العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
شنبه 7 اسفند 1395
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13606      تاریخ : 1393/11/8 12:21:22      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
كتابشناسى دين ‏پژوهى‏ خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 16 و 17 ـ سال سوم شماره 4 و 5 - بهمن و اسفند 1382
كتابشناسى دين ‏پژوهى‏

 

به بار نشستن طرح دايرةالمعارف اديان‏

طرح دايرةالمعارف اديان كه در سه مرحله و از سال 74 كار ترجمه و تدوين خود را آغاز كرده بود، در ارديبهشت 82 به پايان رسيد.
اين طرح با مديريت سركارخانم دكتر سخايى عضو هيأت علمى دانشگاه امام صادق عليه السلام و همكارى حدود 20 عضو از محققان و مترجمان متخصص در زبان انگليسى و با راهنمايى استاد بهزاد سالكى عضو هيأت علمى پژوهشگاه علوم انسانى و مطالعات فرهنگى در گروه زبان انگليسى مركز تحقيقات واحد خواهران به اتمام رسيد.
اكنون اين طرح تحقيقاتى پس از بررسى و ارزيابى چند ماهه مرحله نشر و چاپ خود را در دفتر نشر دانشگاه امام صادق عليه السلام مى‏گذراند و اميد است زحمات چند ساله اين گروه پر تلاش و متخصص در آينده نزديك در اختيار محققان و استادان دانشگاه‏ها و مراكز علمى قرار گيرد.

بررسى اثر خدا باورى‏ در ساحات مختلف وجود انسان‏ با تكيه بر نقش اسماء و صفات الهى‏

تأليف: مهدى سپهرى/ استاد راهنما: دكتر احدفرامرز قراملكى / استاد مشاور: دكتر حسين‏هوشنگى / پايان نامه كارشناسى ارشد دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه امام صادق(ع)

هر گونه خداباورى تلقى خاصى از خدا دارد و هرگونه تلقى هم به نوع خود آثار خاص خود را داراست.
صفات و تلقى‏هاى مأخوذ در هر خداباورى مى‏توانند به صورت عرضى و يا عمقى بررسى شوند. با نگاه عمقى، صفت شخص وار بودن را مى‏توان از ساير صفات تميز داد. اين تلقى خداباورى شخص انگار را پديد آورده است.
خداباورى شخص انگار را مى‏توان به مثابه يك برنامه پژوهشى در نظر گرفت كه راهبرد ايجابى آن، رابطه سازى من - تويى است. اين خداباورى در مقابل خداباورى فلسفى (البته در شكل انتزاعى و مفهومى اش) قرار مى‏گيرد. اين نوع از خداباورى فلسفى مبتنى بر رابطه سازى من - اويى است. آثار خداباورى شخص انگار در مقايسه با آثار خداباورى‏هاى انتزاعى و مفهومى، در يك سرى قالب‏هاى دوگانه بررسى شده‏اند: تفرد يا ميانمايگى (مقصود از ميانمايگى، توده‏اى و كليشه‏اى شدن است.)
داشتن يا بودن، شناخت واقعى يا شناخت بدلى، از خود بيگانگى يا با خوديگانگى، توصيف يا ندا، نجوا و دعا.
خداباورى شخص انگار به لحاظ آثار، با تفرد، بودن شناخت واقعى، با خود يگانگى و ندا، نجوا و دعا، قرابت بيشترى دارد.
با مقايسه عرضى خداباورى كلامى و خداباورى فلسفى، و به عبارت ديگر، با مقايسه تنوع جدول صفات هر يك با ديگرى، ملاحظه مى‏شود كه صفات سمع، بصر و كلام (در كلام اسلامى) و صفات تثليث و تجسد(در كلام مسيحى) در جدول فيلسوفان غايبند. تبيين اين امر مى‏تواند باشد كه خداباورى كلامى دغدغه ارتباط شخصى - انسانى‏ترى با خدا داشته باشد.

مفهوم حريم املاك و احكام آن در فقه و حقوق‏

تأليف: محمود دهقانى / استاد راهنما: دكتر سيدعلى حسينى / استاد مشاور: حجت الاسلام سعيد رجحان / پايان نامه كارشناسى ارشد دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه امام صادق(ع)

به طور كلى براى اينكه بتوان از ملك كمال استفاده را برد بايد مقدارى از اطراف ملك را بعنوان حريم آن به تبع ملك در نظر گرفت. تا صاحب ملك بتواند بدون سختى و مشقت از ملك خود نهايت استفاده را ببرد. اين مساله همواره مد نظر انسانها بوده است و آن را رعايت مى‏كردند. در اسلام نيز اين مساله پذيرفته شده است و فقها و حقوقدانان احكام و قوانينى را در اين باره وضع كرده‏اند. اساس تعيين هر حريم از نظر فقه اسلامى و قانون مدنى در نظر گرفتن قاعده لاضرر و لا ضرار يعنى احتراز از ضرر زدن و زيان ديدن است.
يكى از مسائل مهم كه در اين باره نقش اساسى دارد، عرف و عادات هر منطقه است كه در تعيين مقدار حريم بايد در نظر گرفته شود.
از جمله مسائل ديگرى كه درباره حريم بايد بدان توجه كرد اين است كه صاحب ملك نسبت به ملك داراى حق اولويت است و اين مقدار از اطراف ملك وى در حكم ملك اوست و شخص بر اين اساس مى‏توانداز تصرف ديگران جلوگيرى كند، ولى تصرفاتى كه به شخص ضررى وارد نمى‏كند جايز است و صاحب ملك نمى‏تواند مانع آن شود.
بنابر اين حريم املاك را نمى‏توان احياء كرد، مگر اينكه در صورت احياء ضررى متوجه صاحب ملك نشود. اما درباره املاكى كه مجاور هم هستند و به هم چسبيده‏اند نمى‏توان حريمى قائل شد، چرا كه تعارض پيش مى‏آيد و براى هر كدام از مالكين همان حريمى متصور است كه براى ديگران نيز همان حريم وجود دارد و هر دو مالك بايد از تصرفاتى كه موجب ضرر ديگرى شود پرهيز كنند، مگر اينكه اين تصرف براى جلوگيرى از ضرر باشد و اگر تصرف نكند برخود وى ضرر وارد شود.

نظام كنترل و نظارت در اسلام با تأكيد بر حكومت اميرالمؤمنين(ع)

تأليف: سيدعلى سجادى / استاد راهنما: دكتر سيدمهدى الوانى / استاد مشاور: حجت الاسلام دكتر نقى پورفر / پايان نامه كارشناسى ارشد دانشكده الهيات و معارف اسلامى دانشگاه امام صادق(ع)

يكى از وظايف اساسى مديريت، نظارت و كنترل است كه بدون آن تحقق اهداف مديريت امكانپذير نخواهد بود. اصول اساسى و فرآيند و روش‏هاى كنترل و نظارت در متون رايج مديريت بيان شده است. اما محتواى اين فرايند بيش از هر چيزى تحت تأثير نگرش حاكم بر اصول مديريت و ارزشهاى رايج در محيط است. دين مبين اسلام با بيان نگرش خاص خود نسبت به مبادى موضوعه در تئورى‏هاى مديريت و با ارزش‏هاى اصيل خود كه مبتنى بر فطرت انسان است بيشترين تأثير را در محتواى اين فرآيند (كنترل و نظارت) دارد. به علاوه با توجه به شمول احكام اسلامى در مرحله اجتماع و تشكيل حكومت اسلامى توسط رسول اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم و اميرالمؤمنين على عليه‏السلام كه سيره عملى ايشان مبتنى بر اسلام و انعكاس اعتقادات و ارزشهاى اسلام در صحنه مديريت جامعه است، در مرحله فرآيند ما نيز يك نظام كاربردى ارائه مى‏دهد. بنابراين تبيين نظام كنترل و نظارت در اسلام در دو بخش اصول اعتقادى و ارزش‏هاى اسلامى و اصول كاربردى و تمهيدات عملى اسلام و در چهار بعد كلى كنترل (كنترل مديران بر كار كاركنان، خودكنترلى، كنترل كاركنان بر مديران و كنترل عمومى) صورت گرفته است.

كليد واژه‏ها: كنترل، مديريت، اسلام، ارزش‏ها، نفوذ.
 

موسوعه الاديان و المعتقدات القديمه(1)

تأليف: سعدون محمود الساموك و عبدالرزاق رحيم صلال الموحى / ناشر: دارالمناهج، اردن / تاريخ انتشار: 2002 / 311 صفحه جلد اول و 380 صفحه جلد دوم، چاپ اول‏

تاكنون مجموعه‏ها و دايره‏العارف‏هاى گوناگونى در خصوص معرفى اديان و مذاهب نگاشته و منتشر شده است. كتاب حاضر يكى از اين مجموعه هاست كه به تازگى در دو جلد منتشر شده است. جلد اول اين كتاب كه به بررسى مباحث عقيدتى اديان اختصاص دارد به وسيله دكتر سعدون محمود الساموك، استاد سابق اديان در دانشگاه بغداد، تأليف شده است و جلد دوم آن كه به مباحث شريعت و احكام فقهى اديان نظر دارد، تأليف عبدالرزاق رحيم صلال الموحى است.
همان گونه كه در مقدمه كتاب آمده است، دامنه مطالب اين كتاب بررسى اعتقادات و شريعت در تمام اديان و تمدن‏هاى قبل از اسلام است. در هر يك از دو جلد ابتدا به اديان و تمدن‏هاى قديم و كهن توجه شده است و كه خود به دو بخش تمدن‏ها و اديان از ميان رفته (همچون اديان و تمدن‏هاى مصر، بابل، يونان و روم) و اديان زنده تقسيم مى‏شود. اين اديان در تقسيم بندى مؤلف به اديان فارسى ايرانى، هندى، چينى و ژاپنى دسته بندى شده.
در اديان ايرانى ابتدا به آيين زردشت به عنوان دين يكتاپرستى توجه شده و سپس تحت عنوان آيين‏هاى دوگانه پرستى از آيين‏هاى مانى، مزدك، ديصانى و ماركيون سخن به ميان آمده است. در اديان هند نيز به هندو، جين و بودا و سپس مكاتب اصلا حگرايانه‏اى همچون سيك و ديانندا و در آيين‏هاى چينى به كنفوسيوس و تائو اشاره مى‏شود و بالاخره از دين شينتو به عنوان دين كهن سرزمين ژاپن ياد شده است. پس از اديان كهن، نوبت به بررسى اديان آسمانى پيش از اسلام و به طور مشخص يهوديت، صابئه و مسيحيت رسيده است كه در جلد نخست به بررسى تفصيلى اعتقادات و مقدسات هر يك ا زاديان و در جلد دوم، در بخش اول به شريعت و احكام فقهى اديان به طور كلى و در بخش دوم به احكام ازدواج در اديان و در بخش سوم به طلاق در اديان، توجه شده است.
نويسندگان اين دو جلد وعده كرده‏اند كه در آينده جلد سوم اين كتاب را كه به اسلام اختصاص خواهد يافت، تأليف و منتشر كنند.
نكته قابل ذكر اين است كه دكتر سعدون الساموك، نويسنده جلد اول اين مجموعه، سالها قبل در كارى مشترك با دكتر رشدى عليان كه وى نيز استاد اديان تطبيقى در دانشگاه بغداد بوده است، كتابى نگاشته كه در سال 1976 ميلادى توسط دانشگاه بغداد با نام الاديان، دراسه تاريخيه مقارنه، القسم الاول، الديانات القديمه، منتشر شده است. به نظر مى‏رسد جلد اول كتاب معرفى شده، به استثناى فصل آخر كه به مسيحيت مى‏پردازد و ارتباط چندانى هم با عنوان كتاب ندارد، عينا همان كتاب منتشر شده در سالهاى قبل است كه متاسفانه اينك مؤلف همه كتاب را به نام خود منتشر كرده، در صورتى كه دكتر سعدن تنها بخش كوچكى از آن كتاب را كه به اديان شرق مى‏پردازد و حدود 30 صفحه از كتاب 212 صفحه‏اى را تشكيل مى‏دهد، نگاشته است.

حقوق بشردر اديان آسمانى(2)

حقوق الانسان فى الاديان السماويه / تأليف: عبدالرزاق رحيم صلال الموحى / ناشر: دارالمناهج، اردن / تاريخ انتشار: 2002 / 292 صفحه، چاپ اول‏

يكى از مباحث مورد توجه در دوران معاصر بحث حقوق بشر است كه معركه آرا شده و بر سر آن جنگ و نزاع‏ها درگرفته است. مؤلف اين كتاب در اثرى در خور و كم نظير به اين مبحث از ديدگاه اديان پرداخته و كوشش‏هاى اديان را در جهت تبيين حقوق پيروان خود مورد كنكاش قرار داده است. چه اينكه اگر شناخت اديان و اعتقادات آنان مورد تأكيد و قبول قرار گرفته و قدم اول در راه گفت و گو و همزيستى و در امان ماندن از لغزش‏ها و آسيب‏ها شناخته شده است، قطعا يكى از مباحث كليدى و مهم در اين مسير، شناخت ديدگاه اديان مختلف در خصوص حقوق بشر، اعم از حقوق پيروان آن دين و ديگر انسانهاست.
عبدالرزاق صلال در اين كتاب تلاش كرده تا نشان دهد اديان همواره مدافع اصلى حقوق بشر بوده‏اند، چه اديان آسمانى كه از پيدايش با چنين فلسفه و نگاهى پديد آمده‏اند و چه ديگر اديان و تمدن‏ها كه آنها نيز حداقل مدافع حقوق پيروان خود بوده‏اند و نتيجه گرفته كه در هر دينى و اعتقادى انسانها داراى حقوقى بوده و هستند. البته روشن است كه مؤلف به عنوان يك مسلمان توجه ويژه‏اى به موضع اسلام در خصوص حقوق بشر داشته و در بررسى حقوق بشر از ديدگاه ديگر اديان به ويژه يهوديت و مسيحيت، به نقد و انتقاد از موضع آنان نيز پرداخته است.
مؤلف مباحث اين كتاب را در پنج فصل تنظيم كرده است:
عنوان فصل نخست، حقوق بشر در اديان و اعتقادات قديم است كه در بخش اول آن به اعتقادات و تمدن‏هاى كهن و از ميان رفته همچون تمدن‏هاى بين النهرين، مصر، يونان و روم، توجه شده و در بخش دوم حقوق بشر در ديگر اديان و تمدن‏هاى كهن و زنده همچون تمدن و ديانت‏هاى هند، تمدن چين و دين زرتشت مورد بررسى قرار گرفته است. فصل دوم در هفت مبحث به بررسى ابعاد حقوق بشر در شريعت يهود اختصاص دارد و در فصل سوم در نه بخش به مباحث مختلف حقوق بشر در اناجيل و مسيحيت پرداخته شده است، مباحثى همچون حقوق و كرامت انسان‏ها در موعظه‏هاى مسيح، حقوق بشر و آزادى در انجيل، حقوق بشر در قرون وسطى، مساوات در ميان مسيحيان، حقوق زن در مسيحيت و...
فصل چهارم كتاب به حقوق بشر در اسلام اختصاص دارد و مطالب آن به سه بخش تقسيم شده: در بخش اول به مباحث زيربنايى و مفهومى توجه شده است. تعريف حق، انواع حقوق و در بخش دوم اين فصل، چهار ركن حقوق بشر در اسلام را به اين ترتيب تبيين كرده است: آزادى در اسلام، حق در اسلام، عدالت در اسلام و اخلاق در اسلام و در بخش سوم اين فصل به بحث مساوات در اسلام به طور ويژه و مستقل توجه كرده است.
فصل پنجم نيز با عنوان حقوق بشر در قانون بين‏الملل و اسلام به بررسى و مقايسه حقوق بشر در اسلام و قوانين و بيانيه‏هاى بين المللى مى‏پردازد.
در اين فصل ابتدا قوانين و بيانيه‏هاى بين‏المللى و به طور مشخص بيانيه حقوق بشر فرانسه و اعلاميه جهانى حقوق بشر صادره سازمان ملل متحد، مورد توجه قرار گرفته و سپس به عنوان آخرين بخش اين فصل و پايان كتاب، متن هشت بيانه و اعلاميه كه در مجامع و نشست‏هاى مختلف در دو دهه اخير در خصوص حقوق بشر در اسلام منتشر شده ذكر گرديده است.

جامعه دانشگاهى نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى‏

اداره مشاوره و پاسخ مركز فرهنگى نهاد نمايندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاه‏ها با همكارى گروه‏هاى علمى خود از ابتداى تاسيس در سال 1373 تاكنون بيش از 50 هزار پرسش دانشجويى را در موضوعات مختلف انديشه دينى، مشاوره، احكام و غيره پاسخ داده است.
اين اداره داراى ده گروه علمى و تخصصى به شرح زير است:
1. گروه تفسير، علوم قرآن و حديث شناسى‏
2. گروه احكام و مسائل شرعى‏
3. گروه فلسفه، كلام و دين پژوهى‏
4. گروه فلسفه احكام‏
5. گروه اخلاق و عرفان‏
6. گروه تربيتى و روان شناسى‏
7. گروه انديشه سياسى‏
8. گروه فرهنگى، اجتماعى‏
9. گروه تاريخ و سيره‏
10. گروه اطلاعات عمومى‏

استقبال دانشجويان از نقاط دور و نزديك نشان دهنده نياز مبرم جامه به ويژه جوانان به وجود چنين مراكز پاسخگوست تا آنها بتوانند با اعتماد و بدون دغدغه، مسايل سياسى، اخلاقى، فقهى، اعتقادى، عرفانى و... خود را مطرح كنند و جواب‏هاى قانع كننده دريافت نمايند.
با استعانت از خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولى عصر(عج) اين اداره موفق شده است محصولات فرهنگى ذيل را به جامعه دانشگاهى و قشر فرهيخته جامعه تقديم نمايد.
كتاب خداشناسى و فرجام‏شناسى(دفتر اول) 29 پرسش و پاسخ / كتاب عقل و ايمان و انسان‏شناسى(دفتر دوم) 24 پرسش و پاسخ / كتاب راهنماشناسى 1 (دفتر سوم) 15 پرسش و پاسخ / كتاب دين پژوهى و گوناگون (دفتر چهارم) 26 پرسش و پاسخ / كتاب خداشناسى و فرجام‏شناسى 2(دفتر پنجم) 35 پرسش و پاسخ / كتاب راهنماشناسى 2 (دفتر ششم) 20 پرسش و پاسخ / كتاب پرسش‏ها و پاسخ‏هاى برگزيده (دفتر هفتم) 88 پرسش و پاسخ / كتاب حكومت دينى(دفتر هشتم) 45 پرسش و پاسخ / كتاب پرسش‏ها و پاسخ‏هاى برگزيده ماه رمضان(دفتر نهم) 156 پرسش و پاسخ / كتاب احكام خمس - نظر ده تن از مراجع تقليد(دفتر دهم) 133 پرسش و پاسخ / كتابهاى پرسش و پاسخ در دست اقدام / فرجام‏شناسى 3 - احكام نماز و روزه - توبه و گناه / جمهورى اسلامى - عقل و عشق - احكام نگاه و پوشش / ولايت فقيه - روح، عرفان، تصوف و رياضت - احكام موسيقى و آلات قمار - قرآن‏شناسى - احكام تقليد - خودشناسى - دوستى و ارتباط دختر و پسر ارتباط با اداره مشاوره از پنج طريق زير امكان‏پذير است:
1. مكاتبه با صندوق پستى 4141 قم‏
2. دورنگار 02517743816
3. سايت اينترنتى www.nahad.net/q_a
4. پست الكترونيكى q_a@nahad.net
گفتگوى زنده ( Online)
اين اداره آماده دريافت پيشنهادات و انتقادات همه دانشجويان و اساتيد مى‏باشد.

انتشار ماهنامه تخصصى ناقد

نخستين شماره ماهنامه تخصصى ناقد در اسفند 82 با صاحب امتيازى و مدير مسوولى محمد امجد با همكارى مصطفى ملكيان منتشر شد.
«ناقد» سعى دارد به مسائل و مشكلات نظرى و علمى از دو منظر فلسفه و الهيات بنگرد. البته بدون اينكه به هيچ سنت و مكتب فلسفى خاصى وابستگى و پايبندى داشته باشد يا اينكه از هيچ دين و مذهبى روى كژ دارد.
«ناقد» مدعى است كه يگانه دغدغه آن وضع و حال انسانها خواهد بود و تنها اهتمام آن معطوف به حل مسائل و رفع مشكلات بشرى است.
در پيشگفتار ناقد آمده است: مسائل نظرى و مشكلات عملى اى كه انسان امروز، با آنها روياروست با تنيده شدن بر تار و پود زندگى فردى و جمعى و مادى و معنوى، از وضوح و شدتى برخوردار شده‏اند كه ما را از احصاء آنها و نيز تأكيد بر فورى و فوتى بودنشان بى نياز مى‏سازد.
آنچه در اين ميان اهميتى حياتى و وصف ناشدنى دارد دو نكته بيش نيست: يكى اينكه در مقام نظر به ريشه‏شناسى مسائل و مشكلات بپردازيم و ديگر آنكه در مقام عمل بهترين رويكرد مواجهه با مسائل و مشكلات را بيابيم.
در واقع با دو ملاك و معيار همسويى با نيازهاى انسانها و همراهى با عقل و استدلال راه را به مقصد رسانيم. ريشه‏يابى مسائل و مشكلات انسان امروز از طريق رجوع به عقل و عقلانيت يعنى از طريق توجه تام و تمام به جميع يافته‏هاى بشرى ودستاوردهاى خرد انسانى ميسر است. اما همين يافته‏ها و دستاوردها حاكى از اين هستند كه كتاب‏هاى مقدس اديان و مذاهب نيز حاوى گوهرهايى بيش بها و درهايى قيمتى هستند كه به هيچ روى نمى‏توان از آنها چشم پوشيد و استغنا جست، به تعبير صريح‏تر، تجارب روحانى، دينى و عرفانى پيامبران و عارفان، هر چند فرايندهايى هستند كه در ساير آدميان بالفعل تحقق نيافته‏اند، به هر تقدير، فراورده هايى هستى شناختى، خداشناختى، جهان شناختى، انسان شناختى، ارزش شناختى و وظيفه شناختى دارند كه به حكم عقل و به مقتضاى عقلانيت، از نظر گاه حقيقت جويى و يا مصلحت انديشى قابل دفاع هستند.
از همين رو ماهنامه «ناقد» در پى آن است تا به مسائل و مشكلات نظرى و عملى از دو منظر فلسفى و الهيات بنگرد.
در نخستين شماره «ناقد» حسين بشيريه مقاله‏اى تحت عنوان ديباچه‏اى بر فلسفه عدالت دارد كه در اين نوشتار بشيريه به سير تاريخى مفهوم عدالت كه اساسى‏ترين و اصلى‏ترين مفهوم در حوزه فلسفه اخلاق، فلسفه سياست و فلسفه حقوق است، مى‏پردازد.
جان بلامناتز در مقاله‏اى با عنوان ليبراليسم به علل تاريخى ظهور انديشه‏هاى ليبرالى در باب آزادى مى‏پردازد و در اين باب به دو عامل دولت مدرن و آزادى وجدان اشاره مى‏نمايد.
مايكل فريمن در مقاله حقوق بشر جهان شمول و فرهنگ‏هاى خاص به تحليل بيانيه بانكوك مى‏پردازد و به مدد تعريف دقيقى كه از فرهنگ عرضه مى‏كند با ايضاح مفاهيمى از قبيل تفسير، مردم سالارى، حقوق بشر، مبادله، سلطه جامعه جهانى، گفت و گو و... اين بيانه را نقد مى‏كند و از حقوق و ارزشهاى جهان شمول آن دفاع مى‏نمايد.
عبدالكريم سروش در نوشتارى تحت عنوان حكمت يونانيان و حكمت ايمانيان پس از اينكه پاره‏اى از ويژگى‏هاى فلسفه يونان را بر مى‏شمارد.
پاره‏اى از انتقاداتى را كه بعضى از متفكران و عارفان مسلمان به فلسفه يونان داشته‏اند را مى‏آورد و سپس به مقام ايضاح اين مدعا بر مى‏آيد كه جمع خردورزى و ايمان آورى ممكن و مطلوب است.
لورين كد در مقاله معرفت‏شناسى و فمينيسم از رويكردهاى فمينيستى در معرفت‏شناسى سخن مى‏گويد.
در مقاله «ابعاد زنانه در تفكر ابن عربى» آستين استدلال مى‏كند كه عرفان ابن عربى، كه نه عرفان طبيعى است و نه عرفان زاهدانه، بلكه نوعى عرفان وحدت وجودى است، عرفانى مردسالارانه نيست .
در مقاله «بازگشت خداى بانو» به قلم اسمه وينه - سيسون در مقام ايضاح و تصحيح خطاهايى بر مى‏آيد كه هم مردسالان و هم فمينيستها مرتكب مى‏شوند.
در اين مقاله مطرح مى‏شود كه زن و مرد داراى دو هويت كاملا متضاد نيستند بلكه دو جلوه متفاوت از ذات واحدى هستند.

پى نوشت:
1) اخبار اديان شماره 5.
2) پژوهه شماره 3.

منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد