العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
شنبه 2 بهمن 1395
کد : 13582      تاریخ : 1393/11/8 11:12:13      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
كتابشناسى دين‏ پژوهى‏ خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 13 ـ سال سوم شماره 1- مهر 1382
كتابشناسى دين‏ پژوهى‏

 

موسوعة الامام الحسين(ع) پژوهشى درباره امام حسين(ع)

«موسوعة الامام الحسين(ع) عنوان طرحى پژوهشى است كه توسط ناصر نادرى مدير واحد «كتاب رشد» دفتر انتشارات كمك آموزشى از سال 1364 در دست اجرا است و قرار است اين پژوهش در 20 جلد منتشر شود.
مجرى طرح مذكور در بيان اهميت و ضرورت آن مى‏گويد: اكنون با آن كه قرن‏ها از وقوع عاشورا و شهادت سيدالشهدا(ع) مى‏گذرد، هنوز قلب‏هاى شيعيان آكنده از تأثر و اندوه از اين واقعه عظيم است و نويسندگان بسيارى نيز در طول تاريخ در اين باره دست به قلم زده‏اند و البته گاهى نيز چهره اين واقعه را مخدوش ساخته و واقعيات را تحريف كرده‏اند. بنابراين در سال 1364 در دفتر انتشارات كمك آموزشى طرحى مطرح شد تا با گردآورى و كنار هم قرار دادن متون اسلامى كه از قرن‏هاى اوليه هجرى تا عصر حاضر به جا مانده است، تا حد امكان، مستندات واقعه عاشورا به نحو شايسته‏اى براى محققان، نويسندگان، دانش‏پژوهان و عموم علاقه‏مندان خاندان عصمت و طهارت فراهم شود.
وى مى‏افزايد: اين طرح ابتدا توسط آقايان محسن چينى‏فروشان، سيدمهدى شجاعى و مصطفى رحماندوست پى‏ريزى شد و سپس آقاى سيدمهدى شجاعى نظارت بر اين كار را بر عهده گرفت. وى در ادامه هدف از اين پژوهش را فراهم آوردن دائرةالمعارفى پيرامون تاريخ زندگانى سيدالشهدا(ع) و گردآورى و دسته‏بندى همه مطالبى كه از قديم تاكنون درباره واقعه عاشورا در كتب و مقاتل مختلف آمده، بيان مى‏كند و درباره بخش‏هاى مختلف آن مى‏گويد: اين پژوهش بر سه محور استوار است، محور اول شامل وقايع‏نگارى دقيق از زمان امامت امام حسين(ع) تا هلاكت معاويه و حركت امام حسين(ع) از مدينه تا مراجعت اهل‏بيت به مدينه است.
محور دوم شامل گردآورى اطلاعات و مطالب در مورد احوال شخصيت‏ها اعم از اهل‏بيت و اصحاب سيدالشهدا(ع) و زنانى است كه با آن حضرت در جريان واقعه عاشورا همراه بوده‏اند. محور سوم نيز شامل فضايل و مناقب و آنچه پيرامون امام حسين(ع)، كربلا و عاشورا - كه از ابتداى خلقت آدم تاكنون در منابع و مراجع مختلف آمدهست - مى‏شود. به طور كلى منابع و م‏آخذ تشكيل‏دهنده اين پژوهش بيش از 250 عنوان است كه مطالبى را از قرن اول هجرى تاكنون، در بر مى‏گيرد.
وى در پايان خاطرنشان مى‏كند: براى تكميل منابع و م‏آخذ اين پژوهش، از كتابخانه‏هاى عمومى مجلس شوراى اسلامى، دانشگاه تهران، دانشكده الهيات دانشگاه تهران، آستان قدس رضوى، كتابخانه ملى، مؤسسه جهانى خدمات اسلامى، مركز مدارك فرهنگى و سازمان پژوهش و برنامه‏ريزى آموزش و پرورش و نيز كتابخانه‏هاى شخصى آيات عظام و حجج اسلام، مرحوم سيد عبدالعزيز طباطبايى، مرحوم مرعشى نجفى، محمدباقر محمودى، محمدعلى جاويدان و محمدرضا جلالى حسينى استفاده شده است.
شايان ذكر است وجه تسميه «موسوعة الامام الحسين(ع)» به علت مطالب مبسوطى است كه درباره سيدالشهدا(ع) و شهداى كربلا در آن آمده است.

الهيات مشترك: شرك به مثابه يكى از اديان جهان‏

مايكل يورك‏
WorldaAsPaganesm
PressUniversityYorkReligionew
N239 صفحه، آوريل 2003،
گفته مى‏شود كه در غرب، معنويتى در حال گسترش سريع است كه بر شرك مبتنى است. مايكل يورك در اين اثر خود، پس از مقدمه‏اى در بيان مفهوم شرك، با گسترش معنا و مفهوم آن به بررسى ابعاد و چشم اندازهاى الهياتى و عملى آن مى‏پردازد. از نظر او، شرك و باور به آن، از جمله رويكردهايى معنوى است كه امروزه به وضوح و به شكلى زنده، مى‏توان آن را در جهان معاصر يافت.
به باور يورك، آيين شينتو در چين، اديان موجود در قبايل، و همچنين رويكردهاى جديد مشركانه در غرب از مصاديق بارز چنين رويكردهايى هستند. يورك مى‏گويد: گرچه خود پيروان اين اديان نام مشرك را بر خود نمى‏نهند و اعمال و مناسك دينى خود را مشركانه نمى‏دانند، ليكن ويژگيها و مشخصات برجسته‏اى در اين اديان وجود دارد كه آنها را شايسته برچسب «مشرك» مى‏سازد.
يورك پس از بيان و شرح اين ويژگيها به سراغ اديان ديگر مى‏رود تا نشان دهد آنها هم واجد چنين عناصر مشركانه‏اى هستند. آنچه يورك بيش از همه به آن توجه دارد، تجلى دين در حيات انسانى و اعمال بشر است، او برخى از عناصر مشركانه را از ميان همين اعمال و مناسك بيرون مى‏كشد، و در اين ميان عنايت ويژه‏اى به آيين‏هاى بودا و هندو دارد.

تفسير افراطى در دين‏

Radical)inInterpretation
(Religionنانسى ك. فرانكنبرى‏
دانشگاه كمبريج، اكتبر 2002
اين اثر فراهم آمده از چندين مقاله است. نويسندگان مقالات مى‏كوشند تا با توجه به ديدگاه‏هاى موجود در فلسفه زبان، علوم شناختى و آراى صاحب نظرانى مثل دونالد ديويدسن، رابرت براندم، ريچارد رورتى و ويليام جيمز به تفسير باورهاى دينى بپردازند.
فصول اين كتاب بدين شرح است: مقدمه: نجات عقيده: در باب مادى‏گرايى جديد در پژوهشهاى دينى؛ تفسير افراطى و پراگماتيسم: نظر ديويدسن، رورتى، براندم در باب صدق؛ سياستهاى فرهنگى و پرسش در باب وجود خدا (رورتى)؛ دين و طبيعى گرايى؛ تفسير دينى جهان؛ دين به مثابه ارتش متحركى از استعاره‏ها و... .

اجازه الازهر به انتشار كتاب «العقايد الاماميه»

مجمع تحقيقات اسلامى الازهر، اجازه انتشار كتاب العقايد الاماميه مرحوم آيت‏الله محمدرضا مظفر را صادر نمود. اين كتاب براى بررسى به كميته نگارش، ترجمه و نشر - يكى از كميته‏هاى تخصصى اين مجمع - ارجاع شده بود كه اين كميته نيز آن را بررسى و نتيجه اين بررسى را طى نامه‏اى براى شيخ سيدعجور امين، مدير كل مجمع ارسال كرده است.
هفته نامه مصرى صوت‏الامه (شماره 111) در اين رابطه نوشته است:
اين كتاب شامل عقايد شيعه اماميه اثنى‏عشريه مانند مسئله امامت به اعتبار ركنى از اركان دين و مسئله عصمت ائمه اثنى‏عشر و برخى از مسائل فقهى شيعى است.
مهمترين موضوع در گزارش كميته اين است كه اعتقادات شيعى كه در اين كتاب آمده است، خروج از اسلام و تعاليم آن نيست - هر چند با معتقدات اهل سنت و جماعت مخالفت دارد - بلكه اين اختلافات در چارچوب اجتهاد دور مى‏زند و با جوهر عقيده برخوردى ندارد و اصلى از اصول اسلامى را از ميان نمى‏برد.
كميته تاليف و نشر - در يك تحول عجيب - معتقد است كه نويسنده اين كتاب از يك روش اعتدال و ميانه‏روى استفاده نموده و در بحث پيرامون مسائل اختلافى، به تعرض يا تجريح پناه نبرده بلكه برعكس در مورد مذهب اهل سنت، انصاف را بكار برده و گفته است مسلمان مختار است كه هر كدام از آراى اهل سنت يا تشيع را بپذيرد.
در اين كتاب آمده است كه شيعيان در دولتهاى ظالم مشاركت نمى‏كنند، چرا كه آن را كمك به ظلم مى‏دانند و از مهمترين تعاليم شيعى دعوت به وحدت مسلمانان در جهت حفظ برادرى و قدرت ايشان است تا بتوانند مجد و عزت اسلام را بازگردانند.
در اين كتاب نويسنده اشاره نموده است كه اجتهاد يك واجب كفايى بر هر مسلمانى است و يك مجتهد حقيقى، نماينده امام در زمان غيبت مى‏باشد.
در گزارش كميته، برخى از اصول شيعه كه در اين كتاب آمده، توضيح داده شده است از جمله اينكه هر آنچه در آن مصلحت كبراى بندگان باشد، واجب است و هر چه داراى زيان و ضرر بزرگ باشد، حرام است و هر آنچه منفعت در آن ترجيح داشته باشد، مستحب مى‏باشد.

چگونه باور مى‏كنيم‏ عمل تجربى، شكاكيت و جستجوى خدا

مايكل شرمر
WeHow
ScienceSkepticism:forSearchtheandBelieve
God مايكل شرمر مؤسس «جامعه شكّاكان» و مدير مسئول نشريه Skeptic است. او همچنين مدرس تاريخ علم، تكنولوژى، و انديشه تكاملى در كالج اكسيد نتال است.
شرمر در لوس آنجلس كاليفرنيا زندگى مى‏كند.
يكصد سال پيش، علماى علوم اجتماعى بر اين باور بودند كه تا سال 2000، اعتقاد به خدا به پايين‏ترين حد خود خواهد رسيد. تصور آنان اين بود كه با ظهور تئورى‏هاى روانشناختى، علمى، اجتماعى، پرده از منشأ باور و اعتقاد به موجودى به نام خدا برگرفته خواهد شد و انسان‏ها خواهند فهميد كه چنين موجودى به نحوى به ما وابسته است، نه اين كه ما به او وابسته باشيم. اما شرمر مى‏نويسد: «تاريخ هيچ گاه اين همه انسان را سراغ نداشته كه به خدا باور داشته باشند. ميزان اعتقاد به خدا، در اين سال‏ها از همه وقت بيشتر بوده است. خدا نه فقط چنانكه نيچه مى‏پنداشت، نمرده است، بلكه هيچ گاه تا اين اندازه زنده نبوده است.»
اما چرا اين همه انسان به وجود خدا باور دارند؟ شرمر مى‏كوشد تا در اين كتاب به همين پرسش پاسخ دهد. شرمر شكّاك مى‏گويد: «مردم به خدا باور دارند، زيرا براى اين باور خود شواهدى محسوس مى‏يابند.» از نظر شرمر، باور مردم به خدا اصلاً ربطى به تعاليم فيلسوفان و متكلّمان ندارند. يعنى، اين فيلسوفان و متكلمان نيستند كه با آوردن برهان‏هاى مستحكم و ظريف، بذرهاى باور به خدا را در ذهن مردم مى‏كارند. به نظر او، گرچه اهل فلسفه و كلام مى‏كوشند تا ايمان و اعتقاد خود را صورت بندى عقلانى كنند و تبيينى موجه از آن ارائه دهند (مثلاً به كمك برهان نظم يا كشف الگويى از فعل خداوند در زندگى روزمره) ليكن وقتى به باورهاى توحيدى و خدانگارانه بيشتر مردم مى‏رسند، مى‏خواهند آن را بر اساس تعابير و توجيهات عاطفى و پراگماتيك تفسير كنند. از نظر او، باورهاى دينى را مى‏توان به نحو كاركردگريانه نيز تبيين كرد. او نظريه‏هاى مختلف مردم شناسانه، روانشناسانه، و حتى نظريه‏هاى علوم شناختى را جهت بررسى دين و نحوه پيدايش آن، به سان ابزارى براى ايجاد انسجام اجتماعى يا آسايش روحى و روانى، به بحث مى‏گذارد.
كار ديگرى كه شرمر در اين كتاب مى‏كند اين است كه به يكسان بر خداباوران و غير خداباوران حمله مى‏آورد. او در اين كتاب در كسوت فردى لاادرى ظاهر مى‏شود، گرچه اصالتاً شكّاك است و چنانكه گفتيم نشريه‏اى با همين نام منتشر مى‏كند و نهادى را با همين نام بنياد نهاده است. حمله شرمر البته از سنخ حمله ملحدان نيست. او مى‏كوشد موضعى لاادرى گرانه داشته باشد، و در اين كار نيز كاملاً موفق است. حمله او متوجه ادله‏اى است كه هر يك از موحدان و ملحدان جهت اثبات مدعيات خود مى‏آورند. از مطالب بسيار جالب توجه و كاملاً نو كتاب شرمر، بحث از نحوه شكل‏گيرى باورها از منظر علوم شناختى و نحوه فعاليت مغز براى پردازش باورهايى مثل اعتقاد به خداست. شرمر اين بحث را بر طبق آخرين يافته‏هاى علوم شناختى به خوبى پيش مى‏برد.

خشونت در كتاب مقدس و قرآن‏

جك نلسون - پال مه ير / تاريخ نشر: مارس 2003
پال مه ير، استاديار مطالعات صلح و عدالت در دانشگاه سنت توماس، در سنت پل، در اين كتاب به بررسى نسبت سه دين مسيحيت، يهوديت و اسلام با خشنونت مى‏پردازد. او مى‏نويسد: «من قبول دارم كه در انجيل و قرآن سطوح و جريان‏هايى مثبت و مغاير خشونت وجود دارد.» او فقراتى را از عهد عتيق نقل مى‏كند كه خداوند در آنها به عنوان موجودى «سرسخت»، «انعطاف‏ناپذير» و «تشنه خون» معرفى شده است، و اظهار مى‏دارد كه خدا در انجيل رئوف‏تر و مهربان‏تر معرفى شده و تعابيرى كه در مورد او به كار رفته، رحيمانه‏تر است. وى مى‏گويد، اين ويژگى‏ها و خصائل معتدل‏ترى كه در انجيل در باب خدا ذكر شده، در نظامى كه مرگ و قربانى شدن مسيح در ضمن آن معنا مى‏يابد، به «شكل‏گيرى خدايى منتهى شده كه گناهان را عقوبت مى‏كند.» از نظر نيلسون - پال مه ير، جهت‏گيرى قرآنى يك جهت‏گيرى خشونت‏مدار نيست، گرچه در تمامى سوره‏هاى قرآنى به نوعى ترس از خدا و خشيت در مقابل او دعوت مى‏شود و اين ترس به عنوان مبناى ايمان و اعتقاد معرفى مى‏گردد.
استناد نويسنده اين اثر به متون مقدس سه دين اسلام، مسيحيت، يهوديت فراوان است و به خوبى ميزان آشنايى او را با اين متون نشان مى‏دهد. نثر وى نيز نثرى فاخر، و البته دور از پيش‏داورى و عارى از قضاوت است.

ديدگاه‏هاى دينى‏ در باب اقتصاد جهانى‏

طمع واژگون كننده ديدگاه‏هاى دينى در باب اقتصاد جهانى يكى از مجلدات مجموعه‏اى است با عنوان «اديان در ملاقات با يكديگر». مجموعه مذكور به منظور انعكاس ديدگاه‏هاى موجود در اديان مختلف در باب موضوعى واحد، تدريجاً تدوين مى‏شود. مجلد حاضر عمدتاً به بررسى پديده جهانى شدن، اقتصاد، و نسبت دين با اين مقولات مى‏پردازد. نويسندگان و گردآورندگان اين مجموعه مى‏كوشند تا از منظرهاى مختلف دينى خود به پاسخ‏هاى واحدى در مورد پرسش‏هاى گوناگونى برسند كه تحولات جهان مدرن فراروى دين و دينداران قرار مى‏دهد.
نويسندگان اين اثر، هر يك با تكيه بر سنت دينى ويژه خود مقالاتشان را نگاشته‏اند، اما همگى بر اين نكته اتفاق نظر دارند كه جهانى شدن چيز بدى است. از نظر اين نويسندگان، جهانى شدن همانا جهانى شدن سرمايه است. از نظر آنان، ما در جهان جديد شاهد گفتگوى ميان «بازار» و «دين» هستيم. بازارى جهانى شده پيامدهايى غير قابل پيش بينى را در پى داشته است. در اين ميان، پديد آمدن شكافى عميق بين افراد دارا و فقير راه را براى ورود دين به عرصه اقتصاد مى‏گشايد.
دينى كه در جريان نزاع فقرا و اغنيا بسط مى‏يابد دين فقراست، دينى است كه نه براى تخدير توده‏ها و تسليم كردن آنان در مقابل سرمايه‏داران، يا توجيه حاكميت سرمايه، بلكه براى دفاع از حقوق فراموش شده بينوايان و شهروندان عادى سر برمى‏آورد و مورد اقبال قرار مى‏گيرد.
پاول نيتر، در مقدمه‏اى كه بر اين كتاب نوشته، اظهار مى‏دارد: ما آدميان هنگامى كه كودكى را مى‏بينيم كه از ديوارى بالا رفته و بى‏آنكه از خطرات كارش آگاه باشد بر تيغه ديوار راه مى‏رود، ناخودآگاه و به نحو طبيعى درصدد برمى‏آييم تا به داد او برسيم و او را از بلندى پايين آوريم، چون مى‏دانيم كه اگر اين كار را نكنيم حتماً با خطرى مواجه خواهد شد. اين اقدام را چه مى‏ناميم؟ «ذهنى كه نمى‏تواند آسيب رسيدن به ديگران را تاب آورد.» به نظر من اين همان چيزى است كه در جوامع دينى در جهان ما رخ مى‏دهد.
آن كودكان اينك ميليون‏ها انسانى هستند كه بر ديواره فقر، بى‏خانمانى، بيمارى و... راه مى‏روند. در اين ميان، دينداران بيش از ديگران نگران اين انسان‏هاى ديوارپيما هستند، زيرا هيچ دينى نيست كه پيروان خود را در مقابل ديگر انسان‏ها مسئول نداند و آنان را به نجات ديگران دعوت نكند.
مطابق رويكرد عام نويسندگان اين كتاب، حرص و طمع در تمامى اديان به عنوان يكى از رذايل اخلاقى بر شمرده شده است و هر دينى راهى را براى خلاصى و رهايى از اين رذيلت پيشنهاد مى‏كند. مشكل اينجاست كه طى كردن آن راه‏ها و انجام اقداماتى كه اديان به منظور از بين بردن طمع و حرص پيشنهاد كرده‏اند، در جهان جديد دشوار است. عامر على، كه فصل مربوط به اسلام را به عنوان «جهانى شدن و طمع: بررسى ديدگاهى اسلامى»، نوشته است، مى‏گويد: «اسلام با انگيزه‏هاى كسب سود تعيين كننده پويش تكاملى انسان باشد.»
سالى مك فاگيو، كه مقاله مربوط به ديدگاه مسيحيان را نوشته، به بررسى دو جهان‏بينى مى‏پردازد:
اقتصاد نئوكلاسيك و اقتصاد بوم شناختى. به نظر مك فاگيو هر يك از اين دو، قواعدى ويژه خود براى تدبير امور منزل و خانواده دارند. مقاله مك فاگيو «خانواده خدا: مسيحيت، علم اقتصاد، و زندگى سياره‏اى» نام دارد. از نظر او، علت اينكه علم اقتصاد تا اين حد اهميت دارد، اين نيست كه به مسأله پول مى‏پردازد، بلكه اين است كه به بقا و شكوفايى ما انسان‏ها مى‏پردازد - و اين همان كارى است كه اديان نيز داعيه آن را دارند.

معرفت‏شناسى دينى‏

استاد راهنما: حجةالاسلام دكتر محمدتقى فعّالى‏
پژوهشگران: شش نفر از اعضاى گروه پژوهشى فلسفه و كلام اسلامى دانشگاه علوم اسلامى رضوى‏
تاريخ شروع: پاييز 1381 / زمان اجرا: 2 سال / خروجى: 300 صفحه‏
اهداف:
- آشنايى مبنايى دانش‏پژوهان با مسايل مهم معرفتى جهان امروز
- پرورش نيروهاى انسانى در حوزه‏هاى مسايل معرفتى‏
- پاسخ‏گويى در خور به بخشى از شبهات در زمينه معرفت‏شناسى دينى‏
- در فرايند تكاملى، تربيت استاد يا مؤلف در زمينه معرفت‏شناسى دينى‏
شيوه اجرا: پژوهشى و آموزشى‏
عناوين كلى:
- تاريخ فلسفه غرب‏
- تاريخ فلسفه اسلامى‏
- منطق جديد
- تفسير
- متون ادبى به زبان فارسى‏
- زبان تخصصى‏
- عرفان‏
- فلسفه علم‏
- فلسفه دين‏
- كلام‏
- معرفت‏شناسى مدرن‏
- مسايل معرفتى اسلامى‏
تبصره: شيوه فعاليت به صورت مخروطى است، يعنى همكاران پژوهشى، برنامه خويش را از محدوده وسيع آغاز و به‏تدريج به هدف كه همان رأس مخروط در طرح (معرفت‏شناسى دينى) است، مى‏رسند. در هر يك از مواد پيش‏گفته، مسايلى خاص شناسايى و مورد بحث و بررسى قرار مى‏گيرد.

خاتميت‏ و مسايل جديد مربوط به آن‏

استاد راهنما: حجةالاسلام دكتر سيدمرتضى حسينى شاهرودى‏
پژوهشگران: چهار نفر از اعضاى گروه پژوهشى فلسفه و كلام اسلامى دانشگاه علوم اسلامى رضوى‏
تاريخ شروع: پاييز 1381 / زمان اجرا: 18 ماه /
خروجى: 450 صفحه‏
اهداف:
- آشنايى عميق و گسترده دانش‏پژوهان با مفهوم خاتميت و بررسى ديدگاه‏هاى انتقادى در اين مسأله‏
- تبيين عقلانى و روشمند رسالت جهانى اسلام‏
- پاسخ‏گويى به شبهات در زمينه خاتميت و تحليل نظريات نو در اين باره‏
عناوين كلى:
- راهبردهاى معرفت‏شناسانه در بحث خاتميت‏
- نقش رشد علمى و بلوغ فكرى بشر در خاتميت‏
- نقش كمال دين در خاتميت‏
- نقش ائمه(ع) در خاتميت‏
برخى مسايل آموزشى - پژوهشى مربوط به تحقيق:
- زبان دين‏
- معنى‏دارى گزاره‏هاى دينى‏
- رابطه وحى و ايمان‏
- ايمان در عصر خاتم‏
- درون‏دينى و برون‏دينى بودن مسأله خاتميت‏
- چيستى و تعارض علم و دين‏
- ارتباط خاتميت با بى‏نيازى انسان از دين به طور كلى‏
- تأثير پيشرفت‏هاى علمى در خاتميت‏
- نسبت فهم دينى با دين در عصر خاتم‏
- راه‏حل‏هاى تعارض فهم‏هاى دينى در عصر خاتم‏
- ارتباط خاتميت با عصرى بودن دين‏
- گوهر و صدف اصلى ديانت‏
- رابطه كمال پيامبر با خاتميت‏
- استمرار تجربه نبوى در دين‏
- استعداد پايان‏ناپذير بودن قرآن از حيث اجتهاد و تفسير
- فهم ويژه (معصومانه) ائمه(ع) از دين‏
- ائمه(ع) و تبيين اصول دين‏

 مبانى فكرى تشيع در قرون اوليه‏ (با تأكيد بر سه قرن نخست)

استاد راهنما: حجةالاسلام والمسلمين صادق لاريجانى‏
پژوهشگران: سه نفر از اعضاى گروه فلسفه و كلام اسلامى دانشگاه علوم اسلامى رضوى‏
تاريخ شروع: زمستان 1381 / زمان اجرا: 18 ماه‏
خروجى: يك جلد كتاب (در حد 450 صفحه)
اهداف:
- تبيين ريشه‏هاى شكل‏گيرى مكتب تشيع براساس ارشادات ائمه معصومين(ع)
- پاسخ‏گويى منطقى نسبت به شبهات مستشرقان درباره اعتقادات شيعه و تطوّر تاريخى آن‏
- تبيين مقامات ائمه(ع) و ارائه پيراستگى متون دينى از نسبت غلوّ و تفويض‏
عناوين كلى:
- عصمت امامان(ع)
- علم امامان(ع)
- تعداد امامان(ع)
- صدور معجزه از امامان معصوم(ع)
- خالى نبودن زمين از حجت‏
- غيبت امام(ع)
- آگاهى اصحاب ائمه از تعداد امامان معصوم(ع)
- آگاهى اصحاب ائمه از امام بعدى‏
- حقيقت محمديه(ص)
- فعاليت سياسى و حكومتى و مداخله ائمه(ع)
- امام به عنوان انسان كامل‏


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد