاپاسى از شب به ذكر دعا و تلاوت قرآن مشغول مى شوند وعده اى هم به رقص و سماع سرگرم مى شوند .
آيين عرس مخصوص بزرگداشت حضرات صوفيان والا مقام و صاحبان قبله و سجاده نشينان و زاهدانى است كه از طوايف مختلف اهل سنت و جماعت مى باشند. البته عارفانى چون نظام الدين اوليا, خواجه معين الدين چشتى, خواجه بنده نواز گيسودراز, خواجه حضرات يوسفين زايران زيادى دارند كه متجاوز از صدها هزار نفر مى باشند و از ايالت هاى مختلف و هم چنين از كشورهاى مختلف مى باشند. البته اين طايف از اهل سنت كه در حدود 96% اهل سنت را تشكيل مى دهند اعلام مى دارند ما سنى هستيم و اهل حديث و وهابى ها سنى نيستند زيرا عقايد درست اسلامى ندارند .
با توجه به اهميت آن دست از اوليا كه معروفيت زيادى دارند ليست عرس و زمان برگزارى آن از اوايل محرم (اول سال قمرى) جمع آورى شد كه تعداد آنها به 700 مراسم مى رسد.
عرس هايى كه به مناسبت بزرگداشت اوليا برگزار مى شود حسب تاريخ ايام تولد آنها و بعضى ديگر بر حسب تاريخ وفات آنها مى باشد. اين عرس ها از يك تاريخ 900 ساله برخوردار است كه در طول اين ساليان عرس برگزار شده و به همين جهت هر عرسى كه برگزار مى گردد اعلام مى شود اين چندمين عرس است كه برگزار شده لذا نهصدمين سال برگزارى بعضى از عرس ها اعلام شده است.
نسل اول اين اوليا, كه قبر آنها زيارتگاه اهل دل است, اكثرا ايرانى است و بعضى از آنها شيعه و بعضى ديگر از صوفيان اهل سنت مى باشند كه همه آنها احترام زيادى دارند; از جمله: ميرمومن استرآبادى, قاضى شوشترى و مير محمود از شيعيان و خواجه معين الدين چشتى, خواجه بنده نواز و نظام الدين اوليإ از اهل سنت و ايرانى هستند و فرزندان آنها نيز داراى مقبره و درگاه بوده و مورد احترام اهل سنت و شيعه مى باشند.
سركنسولگرى ج .ا.ايران ـ حيدر آباد دكن


معجزه در فرغانه(5)
خال محمد صابراف, مياسار عمر آو
ترجمه: محمد رضا ستارى

هزاران نفر از مسلمانان دسته دسته به فرغانه رفتند تا بره اعجاب آور را ببينند.
تولد يك بره در اوايل بهار امسال در فرغانه با نوشته هاى تزيين شده مقدس در دو پهلويش يك معجزه تلقى شده است و هزاران نفر از مومنان مسلمان را از مليت هاى آسياى مركزى كه در مجاور دره فرتيل سكونت دارند به خود جذب كرده است .
بره در روستايى از دور منDurmen) ) در آخون باباافAkhunbabaev ناحيه اى از ازبكستان متولد شد. اين بره سياه پشم كه لكه هاى سفيد دارد شبيه الله عربى در يك پهلو و محمد در پهلوى ديگرش به نظر مى رسد. بسيارى از مومنان معتقدند اين بره مقدس نشانه اى است كه از طرف خداوند فرستاده شده است تا از روز رستاخيز خبر دهد .
از زمانى كه اين معجزه از ايستگاه تلويزيونى محلى (مارگيلانMargilan ( گزارش شد, زائران دسته دسته از دره فرغانه مانند ديگر مناطق ازبكستان و سرزمين هاى مجاور به آن روستا سرازير شده اند مسلمانان از راه هاى دور, چون تركيه, چين و كشورهاى عربى (به اين جا) آمده اند تا اين بره را ببينند و آن را لمس كنند, نذورات بدهند و خداوند را شكر كنند.
همسايه هاى مالك بره مى گويند خداوردى آچيلف 40 ساله اخيرا مقدار زيادى پول از راه اين بره به دست آورده است. گفته مى شود يك زاير خارجى پينشهاد كرده است كه اين بره را به قيمت 8 ميليون سوم (نزديك به 5/500 دلار) بخرد.
آچيلف عجله اى براى جدا شدن از بره طلايى اش ندارد. او يك زمين محصور (جايگاه مخصوص) كوچك با حصار كوتاه براى آسايش بازديدكنندگان ساخته است .
او تولد اين بره را با نوشته هاى مقدسش يك هديه ازطرف خدا قلمداد مى كند. برخى از اهالى دره فرغانه ـ شامل اعضاى فعال اجتماع, دانشمندان و امامان جماعت مساجد با نظر او موافق نيستند .
تنها سازمان اسلامى حزب التحرير, كه فعاليت آن در ازبكستان ممنوع شده است, ديدگاه ها را مطرح كرده كه اين بره مقدس است .
روحانيت مسجد محلى به جز موافقت با ديدگاه عموم كه آن خواست خداوند است هيچ توضيحى براى اين پديده ندارد. سلطان محمد عمراف گفت من بره را ديده ام اين يك معجزه است. اين ديدگاه در چنين بحبوحه اى با اعتقاد اسلامى حكومت مركزى در تضاد است. مقام هاى دره فرغانه, مذهبى ترين ناحيه از بكستان, براى متوقف كردن منزلت روبه رشد اين بره ى خارق العاده تلاش نمى كنند البته بره مقدس نيست بلكه مقدس كسى است كه او را خلق كرده, يكى از اعضاى سازمان گفت: ما بايد خدا رابپرستيم نه آن حيوان را كه مخلوق خداست .
اين ناحيه با مشكلات فزاينده بى كارى, كاهش رفاه عمومى و سركوب گروه هاى اسلامى مثل حزب التحرير دست به گريبان است. بديهى است كه مقام هاى محلى پرستش يك بره بى گناه را به درگيرى با خطرهاى فراوان افراطيون مذهبى در اين نواحى ترجيح مى دهند .
از ديد اهالى محلى, كه از مشكلات به ستوه آمده اند, اين حيوان پيام آور يك اميد است كه خداوند موطن آنان را مورد لطف خود قرار داده است و مى گويند خوشحالى و خوشبختى به دنبالش خواهد آمد.
شرايط مادى عده زيادى در دره فرغانه اخيرا بهتر شده است. عده اى نيز فروش تصاوير و كارت پستال هاى تولد بره را براى كسب درآمد شروع كرده اند و حتى خطوط جديد اتوبوسرانى براى انتقال زايران از مناطق مختلف به دره كه بره در آن نگهدارى مى شود داير شده است.


پروفسور ميشو استاد دانشگاه آكسفورد

من نبودم كه اسلام را انتخاب كردم, اسلام مرا به خود فرا خواند(6)
پروفسور"ژان (يحيى) ميشو", يكى فيلسوفان برجسته مسلمان است كه سال ها پژوهش در فلسفه و الهيات اسلامى, از او متخصصى بى نظير در مكاتب ابن سينا ساخته است. پرفسور ميشو كه متولد 1952 و اصلا بلژيكى است, سال ها رئيس دپارتمان فلسفه دانشگاه "لورن"بروكسل بود; اما از پنج سال پيش, در مركز تحقيقات اسلامى دانشگاه آكسفورد به كار تدريس و تحقيق اشتغال دارد.
- آقاى پرفسور ميشو! شما مسلمان هستيد. ممكن است براى خوانندگان ما بفرماييد چه شد كه اسلام آورديد؟
- در واقع اين من نبودم كه اسلام را انتخاب كردم; اسلام بود كه بيست و هفت سال پيش مرا برگزيد و به سوى خود فرا خواند. آن زمان در كشور مصر, مشغول مطالعات دانشگاهى بودم. امروز كه خوب نگاه مى كنم, مى بينم سلسله اتفاقاتى كه منجر به مسلمان شدن من شد, جز مدد و لطف خداوندى نبوده است. از نظر عقلانى نيز, بشر روزى به اين درجه از آگاهى خواهد رسيد كه اسلام تنها راه رهايى از مشكلات فعلى اين سياره است. حداكثر سه نسل بعد, هنگامى كه آب هاى سطح زمين ده ها متر ديگر بالا آمد, دماى هوا پيش از حد تحمل, افزايش پيدا كرد و لايه بيوسفر زمينآسيب هاى بيشترى ديد, به اشتباه بودن راه طى شده خود اذعان خواهد كرد, اما ديگر ديرخواهد بود.
گريز انسان ازدين, فقط خسارت هاى معنوى براى او به همراه نياورده, بلكه حيات دنيوى او را هم تخريب كرده, اما سوال اينجاست كه انسان غربى كه در دل مسيحيت رشد كرده و هنوز هم مسيحيت در مركز زندگى آنان قرار دارد, چگونه است كه تا اين حد نسبت به دين بى تفاوت شده و از هر چه رنگ معنويت داشته باشد گريزان است؟
دليل اين گريز را بايد در خود مسيحيت جست وجو كرد. مسيحيت ابتدا دينى بود (با اندكى تسامح) ((مسيح محور)). مى گويم با تسامح, زيرا بهتر است به جاى مسيح, تركيب غريب و غير منطقى "اقانيم ثلاث"را بگذرانيم. فزون طلبى و دنيا پرستى رهبانيان مسيحيت, رفته رفته كليسا را به جاى مسيح نشاند و مسيحيت تبديل شد به دينى ((كليسا)) ; اما آلوده دامنى ارباب كليسا, منجر به پيدايش رنسانس شد و مسيحيت تحت تإثير تعاليم فيلسوفان عصر نوزايى, دينى شد ((دولت محور)). اين تبديل و تبدل ها در قرن گذشته, به آنجا رسيد كه فرديت انسان, والاتر و ارزشمندتر از هر چيز ديگر در كائنات نشست و نه فقط مسيحيت, كه هر موضوع ديگرى ((فرد محور)) شد. اين سرگذشت مسيحيت تحريف شده نيست, اين حيات تاريخى مسيحيت در غرب است ار همين روست كه مى گويم تنها راه رهايى از وضع اسفبار فعلى اين سياره, اسلام است.

تقاضاى درج آموزه هاى علوى در كتاب درسى

به گزارش خبرگزارى نيمه رسمى آناتولى فرمانى آلتونى رييس بنياد اهل بيت (ع) از دولت خواسته تا آموزه هاى علوى - بكتاشى را در متن كتابهاى درسى مدارس قرار بدهد. فرمانى آلتون طى يك مصاحبه مطبوعاتى ضمن اعلام بيانيه ششمين كنگره اهل بيت از مقامات دولتى خواست تا عاشورا را به عنوان تعطيل رسمى قبول كنند.
در بيانيه كنكره اهل بيت آمده است قرآن كريم و اهل بيت كه جوهر اسلام را تشكيل مى دهند بايد به عنوان اصل و اساس پذيرفته شوند تا از ناهم انديشى در اسلام جلوگيرى شود. بيانيه ضمن محكوم ساختن عبارت تروريسم اسلامى كه امروزه زياد به كار مى رود تإكيد مى كند كه اسلام ارتباطى با تروريسم ندارد: ما با هر گونه تروريسم مخالف هستيم و تروريسم عليه فلسطين را محكوم مى كنيم, و اميدوار هستيم كه فلسطينيان در سايه كوششهاى صلحآميز مجددا آزادى خود را به دست بياورند. در قسمتى از بيانيه همچنين از كشورهاى اسلامى خواسته شده تا تفاهم و همكارى ميان خود را تقويت كنند.
در آموزشهاى دينى موجود در كشور نه فقط به يك مذهب مشخص بلكه بايد با اساس قرار دادن قرآن كريم تمام جوانب اسلام آموزش داده شود. در اين راستا علوى گرى و بكتاشى گرى نيز بايد در ميان دروس دينى جاى داده شوند. مسئله ترور كه تحت عنوان ترور اسلامى به اسلام نسبت داده مى شود هيچ ارتباطى با دين اسلام نداشته و ما با ترور از هر نوعى كه باشد مخالفيم. روز عاشورا كه در تمام دنياى اسلام به عنوان روز عزا مورد قبول مى باشد بايد تعطيل رسمى گردد.

پيشنهاد الحاق كلمه ((خداوند)) به قانون اساسى
جامعه مشترك اروپا(7)
نمايندگان عضو كميته جامعه متشرك اروپا از كشور لهستان درصدد هستند كه در قانون اساسى آينده اروپا جايگاه ويژه اى را براى كلمه ((خداوند)) اختصاص دهند. اين مطلب از سوى سخنگو مجمع اسقفهاى لهستان ((آدام شولتس)) در ورشو اعلام گرديد. وى افزود رييس جمهور و كليساى لهستان بر اين اعتقاد هستند كه كلمه ((خداوند)) بايد در قانون اساسى اروپا جايگاه ويژه به خود را داشته باشد.
سخنگوى مجمع اسقفهاى لهستان همچنين اظهار داشت اروپا بايد به مسائل روحى و مذهبى نيز توجه كافى داشته باشد و هم خود را تنها بر امور اجتماعى, اقتصادى و مشتركات سياسى محدود نكند. از سوى ديگر رييس جمهور لهستان كه از كمونيست هاى اسبق كشور محسوب مى شود, در اظهاراتى اعلام داشت كه ((كليسا)) در تمامى دوران حيات خود به عنوان بخشى جداناپذير از اروپا محسوب شده است, بدين لحاظ نبايد در قانون اساسى اروپا از ارزشهاى دينى و اخلاقى چشم پوشى نماييم.
شايان ذكر است اعضاى 13 كشورى كه قرار است در آينده به عضويت جامعه مشترك اروپا درآيند, عضو كميته مشترك اروپا هستند, اما از حق رإى برخوردار نمى باشند.

نشر كتاب در سال 1380(8)
فرخ امير فريار

انتشار كارنامه نشر 1380 (تهران: خانه كتاب, 1381) كه حاوى مشخصات كتابهاى منتشر شده در اين سال است اين فرصت را به دست مى دهد تا نگاهى بيندازيم به وضعيت نشر كتاب در اين سال. هدف از اين نوشته بيشتر به دست دادن تصويرى است از چند و چون نشر كتاب در سالى كه گذشت. تحقيق و تتبعى در كار نيست. به برخى از گونه هاى كتاب نيز پرداخته شده كه در بررسيهاى مربوط به نشر كتاب كمتر به آنها توجه مى شود يا از آنها ذكرى در روزنامه ها و مجله ها مى شود. اما به طورى كه خواهيم ديد اين گونه كتابها هر چند حضورشان به چشم نمىآيد اما قابل توجه اند. مثل كتابهاى علوم غريبه, آشپزى, تعبير خواب و...
شمار عنوانها و تيراز
در سال 1380 بر سر هم 30/003 عنوان (30/885 جلد )كتاب در ايران منتشر شده است. سرجمع تيراژ كل كتابها 838, 439, 159 جلد و متوسط تيراژ آنها 5162 نسخه است. بالاترين ميزان متوسط تيراژ 8399 نسخه مربوط به كتابهاى كودكان است پس از آن كتابهاى حوزه دين با 5922 نسخه و زبان با 5725 نسخه بالاترين تيراژها را دارند. پايين ترين متوسط تيراژ مربوط به كتابهاى تاريخ و جغرافيا با 3213 نسخه است .
مقايسه با سال گذشته
در اين سال در قياس با سال 1379 ميزان كتابها 7580 جلد افزايش يافته است. شمار عنوانهاى منتشر شده در تمام موضوعها بغير از علوم خالص افزايش يافته است. بيشترين افزايش عنوانها به ترتيب در حوزه هاى دين, كودكان, علوم عملى و ادبيات است).
محل نشر كتابها
از كل كتابهاى منتشر شده 24611 جلد در تهران و 6274 جلد در شهرستانها منتشر شده است.(82% در تهران و مابقى در شهرهاى ديگر) بيشترين كتابهاى منتشر شده در شهرستانها كتابهاى دين اسلام است در 3145 جلد كه تقريبا 50% كتابهاى منتشر شده در اين حوزه را شامل مى شود. پس از آن كتابهاى ادبيات (780 جلد) و علوم علمى (484 جلد) قرار دارد. از كل كتابهاى كودكان 461 جلد يعنى :16 در شهرستانها منتشر شده است.

دين

بيش از 200 كتاب در حوزه دين مربوط به دينهاى غير از اسلام و نيز مباحث كلى در ارتباط با دين است مثلا علم و دين. 35 كتاب در حوزه مطالعه تطبيقى دينهاست 42 كتاب در زمينه دينهاى هندى و 20 كاب درباره دين زرتشت است در زمينه دين يهود تنها يك كتاب منتشر شده است. مابقى كتابها در اين حوزه مربوط به دين مسيح است .
در حوزه دين اسلام متن كامل قرآن كريم, جزءهاى قرآن, ترجمه ها و تفسيرها رقم قابل توجهى را شامل مى شوند. متن كامل قرآن در اين سال 54 چاپ دارد با تيراژهاى بالا, بيشتر ده هزار نسخه و در مواردى هم 200 هزار و 500 هزار نسخه ترجمه هاى فارسى قرآن نيز 195 چاپ دارد كه بيشترين چاپها ترجمه الهى قمشه اى است. ترجمه منطوم اميد مجد از قرآن كريم چند بار چاپ شده و به چاپ دوازدهم رسيد است. 318 كتاب هم تفسير كامل يا منتخب قرآن است. درباره زندگى امامان شيعه نيز 930 كتاب چاپ شده است. متن كامل, ترجمه و تفسير متن كامل يا منتخب قرآن كريم حدود :17/5 كتابها در زمينه دين اسلام را شامل مى شود.

مطالعات زنان

در موضوع علوم اجتماعى آثار مربوط به زنان قابل توجه است. حدود 40 كتاب در زمينه مسائل مربوط به زنان در اين سال منتشر شده است. اين كتابها طيف وسيعى را شامل مى شود از ديدگاههاى دين اسلام درباره زنان گرفته تا پژوهشهاى غربيان و نظريات فمينيست ها و مسائل و مشلاكت زنان در ايران.

تاريخ و جغرافيا

در زمينه تاريخ و جغرافيا در اين سال 1517 كتاب منتشر شده است كه 1015 كتب (67%) چاپ يكم و ما بقى 502 كتاب (33%) تجديد چاپى است كتابهاى جغرافيا 83 جلد است كه رقم قابل توجهى نيست. كتابهاى تاريخ در زمينه هاى متنوعى است: تاريخ جهان, تاريخ كشورهاى مختلف و نيز دوره هاى مختلف تاريخ ايران. حوزه هامتنوع است اما شمار كتابها در هر حوزه چندان قابل توجه نيست. تاريخ دوران قاجار, دوران پهلوى و انقلاب اسلامى بيشترين كتابها را به خود اختصاص داده اند. از نكات قابل توجه و مثبت در زمينه كتابهاى تاريخ ايران شمار نسبتا قابل توجه تاريخهاى محلى ايران است: 147 كتاب درباره تاريخ رى, قم, خمين, يوش, رامسر, تبريز, آبادان و... .

كودكان

از 4900 جلد كتابى كه در اين سال براى كودكان و نوجوانان منتشر شده 53% اش تجديد چاپى است و 47% چاپ اول.
اين كتابها موضوعاهاى متنوعى را شامل است. در جدول بالا زمينه هايى كه كتابهاى نسبتازيادى براى كودكان در آنها منتشر شده, آورده شده است .
در زمينه فلسفه و دين زرتشت هر كدام تنها يك كتاب منتشر شده است. شمار نسبتا زيادى كتاب افست انگليسى نيز در ميان كتابهاى آموزش زبان به چشم مى خورد.
و سرانجام چند نكته درباره كتاب كارنامه نشر با انتشار اين جلد كارنامه نشر, اين مرجع 6 سال است كه منتشر مى شود. در پايان جلد سوم چند جدول و نمودار آورده شده, همانند سال گذشته,
اسلام - 345 علوم - 720 نقاشى - 196 داستانهاى خارجى - 1075 (داستانهاى فولكلوريك و كهن و داستانهاى جديد) شعر فارسى - 441 داستان فارسى - 749 تاريخ و جغرافيا - 149

بناى مسجد در آلمان و بررسى پيامدهاى آن(9)

در كشور آلمان بيش ار سه ميليون مسلمان زندگى مى كنند. در همين حال 2400 مسجد در آلمان وجود دارند و هر روز بر تعداد اين مساجد افزوده مى شود, امرى كه چندان براى همسايه هاى غير مسلمان اين مساجد خوشايند نيست. اصولا ساختن مسجد در آلمان همواره با تنش همراه بوده است. در اين راستا و با هدف كاهش اين تنشها, تحقيقات و مطالعات گسترده اى از سوى بنياد ((هربرت كوانت)) واقع در شهر ((باد هومبورگ)) صورت گرفت كه در آن تلاش گرديده اين تنشها با توصيه هاى كارشناسى كاهش يابد.
((ولفگانگ آسمان)) , رييس بنياد ((هربرت كوانت)) در اين خصوص اظهار مى دارد: ترس و هراس از يكديگر هنگامى ايجاد مى گردد كه كمتر از همديگر اطلاع داشته باشيم و ما همواره به اين مسئله اشاره داريم كه ((ارتباطات)) باعث افزايش دانستنيها از يكديگر خواهد شد و پيامد آن آمادگى براى حل مشكلات ايجاد شده مى باشد. همچنين اين مسئله براى ما محرز گرديده كه در صحنه هاى بين المللى هم مى توان همين تجربيات را با موفقيت پياده نمود.
خانم ((آنجلا يوست)) از جامعه شناسانى كه در تهيه اين گزارش تحقيقى نقش بسزايى داشته, اظهار مى دارد: مشكل اصلى ما افرادى هستند كه اصولا تحت هيچ شرايطى حاضر به گفتگو نيستند. اگر همسايه هاى مساجد يا سياستمداران محلى از بدو شروع و تحت هيچ شرايط و استدلالى حاضر به گفتگو نباشند, در آن صورت اين تحقيقات ثمرى نخواهد داشت.


آغاز مراسم سال هرمان هسه در برلين(10)

خبر گزارى آلمان - سال هرمان هسه (نويسنده مشهور قرن بيستم آلمان) با گشايش نمايشگاه ((اديان جهانى-صلح جهانى - اخلاقيات جهانى)) به طور رسمى در شهر برلين آغاز شد. به مناسبت يكصد و بيست و پنجمين سالروز تولد اين نويسنده مشهور آلمانى طى سال 2002 در اغلب شهرهاى اروپايى مراسم خاصى برگزار خواهد شد.
در مراسم گشايش اين نمايشگاه, شهردار شهر كالو, زادگاه هسه در ايالت بادن و ورتمبرگ به اهميت و محبوبيت ماندگان او اشاره كرد.
اين نويسنده برنده جايزه نوبل در ادبيات در دوم ما ژوئيه 1877 به دنيا آمد و در 9 اوت 1962 در مونتانيولا در سوييس ديده از جهان فرو بست. در روز تولد او در مراسمى كه در زادگاهش برگزار خواهد شد, يوهانس راو, رييس جمهورى آلمان نيز حضور خواهد داشت.
در نمايشگاه برلين نمونه هايى از دوره هاى زندگى هسه كه هميشه در تلاش براى برقرارى تماس و صلح ميان اديان جهانى بود, به نمايش گذاشته شد. ديدار كنندگان از اين نمايشگاه در حالى كه صداى هانس كونگ, استاد الهيات دانشگاه تويينگن آنها را راهنمايى مى كند, با آثار هنرى مذهبى هندوييسم, بوديسم, اديان چينى, آثار ارزنده اى از هنر اسلامى و نمونه هايى از ترجمه هاى كتاب مقدس لوترى آشنا خواهند شد. اين نمايشگاه تا 24 ماه مه ادامه خواهد داشت.

رابطه دين و سلامتى(11)

بر اساس يك گزارش تحقيقاتى, كه در ماه مى در نشريه نيويورك تايمز به چاپ رسيد, در دهه اخير بسيارى از دانشمندان ادعا نموده اند كه مداركى مبنى بر وجود رابطه ميان اعتقاد دينى و سلامتى به دست آورده اند.
بر اساس اين گزارش تحقيقاتى, دانشمندان اعلام كرده اند كه رابطه مستقيمى ميان اعتقاد داشتن به باورهاى دينى و طولانى شدن عمر وجود دارد. اين رابطه به ويژه در زمينه كاهش و غلبه بر بيمارىهاى روحى در اين افراد به وضوح قابل مشاهده مى باشد و اعتقادات مذهبى تإثير مثبت و مستقيمى بر سلامتى روح و روان افراد دارد. در همين رابطه دكترKoenig از دانشكده داروسازى دانشگاه كلمبيا ادعا كرد كه كثرت مدارك معتبر در اين زمينه هيچ جاى ترديدى براى تإييد فرضيه رابطه دين وسلامتى انسان باقى نگذاشته است.

بازنگرى در آيين زرتشت(12)

دكتر موبد نيكنام, از اعضإ انجمن زرتشتيان تهران, طى يك سخنرانى تحت عنوان بازنگرى در آيين زرتشت, به طرح ديدگاه هاى جديد اين دين در دنياى امروز پرداخت. اين سخنرانى كه به همت انجمن اديان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامى واحد شهر رى, در مردادماه برگزار شد مورد استقبال اساتيد و دانشجويان اين رشته قرار گرفت. موبد نيكنام در سخنرانى خود با بررسى تحولات تاريخى دين زرتشت در طول قرون متمادى به ذكر روند اصلاحات انجام شده در احكام شرعى و نيز تغييرات اساسى در متون دينى زرتشت پرداخت و خاطر نشان ساخت كه امروزه احكام شرعى كه از سوى اين دين به پيروان توصيه مى شود حاصل رجوع به خرد انسانى و علوم بشرى مى باشد و با احكام پيشين و سنتى بسيار تفاوت دارد. وى همچنان تإكيد كرد كه دين زرتشت براى باقى ماندن نيازمند به انجام اصلاحات جسورانه است كه روند اين اصلاحات اكنون در ميان متوليان اين دين آغاز شده است و سير اميدوار كننده اى دارد.


تصويب قانون آزادى مذهبى در تركيه(13)

سرانجام پس از ماه ها كشمكش, مجلس تركيه ضمن تصويب قوانين جديد, آزادى مذهبى را در اين كشور به رسميت شناخت. بر اساس اين قانون مسلمانان مى توانند براى فعاليتهاى خود از مجوز قانونى برخوردار باشند و زنان نيز از پوشش اسلامى استفاده نمايند.
مجلس تركيه در راستاى پيوستن به اتحاديه اروپا و فراهم آوردن زمينه هاى قانونى آن, مجبور شد تا اصلاحاتى را در قانون اساسى خود پديد آورد كه مهم ترين آنها, لغو حكم اعدام, به رسميت شناختن حقوق فرهنگى مردم كرد و نيز قانون آزادى مذهبى و آزادى بيان مى باشد كه پس از يك نشست 16 ساعته با اكثريت قاطع آرإ به تصويب اين مجلس رسيد. به گزارش خبرگزارىها, احزاب و انجمن هاى اسلامى اين اصلاحات را به نفع فعاليت هاى مذهبى در تركيه دانسته و به شدت از آن استقبال كردند.


تدريس قرآن در دانشگاه هاى آمريكا(14)

به گزارش روزنامه واشنگتن پست در تاريخ ششم آگوست گروهى از دانشجويان چند دانشگاه آمريكا در كاروليناى شمالى از مسئولين دانشگاه خواستند تا براى آشنايى بيشتر از فرهنگ مسلمانان, كتاب قرآن در برنامه هاى درسى آنان قرار گيرد.
بر اساس اين گزارش دانشگاه هاى مربوطه نيز با اين تقاضاى دانشجويان موافقت كرده و از آغاز سال تحصيلى جديد نسخه هاى ترجمه شده قرآن به عنوان يك منبع درسى در اختيار دانشجويان قرار مى گيرد.
اين روزنامه همچنان مى افزايد كه عده قابل توجهى از دانشجويان اين دانشگاه ها با استقبال از اين طرح براى حضور در اين كلاس ها ثبت نام نموده اند.


تقليد از خدا(15)
يوگنى زوينكو

رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران, مسكو
در مسكو سومين ويرايش يكى از مشهورترين بازيهاى كامپيوترى عصر حاضر رواج پيدا كرده است. اين بازى ((تمدن)) نام دارد كه اولين ويرايش آن دقيقا 10 سال پيش به وجود آمد و اكنون مرحله سوم ورود آن به روسيه شروع مى شود. اين بازى كه ((تقليد كننده خدا)) محسوب مى شود, اواخر قرن گذشته ساخته شده ولى در قرن جديد هم به حيات خود ادامه مى دهد.
ده سال پيش كامپيوترها ضعيف و بازيها كوچك بودند. آن ها روى يك ديسكت جا مى شدند ولى با اين وجود اين نوآورى همه جهانيان را متعجب كرد. ويكتور پلوين نويسنده معروف داستانهاى علمى - تخيلى, به بازى مربوط به شاهزاده ايران علاقمند بود. موزيسين آلكسى پاژيتنوف بازى ((تتريس)) را دوست داشت.
منشى هاى دفاتر و ادارات روسى دلباخته بازى ((لاينز)) بودند. ويليام گيبسون با آب و تاب پيشگويى مى كرد كه به زودى تمام بشريت وارد ((واقعيت مجازى)) خواهد شد كه اين پيش بينى در فيلم ((پيشتازان فضا)) منعكس شد. ولى اين پيش بينى ها جامه عمل نپوشيدند و توسط كسى كه بازى ((تمدن)) را اختراع كرد, تكذيب شدند.
سيد مى يرSid Meyer) ) برنامه نويس 36 ساله, اوايل سالهاى 1990 ستاره جهان كامپيوترى محسوب مى شد. تا آن زمان چند بازى تقليد كننده جنگنده شكارى, زيردريايى, اقتصاد بازارى و دزد دريايى توسط وى ساخته شده بود. مى توان كارهاى او را به كارگردانى تشبيه كرد كه هر فيلم او شاهكار شناخته شده باشد. مى ير اولين كسى بود كه توانست بيش از يك ميليون نسخه بازى خود را به فروش برساند. او فقط از يك چيز ناراحت بود و آن اينكه كسى او را قيافتا نمى شناخت و اينكه فقط متخصصين كامپيوتر او را به خاطر داشتند. اين بود كه سيد مى ير بازى ((تمدن سيد مى ير)) را طراحى كرد كه شبكه آن, ((تقليد از خدا)) بود. اين نخستين و بهترين نمونه چنين بازيهايى در جهان بود.
تشريح موفقيت اين بازى غير ممكن است. نشانه هاى اين موفقيت را هم نمى توان برشمرد. چند ميليون نسخه آن به صورت رسمى فروخته شد. تعداد نسخه هاى غيررسمى هم به همان اندازه زياد بوده است. مردم زيادى ساعتها جلوى كامپيوتر نشسته و فكر مى كردند كه در نوبت اول كليساى ((سيكستين)) را بسازند يا تئاتر شكسپير را. ادارات آموزش شش ايالت امريكا توصيه كردند اين بازى در برنامه هاى مدارس گنجانده شود. افراطيون مسيحى در ايالت اوكلاهما طى مراسم خاصى بازى ((تمدن)) را سوزاندند. يك معلم تاريخ در خيابان با فرياد ((تو همه چيز را تحريف كرده اى!)) به مى ير حمله كرد (بعد از بازداشت, نيز او متن ((دائره المعارف تمدن)) و عكس بريده شده مى ير را پيدا كردند; اين معلم از سيماى سياهپوستى به نام ((شاكى)) در اين بازى ناراضى بود). جوهر دودايف در يك مصاحبه تلويزيونى شكايت كرد كه ((تمدن)), بازى جالبى است ولى در آن نمى توان از طرف چچن ها بازى كرد. فون نيمان در تفسير اين بازى نوشت: ((بازى ((تمدن)) مى توانست الگوى ايده آل مدل ديجيتال خودگردان شود چنانچه قادر بود بدون مشاركت بازيگر توسعه يابد)). به عبارت ديگر, تاريخ بشريت نمونه ديگر اين تإثير شديد بازى كامپيوترى بر جهان وجود نداشته است.
سالهاى 1990 كه سالهاى رمانتيك كامپيوترى بودند به پايان رسيدند. ساخت بازيها به يك صنعت واقعى با بودجه هاى چندين ميليونى, جايزه ويژه اسكار و تبليغات وسط بازيهاى فوتبال تبديل شده است. دو سال پيش مى ير به پاس سهم بزرگ در توسعه اين صنعت جايزه گرفت. او بعد از پايان مراسم قيافه ترشى گرفت و به روزنامه نگاران گفت كه ((بهتر است كه چنين جوايزى را به بازنشستگان بدهند ولى من هنوز چند انديشه در چنته دارم)). اكنون مى ير مشغول طراحى بازى تقليد كننده گولف است.
توضيحات لازم; روند بازى ((تمدن)) شامل ساخت دولت مخصوص خود مى باشد. اوايل روند بازى هر بازيگرى فقط يك دسته مهاجر دارد مى توانند اولين شهر خود را بنيانگذارى كنند. سپس مى توان به ساخت شهرهاى جديد, اجراى اكتشاف علمى, تشكيل ارتش, جنگ و مذاكرات ديپلماتيك با همسايگان پرداخت. سياست داخلى و خارجى, سطح ماليات بندى, نظام اجتماعى, وجود زيربناى توسعه يافته و ((عجايب جذابى)) چون اهرام مصر بر سطح توسعه دولت اثر مى گذارد. كسى برنده مى شود كه همه رقيبان خود را نابود كند يا قبل از ديگران سياره هاى ديگر را استعمار كند. در ويرايش سوم ((تمدن)) تغييرات مهمى صورت گرفته است. اكنون مى توان به پيروزى مسالمتآميز هم رسيد كه به اين منظور بايد همسايگان را به وسيله تهديد, رشوه و غيره به انتخاب شما به مقام رئيس سازمان ملل متحد وادار كرد. در اين ويرايش بازى شهرهاى خارجى را نه تنها به وسيله جنگ يا تحريك شورش مى توان به تصرف خود درآورد بلكه موافقت مسالمتآميز آن ها را به كشور پيشرفته شما به دست آورد. در اين بازى مفهوم ((منابع)) به وجود آمد. اكنون براى ايجاد بمب اتم بايد معادن اورانيم را به وسيله جنگ يا با پول به دست آورد. ملتهاى جديد هم به وجود آمده اند.
در جريان كار روى ((تمدن - 3)) قريب به 24 پيشنهاد كه توسط طرفداران بازى از طريق ايميل فرستاده مى شد, مورد توجه قرار گرفت. اكنون در سايت كمپانى طراح پيشنهاداتى پذيرفته مى شوند كه در سناريوهاى مكمل ((تمدن)) در نظر گرفته خواهند شد. تيراژ اوليه ويرايش سوم بازى 1 ميليون و 200 نسخه هزار نسخه بود. در هفته اول فروشهاى آن در امريكاى شمالى, اين بازى سومين بازى پرفروش شد.


غرب و اسلامى گرايان(16)
حميد غفارى

بيورن. اولاو اوتويك مورخ و اسلام شناس نروژى در نوشتارهاى خود اشاره دارد كه در غرب خطابه هاى اسلامى عمدتا به عنوان تهديدى عليه دموكراسى تعبير و تفسير مى شود. وى در اين باب به برداشتهاى يك سويه از اسلامى گرايان, كه به عنوان مناديان ترور و ديكتاتورى معرفى مى شوند, هشدار مى دهد.
او مى نويسد: جنبش اسلام گرايى را مى توان به دو بخش عمده ميانه رو و افراطى تقسيم بندى نمود. مسلمانان خواهان برپايى و استقرار حكومتى اسلامى هستند, اما در ديدگاه آنها نسبت به مقولاتى مانند دموكراسى و جامعه مدنى اختلاف نظر و عقيده وجود دارد.
طيف اسلام گرايان متشكل از رژيم افراطى طالبان در افغانستان و رژيم نظامى سودان و نيز جنبش هاى اسلامى و ترقى خواهانه دموكراتيك كه در نقش اپوزيسيون در مصر و الجزاير فعاليت مى نمايند, مى باشد.
جنبش اسلامىFIS در الجزاير وضوحا در راستاى حركتى دموكراتيك فعاليت نموده اند. با وجود اين فعاليت آنها در سال 1992 ممنوع اعلام شده است. رهبران اين جنبش در خلال سالهاى 92-1991 حمايت خويش را از دموكراسى پارلمانتاريستى اعلام نمودند. همچنين بيانيه اى مثبت و مشابه از سوى جنبش اخوان المسلمين در مصر مطرح شده است.
از سوى ديگر گروه هاى راديكالى در الجزاير وجود دارند كه معتقدند هرگونه حضور و مشاركتى در دموكراسى و ايجاد همكارى و ائتلاف با احزاب غير و بيگانه جز فساد و تباهى چيزى در بر ندارد. اين گروه ها غالبا گروه هايى هستند كه رفتارى خشونت بار و ميليتاريستى دارند.
اوتويك مى نويسد: آنچه در غرب از اسلام گرايان منعكس مى شود عمدتا تصاوير اغراقآميز و وحشتناكى است. تصاويرى كه سبب خشم و نفرت مردم عادى مى گردد. در اين باب تصويرى كه از اسلام نشان داده مى شود مبتنى بر خطابه هاى رهبران اسلام گرا در الجزاير و ساير كشورها است. اينگونه خطابه ها وضوحا اظهار مى دارند كه دموكراسى و آزادى نوعى كفر و ضلالت محسوب مى شود. در حالى كه در بيانيه اى مشترك كه از سوى احزابFIS وFLN و نيز يك حزب بربر در الجزاير صادر شد آمده است كه:
اولا در الجزاير حكومتى بر اساس ((چارچوب هاى اسلامى)) مد نظر است.
ثانيا ((نظام قدرت)) در اين حكومت به واسطه انتخابات تعيين مى شود.
ثالثا فرهنگ عربى و بربرى در كنار هم و از امتيازى يكسان برخوردارند.
بر طبق نظر اتويك هنگامى كه رهبران اسلام در خطابه هاى خويش مواضع ضد غربى مى گيرند, اين گونه خطابه ها در اينجا بر ضد دموكراسى تعبير مى شود. على رغم اين قابل اغماض نيست كه برخى از اسلام گرايان نسبت به دموكراسى در نظام پارلمانتاريستى مواضعى ملايم و ميانه رو دارند. اوتويك در اين خصوص اظهار مى دارد از نظر اسلام گرايان ميانه رو اجراى قوانين شريعت - فى المثل بريدن دستان دزد - مستلزم اين است كه يك جامعه اسلامى استقرار يافته باشد, يعنى جامعه اى كه در آن فقر و بدبختى ريشه كن شده باشد. صرفا در يك چنين جامعه اى است كه مى توان گفت, يك دزد به علت خباثت و پليدى مرتكب دزدى شده است, نه فقر و فلاكت. اين گروه از اسلام گرايان نمى خواهند غيرمنتقدانه شيوه ها و دستور العمل هايى را بپذيرند كه در عصر غير مدرن حاكم بوده است, يعنى عصرى كه تفسير شريعت تنها به فقيهان تعلق داشته است.
اوتويك اخيرا در گفتگويى با فصلنامه آپولونApollon) ) اظهار داشته نگرش سنتى به اسلام, نگرشى واپس گرايانه است و به مثابه اعتراضى عليه عصر تجدد قلمداد مى شود. وى در اين گفتگو اشاره دارد اكثرا اسلام گرايان در جوامع خود در پى نوين گرايى و مدرنيزه كردن سازمانها, نهادها, و ساختارهاى سياسى, آموزشى و حكومتى هستند. اين اسلام گرايان عمدتا در محيطهاى علمى و دانشگاهى و در رشته هايى مانند مهندسى, پزشكى يا حقوق مطالعه و فعاليت دارند. اين افراد از نظر بافت اجتماعى و طبقاتى كسانى هستند كه از مناطق كوچكتر به شهرهاى بزرگ آمده اند اما به طبقات متوسط و پايين تعلق دارند.
اوتويك در نوشتار تإكيد مى نمايد آنچه عمدتا موجب اعتراض و شورش اسلام گرايان مى گردد, شيوه ها و روش هاى زيست ((غير اخلاقى)) است. آن ها اين نوع شيوه زيست را مانعى براى رشد و توسعه مادى و اقتصادى مى دانند. هم چنين اسلام گرايان نسبت به فساد مالى در جامعه و منافع فردى در سياست ديدگاهى انتقادى دارند.
بر طبق تقسيم بندى آقاى اوتويك در خصوص كشورهاى اسلامى نكات زير مدنظر است:
الف - در كشورهاى مصر, تركيه و الجزاير, حكومتهاى سكولاريستى قدرت را در دست دارند. پايگاه سياسى اين نوع حكومتها مبتنى بر نيروهاى امنيتى, نظامى و امكانات اقتصادى است.
ب - در كشورهايى مانند ايران و سودان نيروهاى ضدغربى قدرت را در دست دارند. اين حكومتها از حقوق بشر و دموكراسى پيروى نمى كنند. رژيم طالبان در افغانستان نيز به اين گروه تعلق داشت.
ج - در برخى از كشورهاى عربى, سازمانها و گروه هايى وجود دارند كه عملياتى را عليه قدرت هاى حاكم برنامه ريزى و به انجام مى رسانند. در اين راستا مى توان از جنبش هاى حماس و جهاد اسلامى در فلسطين, سازمانهاىGIA وFIS در الجزاير, حزب ا... در لبنان و جماعت اسلامى نام برد.
د - در برخى از كشورها, سازمانهاى از پايگاه مردمى برخوردارند, مانند جبهه نجات اسلامى در الجزاير, حماس در فلسطين, اخوان المسلمين در مصر و حزب رفاه در تركيه.

1- فرهنگ و پژوهش/ش 93
2- ماهنامه ياس / پيش شماره 13 / مرداد 1381.
3- ماهنامه ياس / پيش شماره 13 / مرداد 1381.
4- فرهنگ و تمدن آسيا / سال دوم / شماره 11 / تير 1381.
5- فرهنگ و تمدن آسيا / سال دوم / شماره 11 / تير 1381.
6- مشاور خانواده, شهريور 81.
7- غرب در آئينه فرهنگ / فروردين و ارديبهشت 81.
8- جهان كتاب / سال هفتم / شماره 7 و 8.
9- غرب در آئينه فرهنگ / فروردين و ارديبهشت 81.
10- غرب در آئينه فرهنگ / فروردين و ارديبهشت 81.
11- اخبار دين از سراسر جهان / بولتن اطلاع رسانى / ش 7 / شهريور 81.
12- اخبار دين از سراسر جهان بولتن اطلاع رسانى اديان / شماره 7 / شهريور 81.
13- اخبار دين از سراسر جهان / بولتن اطلاع رسانى اديان / شماره 7 / شهريور 81.
14- اخبار دين از سراسر جهان / بولتن اطلاع رسانى اديان / شماره 7 / شهريور 81.
15- غرب در آئينه فرهنگ / فروردين و ارديبهشت 81. روزنامه ايزوستيا(19 نوامبر 2001)
16- غرب در آئينه فرهنگ / فروردين و ارديبهشت 81.


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد