العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
شنبه 2 بهمن 1395
کد : 13575      تاریخ : 1393/11/7 14:01:29      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
دين پژوهى روى خط اينترنت‏ خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 12 ـ بهمن ، اسفند 1381
دين پژوهى روى خط اينترنت‏

 

صفحات جديد اينترتنى راديو قرآن(1)

صفحات جديد اينترنتى راديو قرآن اسفندماه 81 در مراسمى، با حضور تعدادى از مسئولان و كاركنان صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران آغاز به كار كرد.
در مراسم افتتاح اين سامانه جديد، على آقا محمدى قائم مقام سازمان صدا و سيما در سخنانى به شناسايى پديده‏هاى جديد تبليغ دين به عنوان نيازى ضرورى اشاره كرد و افزود:
«امروز جامعه جهانى به گونه‏اى ترتيب يافته كه در صورت عدم تعامل با آن به روشهاى جديد، قطعا لطمه خواهيم خورد».
آقامحمدى آنگاه گفت: «مقوله اينترنت آن قدر مهم است كه تا چندى ديگر سران كشورهاى جهان براى تدوين مقررات مربوط به آن گردهم مى‏آيند و از نظر سازمان‏هاى بين المللى اينترنت و حقوق مربوط به آن از جمله حقوق بشر به شمار مى‏آيد.»
قائم مقام سازمان صدا و سيما از شرايط دشوار امروز جهان در تبليغ دين به عنوان امرى هميشگى و غير قابل اجتناب ياد كرد و اظهار داشت: «همه مذاهب و اديان در ابتداى ظهور خود دچار مشكلات زيادى بوده‏اند و در ادامه راه هم همواره با مصائب فراوان دست پنجه نرم كرده‏اند. اكنون نيز بايد از محوشدن دين از زندگى بشر نگران باشيم».
او افزود: «هميشه گروهى كه نسبت به دين بى تفاوت باشند وجود دارند و نبايد فكر كنيم اگر چند نفر بر ضد اسلام سخن گفتند تمامى جامعه رو به سوى الحاد پيش مى‏رود.
اما اين وظيفه و ماموريت ما براى جلب و جذب افراد بيشتر به سوى معارف اسلامى را از ميان نمى‏برد و اين كار قطعاً بايد با شيوه‏هاى جديد انجام گيرد.»
قائم مقام سازمان صدا و سيما بر مقوله كاربردى كردن مفاهيم قرآن موجود در اينترنت تاكيد كرد و گفت: «بايد اينترنت و ساير مقولات فرهنگى قرآنى به گونه‏اى طراحى شوند كه بتوانند به نياز جامعه به خصوص جوانان در زندگى روزمره هم پاسخ دهند.
از جمله مى‏توان در آموزش قرآن به موضوع تكيه بر مسائلى كه در مصاحبه‏هاى استخدامى از جوانان پرسيده مى‏شود اشاره كنيم.
هم چنين بايد براى دانش‏آموزان جهت موفقيت در امتحانات قرآن مدارس، برنامه‏اى طرح شود».
پيش از سخنان آقا محمدى، دكتر سارى مدير شبكه راديويى قرآن در سخنانى به موضوع تاثير متقابل فرهنگ‏ها بر يكديگر اشاره و گفت: در جامعه امروز، تبادل فرهنگى با كاغذ و قلم پيش نمى‏رود بلكه اينترنت و امواج تصويرى و صوتى همه فاصله‏ها را در مى‏نوردند.»
سارى تصريح كرد «در اين شرايط، كشورهاى قدرتمند به راحتى فرهنگ خود را در بطن جوامع تزريق مى‏كنند و كسانى كه براى پيشرفت در مقوله ارتباطات منفعل هستند قطعا از هر گونه فرهنگ تهى مى‏شوند عدم تحرك در اين حوزه به وابستگى مطلق انديشه منجر مى‏شود».
وى آن‏گاه افزود: صدا و سيما با درك اين نياز همت زيادى صورت مى‏دهد تا بتواند فرهنگ كشور را از طريق امكانات جديد از گزند تهاجمات حفظ نمايد».
مدير راديو قرآن گفت: «قرآن براى راهيابى به سامانه‏هاى جديد هيچ كمبودى ندارد زيرا اين كتاب عزيز مملو از ارزشهاى اجتماعى ذيقيمت براى بشريت است».
صفحات جديد سايت اينترنتى راديو قرآن به آدرس www.IRIB.COM/radio/Quran شامل: 40بخش با موضوعات متنوع قرآنى به صورت متن و تصوير است كه از جمله مى‏توان به اين موارد اشاره كرد:
آموزش قرآن از سطح مبتدى تا سطح عالى به صورت صوتى‏
12160دقيقه صوت و برنامه قرآنى
بخش ويژه كودكان شامل قصه پيامبران، تلاوت قرآن، نمايش، تواشيح و آموزش نماز
بخش تلاوت سى جزء قرآن
بخش تفسير قرآن‏
بخش حفظ قرآن با امكان چند بار تكرار آيه
بخش سوره‏شناسى‏
بخش پژوهش‏ها و پايان نامه‏هاى قرآنى
سايت اينترنتى راديو قرآن به همت كاركنان اين شبكه راديويى و اداره كل اطلاعات و برنامه ريزى معاونت صدا شكل گرفته است.

 

بررسى ماهنامه «نور ولايت» ارگان «فرقه مهدويه» هندوستان(2)

مجله «نور ولايت» ماهنامه «فرقه مهدويه هندوستان» است كه بر حسب ماههاى قمرى منتشر ميشود و جمله «قوم مهديه كاترجمان» - (سخنگوى فرقه مهدويه) - در صفحه اول آن ديده مى‏شود. در روى جلد و شناسنامه ماهنامه، بدون اشاره به مدت انتشار آن (سال شروع انتشار)، به شماره مجله (24) و محل انتشار آن، حيدرآباد اشاره شده و در سرمقاله آن (ص 3) تصريح گرديده است كه «بيست و چهارمين شماره ماهنامه نور ولايت به ميلاد خليفه اللّه مهدى موعود اختصاص داده شده است» و حاكى از تخصيص اين شماره به پانصد و هفتاد و ششمين سال تولد «سيد محمد جونپورى» موسس فرقه مهدويه هند است.
در اين شماره جمعاً 14 مقاله راجع به مبانى اعتقادى، شرح حال رهبر فرقه و تعليمات (ارشادات) وى و رد شبهات مخالفان به چاپ رسيده است كه به طور مختصر به آنها اشاره مى‏شود:
1- مقاله اول؛ با عنوان «انوار قرآن» در 11 صفحه حاوى ترجمه و تفسير آياتى از قرآن مجيد (سوره حمد و آيات مربوط به هدايت» در اثبات قول رهبر فرقه مبنى بر اينكه «مذهب ما، كتاب اللّه و اتباع محمد رسول اللّه است» (ص 10 - 17) و تصريح به اين كه «نمازى كه در آن سوره حمد خوانده نشود صحيح نيست» به اسناد حديثى از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در «سنن نسائى» و نيز پاره‏اى از تعاليم مهدويه راجع به ايمان، اعتقاد آنان به چهار ركن (نماز، روزه، حج و زكوه)، بى‏نيازى از غير خدا و انقطاع از ما سوى اللّه.. به نظر مى‏رسد اين مقاله كه به قلم يكى از علماى فرقه است در رد شبهات مخالفين، كه آنان را «تارك الصلوه» و «ذكرى» (ترك‏كنندگان و جايگزين‏كنندگان ذكر به جاى آن» معرفى مى‏كنند، نوشته شده باشد.
2- مقاله دوم با عنوان «ارشاد حضرت محمدصلى الله عليه وآله رسول اللّه» حاوى ترجمه و شرح روايت نبوى‏صلى الله عليه وآله به اين مضمون «المهدى منى يقفوا اثرى و لا يخطا» (مهدى از من است و پا به جاى پاى من مى‏گذارد و خطا نمى‏كند) در شان «سيد محمد جونپورى» و ذكر نمونه هايى از تطابق سيره رسول خداصلى الله عليه وآله با سيره وى نوشته شده است. در اين مقاله همچنين با نقل حديثى از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله به اين مضمون كه «دنيا هرگز به پايان نمى‏رسد مگر اين كه از اهل بيت من كسى ظهور خواهد كرد كه نامش با نام من و نام پدرش با نام پدرم منطبق است» نتيجه مى‏گيرد كه «سيد محمد جونپورى» كه هم از اهل بيت پيامبرصلى الله عليه وآله - از نسل حضرت امام موسى كاظم‏عليه السلام (برابر شجره‏نامه) و هم نامش محمد و نام پدرش عبداللّه است، همان مهدى موعود است. همچنين در اين مقاله با ذكر روايتى از پيامبرصلى الله عليه وآله به اين مضمون كه فرقه به احاديث اهل تسنن در مورد مهدى موعود، روشن مى‏شود.
3- مقاله سوم با عنوان «يوم ميلاد مهدى» حاوى تفسير آياتى از قرآن و نتيجه‏گيرى به اين كه دين اسلام به دو دوره «اولين» يعنى صدر اسلام (دوره عروج و ترقى) و «آخرين» يعنى دوره ضعف و زوال تقسيم مى‏شود و در دوره «آخرين» يعنى دوره ضعف و زوال آن را از انزوا و ضعف خارج كرده به عروج خواهد رسانيد. اين شخص «مهدى موعود» است كه با توجه به نقش «سيد محمد جونچورى» در تجديد حيات اسلام، با شخصيت وى منطبق مى‏باشد. (ص 36 س 1)
4- مقاله چهارم با عنوان «افتخار به حسب و نسب از ديدگاه اسلام و مهدويت» كه در آن نازش به حسب و نسب نكوهش و از قول سيد محمد منچورى نقل شده است:
«خداى تعالى (از كسى) نخواهد پرسيد كه پسر احمد است يا محمد...» (ص 41 س 16)
5- مقاله پنجم با عنوان «قرآن و مهدى» مى‏باشد كه در آن به مبانى اعتقادى «مهدويه» هند اشاره شده است.
در اين مقاله با استناد به آيه مباركه: افمن كان على بينه من ربه و يتلوه شاهد منه و من قبله كتاب موسى امام و رحمه... (سوره هود آيه 17) و ادعا به اينكه مقصود از «من» (كسى كه) در اول آيه مهدى موعود است و اين موضوع را سيد محمد جونچورى را به نقل از «ميان عبد الرشيد» از شاگردان سيد، بيان مى‏كند كه گفت: «من بدون واسطه از خداى تعالى مى‏شنوم كه اين آيه در حق توست و مراد از «من» در اين آيه ذات توست و مراد از بينه، پيروى ولايت حضرت محمدصلى الله عليه وآله در قول و فعل و حال است و مراد از ولايت محمديه‏صلى الله عليه وآله (ص 51 س 13) در اين مقاله همچنين با استناد به قول حضرت عيسى‏عليه السلام مبنى بر اين كه «نحن ناتيكم بالتنزيل و اما التاويل فسياتيكم به الفار قليط» (ما كلام وحى را مى‏آوريم ولى تاويل و تفسير آن را فارقليط خواهد آورد) ادعا شده است كه فارقليط همان مهدى موعود (سيد محمد جونپورى) است كه ظهور خواهد كرد و كلام خدا را تاويل و تفسير خواهد نمود. (طبق اعتقاد مسلمانان، فارقليط لقب عبرى حضرت محمدصلى الله عليه وآله است) در ادامه مقاله شش آيه از آيات قرآن كريم و يك روايت از رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله مورد تفسير و تاويل وقايع و از آنها «مهدويت» سيد محمد جونپورى و كافر بودن منكران مهدويت وى، استخراج و استنتاج گرديده است.
6- مقاله ششم با عنوان «سخن بليغ» حاوى دستورات اخلاقى «سيد» به پيروان خود از جمله دعوت به سادگى و درويشى و ترك لذات و مراقبت بر گفتار و رفتار و... مى‏باشد.
7- مقاله هفتم با عنوان «بعثت مهدى بر اساس قرآن و حديث» شامل مطالبى پيرامون اثبات مهدويت سيد محمد جونپورى بر پايه آياتى از قرآن مجيد و احاديث نبوى‏صلى الله عليه وآله است.
8- مقاله هشتم با عنوان «مطالبى پيرامون ذكر» حاوى فضيلت و جايگاه ذكر در عقيده مهدويت و منابع قرآنى و روائى آن مى‏باشد. در صدر مقاله با اشاره به پنج واجب دينى (در نزد مهدويون) شامل: كلمه طيبه (لا اله الا اللّه) نماز، روزه، حج و زكوه و بيان اين كه مقصود اصلى شارع از وضع اين اصول (عبادات) ذكر خداست، به اهميت محورى ذكر پرداخته و بر اهتمام آن از سوى پيروان تاكيد مى‏نمايد: ذكر خدا جان همه عبادات است (ص 91). لازم به يادآورى است، مهدويون در شبه قاره به خصوص در بلوچستان و سند، به «ذكريه» - (اهل ذكر) معروفند كه اين نامگذارى، به تناسب اهتمام مهدوى‏ها (به خصوص مشايخ آنها) به ذكر صورت گرفته است. و ممكن است به دليل شكل نمازهاى يوميه (پنجگانه) آنها را فقط شامل ذكر (بدون قيام و قعود) مى‏باشد اين تسميه صورت گرفته باشد. در پاكستان، صف «ذكرى» در مقابل «نمازى» به كار مى‏رود و منظور از آن تقسيم‏بندى بين نمازگزاران (يعنى مسلمانان) و ذكريان (يعنى كسانى كه نماز را ترك و به جاى آن ذكر را جايگزين كرده‏اند) مى‏باشد و بدبينى خاصى نسبت به آنها به دليل ترك نماز در بين مردم وجود دارد.
9- مقاله نهم با عنوان «اهميت علم فقه و فقها» حاوى نظرات سيد محمد جونپورى درباره فقه و تفقه در عقيده مهدويه مى‏باشد، بر پايه نظر وى، فقه، مورد قبول و اجتهاد فقهى قابل تقليد است. «مهدويه» در استنباط احكام شرعى مانند اهل حديث، مستقيما احكام را از قرآن و حديث استخراج نمى‏كنند. بلكه اهل «تقليد» مى‏باشند، منتها اين تقليد مبنى بر «عاليت» يعنى قول برتر است به اين معنى كه علماى مهدوى مى‏بايست با آشنايى و تبحر در فقه مذاهب پنجگانه: حنفى، مالكى، شافعى، حنبلى و جعفرى و مقايسه آنها باهم حكم برتر را معين كنند و براى پيروان (مقلدان) تشريح نمايند. (ص 109 س 8).
10- مقاله دهم با عنوان «گوشه هايى از جلوه يار» حاوى فضايل اخلاقى «سيد محمد» و سختى‏ها و مشقاتى است كه راه تبليغ عقيده متحمل شد. از جمله سفر 23 ساله‏اش به اقصى نقاط هند و سند و افغانستان و جده و مكه و مدينه با پاى پياده (و بعضا با اسب و شتر) و زجر و گرسنگى وى و همراهان و ايمان آوردن سلطان غياث الدين حاكم ايالت «ماندو» ى هند و اعطاى هفت قنطار طلا و يك كرور (ده ميليون) سكه به «سيد» كه بلافاصله آنها را بين فقرا تقسيم كرد و... (ص 123). در اين مقاله همچنين به واقعه‏اى اشاره شده است مبنى بر اينكه حاكم فراه (افغانستان) بنام مير ذوالنون از «سيد محمد جونچورى» پرسيد: در احاديث آمده است كه شمشير بر مهدى كارگر نيست آيا تو چنينى؟ سيد شمشير خود را بدو داد و گفت: بگير و بيازماى! مير ذوالنون سه بار شمشير كشيد ولى دستش هر بار شل شد و از حركت باز ايستاد... و آخرالامر با خجلت و ندامت در پاى «سيد» افتاد و ايمان آورد (ص 125 سطور آخر)
11- مقاله يازدهم با عنوان «ديدار خدا» حاوى مطالبى مبنى بر قابل رؤيت بودن خدا مى‏باشد. در اين مقاله با اشاره به قول «سيد» در وصف مؤمن مبنى بر اينكه مؤمن به چشم سريا در خواب خدا را مى‏بيند قابل رؤيت بودن خدا مورد بحث قرار گرفته و با تفسير سطحى از چند آيه قرآن كريم، «لقاءاللّه» رؤيت حسى خدا ناميده شده است.
12- مقاله دوازدهم با عنوان «انكار مهدى» حاوى احاديثى از پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در كافر بودن منكران مهدى است. در بخشى از اين مقاله آمده است: حضرت خضرعليه السلام با «سيد» ملاقات و مهدويت ايشان را تصديق كرد و امانتى را كه از حضرت رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله به همراه داشت به وى تقديم نمود (ص 159 سطور آخر)
13- مقاله سيزدهم با عنوان «نور چشمان» در بيان فضيلت نماز و لزوم توجه نسل جديد به اين فريضه مى‏باشد.
14- مقاله چهاردهم با عنوان «كلمات معصومانه» به انگليسى حاوى اصول عقايد مهدويت و لزوم پذيرش تعاليم «سيد» به استناد آياتى از قرآن كريم مى‏باشد.
به جز مقالات فوق و 16 صفحه اشعار نعتيه (شبيه به نعت پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله در پاكستان و 8 صفحه اخبار مراسم فرقه، بقيه مجله شامل آگهى‏هاى تبليغاتى (تجارى و خدماتى) مهدوى‏هاى هندوستان است كه در صدر هر يك از آنها معمولا جمله‏اى از «سيد محمد منچورى» به چشم مى‏خورد.

منبع: سركنسولگرى جمهورى اسلامى ايران در حيدرآباد - هند

 

معرفى مركز تحقيقاتى وابسته به دانشگاه راتجرز
Virtual Religion Index

اين مركز اطلاع‏رسانى به عنوان يكى از مهم‏ترين مراكز تحقيقاتى وابسته به دانشگاه راتجرز، در رابطه با دسترسى به منابع دين‏پژوهى در اينترنت مورد استفاده و مراجعات مكرر دانش‏پژوهان قرار مى‏گيرد. به وسيله اين سايت مى‏توان به مراكز مهم تحقيقاتى و اطلاع‏رسانى اديان دست يافت. مباحث مطرح شده در اين سايت عبارتند از: مطالعات آكادميك، اديان آمريكايى، اديان شرق نزديك، جامعه‏شناسى و دين، هنر و باستان‏شناسى، مطالعات مسيحى، مطالعات بودايى، مطالعات تطبيقى اديان، كنفوسيوس در باستان، شرق آسيا، مطالعات عرفانى و اخلاقى، مطالعات رومى، يونانى، مطالعات هندويى، مطالعات اسلامى، مطالعات يهودى، فلسفه و الهيات و روانشناسى دين.
طرحى اين سايت به گونه‏اى است كه با باز كردن پرونده هر كدام از اين سرفصل‏ها مى‏توان به راحتى به زيرمجموعه مهم و قابل استفاده در رابطه با هر سرفصل، دسترسى پيدا كرد.
آدرس اين سايت عبارت است از:

religion.rutgers.edu/vir

 

 

وجود خداوند از ديدگاه دانشمندان‏
http://www.xanga.com

انيشتن:

دين من همان ايمان عاطفى و عميق من نسبت به قدرت عاقله ايست كه در هر چه مى نگرم سيماى او را مى بينم، اين ايمان براى من معنى خدا را درست مى‏كند.

جان ادلف بوهلر (شيميدان):

در طبيعت به هر سوى مى نگرم نظام و مشيت نمايان است... هر قانونى كه بشر كشف مى‏كند، او را يك قدم به خدا نزديك‏تر مى سازد، و خدا را بيشتر مى شناسد، اما اينها فقط وسيله تجلى او نيست، زيرا وى خود را به وسيله پيامبران و كتب مقدسه نيز به بشر معرفى كرده است و اين خيلى مهم‏تر است.

فرانك آلن (فيزيك دان):

پروتئين ماده شيميائى بى جانى است و چون گوهر اسرارآميز حيات، به آن در آميزد زنده مى شود، فقط عقل بى پايان خداوند يعنى ذات خداوند است كه مى توانسته است بداند چنين مولكولى قابل پذيرفتن حيات است، و توانسته است آنرا بيافريند.

جان كلولند (رياضيدان و شيميدان):

چون ماده نمى تواند خود و قوانين حاكم بر خود را بيافريند، آفرينش ناچار بايد به وسيله عامل غير مادى صورت گرفته باشد... بدون شك و ترديد وجود ذات اعلاى روحانى، يعنى خداى آفريننده، و مدبر جهان را مى پذيريم و به او ايمان مى آوريم.

پاترى پورتر (فيزيكدان و رياضيدان):

خلقت به هر نحو كه انجام شده به دست خالق بوده، و وجود خداى متعال، پايه اساسى هر فرضيه ايست، و جواب سئوالات كه تا بحال پاسخش به كسى داده نشده است، يك كلمه است: و آن خدا است .

ادوارد لوتركيل( جانور و حشره شناس):

مطالعات علمى هر صاحب عقل سليم را مجبور مى‏كند كه به يك علت اوليه قائل شود كه ما آنرا خدا مى ناميم.

والتر اسكار لندبرك (فيزيولوژيست و بيوشيميست):

اصول اوليه علوم ذاتا به وجود خدا دلالت دارند.

پول كلارنس (فيزيكدان):

خداوند مبدأ خلقت انسان و ساير كائنات مى باشد و نظم و ترتيب جهان را رهبرى مى‏كند.

جرج هربرت بلونت (فيزيكدان):

من نه تنها به خدا ايمان دارم بلكه به او اعتماد و توكل دارم.

المرو مورد (شيميدان):

من به عنوان يك شيميدان به وجود خدائى حاضر و ناظر ايمان دارم و به عقيده من يك حكمت عاليه لاهوتى تمام دنيا و مافيها را آفريده و آن پروردگار است.

هانرى پوانكاره:

دنيا مصنوع خداست زيرا كه داراى نظام است و موزون مى باشد.

هرشل (دانشمند هيئت):

هر قدر دايره علم وسيع‏تر مى گردد. براهين دندان شكن و قوى‏تر، براى وجود خداوند ازلى و ابدى بدست مى آيد.

افلاطون:

پيدايش جهان اثر فيض بخش پروردگار است كه بخل و دريغ ندارد.

دكارت:

به حكم موجود بودن جهان، خدا هست.

پي نوشت :
1) گلستان قرآن، ش 144.
2) برگرفته از پايگاه اينترنتى سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامى.

منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد