العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
جمعه 8 ارديبهشت 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13584      تاریخ : 1393/11/8 11:13:49      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
دين‏ پژوهى روى خط اينترنت‏ خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 13 ـ سال سوم شماره 1- مهر 1382
دين‏ پژوهى روى خط اينترنت‏

 

راه‏اندازى‏ دايرةالمعارف قرآن در اينترنت‏

دايرةالمعارف جامع قرآن كريم به 18 زبان در شبكه جهانى اينترنت راه‏اندازى شد. در اين دايرةالمعارف، متن كامل قرآن كريم با امكان جست و جو براى يافتن آيات و واژه‏هاى درخواستى به زبان‏هاى انگليسى، فرانسوى، آلمانى، روسى، اسپانيايى، تركى استانبولى و... گنجانده شده است. هم چنين قرائت كامل قرآن كريم با صوت قاريان ممتاز ايرانى و مصرى؛ آموزش قرآن؛ مشخصات 516 حافظ دختر و پسر خردسال، نوجوان و جوان كشور به همراه نسخه‏هاى خطى قرآن مربوط به قرن دوم (ق) و متن كامل ده‏ها عنوان كتاب و مقاله در زمينه علوم قرآنى از ديگر امكانات اين دايرةالمعارف است. علاقه‏مندان براى بازديد از اين دايرةالمعارف مى‏توانند به نشانى اينترنتى com.alshieh.www مراجعه كنند.

وحدت وجود از ديدگاه اينشتين‏ برگرفته از مقاله PantheismEinsteins در اينترنت‏

ترجمه آزاده رئيسى‏

آلبرت اينشتين در سال 1879 در كشور آلمان متولد شد.او در سال 1955 از دنيا رفت و سرشناس‏ترين دانشمند قرن به خاطر تحقيق در نظريه نسبيت شناخته شد. او همان‏گونه كه در دوران حياتش اظهار مى‏داشت ماده و مسافت در اثر سرعت تغيير مى‏كنند و فضا و زمان نيز از يكسانى و اتحادى نسبى برخوردارند. او سى سال زندگيش را صرف تحقيق و بررسى بر روى نظريه‏اى كرد كه نيروى جاذبه و نيروى الكترومغناطيس را كه دو نيرو دانسته مى‏شدند، در تعريفى واحد شكل مى‏داد.
اينشتين هميشه مى‏گفت كه فردى عميقاً مذهبى است و مذهبش مايه پيشرفت و اعتلاى علمش گرديده است. او گرچه ديدگاه‏هايى‏بعضاً متفاوت با اعتقادات و مسائل كلامى يهود داشت ولى با وجود همه اينها ذاتاً به وحدت وجود معتقد بود و فردى موحد به‏شمار مى‏رفت. به وجود نظم در عالم به همان اندازه كه مردم عادى خدايشان را باور دارند و او را ستايش مى‏كنند احترام مى‏گذاشت و آن را مى‏ستود. در طول زندگيش سعى در به‏دست آوردن تجربه‏هاى عالم هستى به طور كلى و عام داشت. او همواره از زيبايى خيره‏كننده جهان، نظم و هماهنگى موجود در آن و نوع ساختار عالم هستى شگفت‏زده بود. در توضيح و تبيين اين حقايق و نظم فراگير، گاه از واژه «خدا» استفاده مى‏كرد و گاه به موجودات الهى نظير روح و جان و يا فراست و شعور ارجاع مى‏داد. در تعريف‏هايش هيچ‏گاه چيزى را مافوق «هستى» قرار نمى‏داد و هستى را جدا از خدا نمى‏دانست. بنابراين از اين ديدگاه او يك معتقد واقعى به وحدت وجود بود. به هر حال استدلال‏ها و تفسير و تعبير او از نظرياتش در بعضى از جهات به خداشناسى و مردم‏شناسى مى‏رسيد و در جهات ديگر گاه به تناقض كشيده مى‏شد.
فكر و روش مذهبى اينشتين مبتنى بر يك روش معين و منظم نبود. با اين وجود او هيچ‏گاه سعى در يافتن راه‏حلى براى از بين بردن اين كاستى نكرد. اين احتمال بود كه او خدايى را باور دارد كه با پديدآورنده هستى يكى است و در تمامى اركان اين نظام جارى است. خدايى كه جلوه‏اى از طبيعت و ذات خود را در جهان هستى نشان داده است يا خدايى كه از طريق عالم وجود به عينيت مى‏رسد. پس اين و قوانين طبيعى هر دو مى‏توانند فرمول يكسانى داشته باشند. در كل مى‏توان تحقيقات گسترده علمى اينشتين را در قوانين اين عالم ناشى از اشتياق عميق او به مذهب دانست.
تعلق و وابستگى اينشتين به چيزى كه يك‏بار آن را «شكوه و عظمت شعور مجسم» ناميد او را در طول زندگيش به سمت نبردى طولانى با يك نظريه ديگر سوق داد و سبب عدم موفقيت او در زندگى شخصيش گرديد. او از روى سرسختى از در مخالفت با تفسير فيزيك كوانتمى نيلزبر درآمد. بُر عميقاً باور داشت كه ذات و جوهر چيزها به صورت نامعين و سيال است و در نهايت، دانسته‏هاى ما نيز درباره آن‏ها همانند احتمالات ديگر محدودند.
نظر اينشتين و عبارت او كه «خدا طاس نمى‏ريزد» مشهور شد و بر سر زبان‏ها افتاد. اين كلام از نظر دستورى به زمان حال گفته شده است نه به زبان گذشته. اين بدان معنى است كه اينشتين مى‏خواهد بگويد كه همانند وجود خداوند يا هر شعورى كه آن را آفريننده چيزى فرض كنيم، جهان نيز به وسيله شانس و احتمال اداره نمى‏شود.
اينشتين بر اين باور بود كه تا زمانى كه فيزيك كوانتم به سرانجام نرسيده باشد، او مطمئن است كه روزى تعبير و تفسيرى پيدا خواهد شد كه مى‏تواند علت ناشناخته‏ها را شرح دهد و آن‏ها را آشكار كند تا يك‏بار ديگر به سادگى روشن شود كه چگونه جهان بر پايه نظم و آگاهى اداره مى‏شود.

سايت اينترنت الازهر مصر ويژه پاسخ به شبهات پيرامون اسلام‏

به گفته شيخ محمود عاشور جانشين شيخ‏الازهر مصر اعلام كرد طرح شيخ محمدبن راشد ال مكتوم وليعهد دبى در خصوص حفظ و حراست مخطوطات الازهر و معرفى آن در اينترنت مراحل پايانى خود را مى‏گذارند. در مرحله نخست، نسخ خطى موجود براى معرفى در شبكه اينترنت تصويربردارى مى‏شود كه همزمان با معرفى نسخه، اصل آن نيز در معرض ديد علاقه‏مندان قرار مى‏گيرد.
اين شبكه پايگاهى براى پاسخ به شبهات عليه اسلام خواهد بود و در واقع به معرفى دين مبين اسلام به زبانهاى مختلف مى‏پردازد و به سئوالات دينى و فقهى مردم پاسخ مى‏دهد و چهره حقيقى اسلام را معرفى مى‏نمايد و در اين ميان دانشگاه الازهر را با بهره‏گيرى از مخطوطات نيز معرفى مى‏نمايد.
گفتنى است هزينه‏هاى طرح فوق‏الذكر كه بالغ بر 5 ميليون دلار مى‏شود به صورت كامل توسط وليعهد دبى تامين و پرداخت مى‏شود. وى يكى از شركتهاى متخصص در اين رابطه را مامور تصويربردارى از كليه نسخ خطى موجود در الازهر و ايجاد پايگاه اينترنتى براى معرفى آنها كرده است. شايان ذكر است در حال حاضر 2500 نفر دانشجوى خارجى از سراسر جهان در دانشگاه الازهر به تحصيل علوم دينى و اسلامى مشغول هستند و كتابخانه الازهر داراى 9 هزار نسخه خطى بى‏نظير و 43 هزار تصوير نسخه خطى است.


منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد