العربی   اردو   English   فارسی درباره ما     تماس با ما     اعضای موسسه
جمعه 28 مهر 1396
تلگرام  اینستاگرام  آپارات  گوگل پلاس دین پژوهان  ایمیل دین پژوهان
کد : 13608      تاریخ : 1393/11/8 12:22:38      بخش : متن خبرنامه دین پژوهان print
دين‏ پژوهى روى خط اينترنت‏ خبرنامه دين پژوهان ـ شماره 16 و 17 ـ سال سوم شماره 4 و 5 - بهمن و اسفند 1382
دين‏ پژوهى روى خط اينترنت‏

 

كليساهاى مجازى در جهان واقعى(1)

مزگان ايلانلو

تغيير و تحول سريع پديده‏ها، اگر نگوييم بزرگترين، بى‏شك از برجسته‏ترين ويژگى‏هاى دوران معاصر است. انسان جديد تنها مى‏تواند حكايتهاى تازه رسيده را بنگرد و بلافاصله درباره آن تصميم بگيرد، چرا كه پديده‏هاى نوين ديگر در راهند.
در اوايل سال 2001، كليساى ملى استراليا در راستاى جذب بيشتر مردم براى حضور در مراكز و محافل مذهبى، از ابزار نوظهورى به نام اينترنت بهره برد و افرادى كه روزهاى يكشنبه براى شركت در مراسم دعا به كليسا مى‏رفتند مى‏توانستند. ساعاتى از اينترنت به طور رايگان استفاده كنند. چندى بعد مهندسان و طراحان اينترنتى در كليساهاى پروتستان امريكا، اقدام به راه اندازى سايت هايى كردند كه در آن به شكل همزمان افراد مى‏توانستند با استفاده از اينترنت در دعاهاى روز يكشنبه كليسا شركت كنند بدون آنكه نياز به طى كردن مسافت و حضور در كليسا داشته باشند.
اين مسئله در موارد بسيارى مورد انتقاد اسقف‏ها و كشيشانى قرار گرفت كه معتقد بودند اينترنت مردم را از كليسا دور كرده است و باعث كاهش حضور مؤمنان در روزهاى يك شنبه مى‏شود. به همين دليل طى اطلاعيه‏هاى مكرر اعلام كردند كه هيچ جايگزينى براى حضور در كليسا وجود ندارد و مسيحيان موظف هستند روزهاى يكشنبه به كليسا بيايند، حتى اگر در زمانهاى ديگر براى نيايش و گوش دادن به موعظه‏هاى كشيش از اينترنت استفاده مى‏كنند.
على رغم اين دستورالعمل‏هاى دينى، استفاده از اينترنت براى مقاصد دينى به سرعت افزايش يافت.
چنان كه رويتر با چاپ گزارش مفصلى در تاريخ 28 دسامبر سال 2001 اعلام كرد كه از هر 4 مراجعه كننده امريكايى، يك نفر براى مقاصد دينى به اينترنت رجوع مى‏كند.
در اين گزارش همچنان ذكر شد كه 69 درصد از اين افراد درصدد يافتن منابع مطالعاتى دينى و تحقيق درباره اديان مختلف هستند و تنها 21 درصد در جست و جوى متون مقدس دينى و شركت در اعمال و نيايش‏هاى آن هستند و مابقى افراد نيز براى امور متفرقه به اين سايت‏ها مراجعه مى‏كنند.
در گزارش ديگرى كه در اواخر همان سال توسط مركز مطالعاتى و تحقيقاتى پيواينترنت به چاپ رسيد، شمار مراجعه كنندگان امور مذهبى بين دو تا سه ميليون نفر در سال تخمين زده شد.
اسقف كن كلسى، به عنوان يكى از نخستين كشيشان اينترنتى در مصاحبه‏اى با آسوشيتدپرس در اوايل سال 2003 گفت: كليساى اينترنتى جامعه‏اى جديد و به عبارتى خلق سرزمينى جديد است. ما در كليساى اينترنتى تمام كارهاى جامعه دينى را انجام مى‏دهيم، به طور مثال عبادتهاى روزانه، خواندن كتاب مقدس، حضور كشيش براى گفت و گو و تسكين و حتى ثبت اعترافات گناهكاران در اين جامعه الكترونيكى تحقق يافته است.
ربكا سامرز، مسئول مركز شوراى كاتوليكى كانزاس سيتى نيز چند ماه بعد خبر از راه اندازى جامعه اينترنتى اديان داد و گفت كه آنها بودجه قابل توجهى براى اين جامعه مجازى كه به گسترش تعاليم مسيح و حفظ مسيحيان در جهان كمك خواهد كرد، اختصاص داده‏اند.
براندا براشر كه از محققان و مؤلفان گروه تحقيقاتى بارنا است، با انتشار كتابى با عنوان Religion Online that Me Give با تأكيد بر ضرورت اجتناب‏ناپذير توسعه جوامع دينى در اينترنت، خبر داد كه بيش از يك ميليون وب سايت دينى روى اينترنت فعال است كه اين تعداد هر روز رو به افزايش است. اين مسئله به فرقه‏هاى ديگرى از مسيحيت و همچنين اديان ديگر به ويژه بوديسم سرايت كرد و آنها نيز اقدام به راه اندازى چنين مراكزى كردند.
اكنون در جهان مسيحيت كليساهاى مجازى وجود دارد كه به شكلى گسترده و با مراجعان بسيار، نه تنها تمامى ويژگى‏هاى يك كليساى واقعى را دارند، بلكه فعاليت و ارائه خدمات آنها از تنوع بيشترى برخوردار است.
دسترسى شبانه روزى به كشيش هايى كه ساعتها با مراجعين چت مى‏كنند، موسيقى‏هاى مذهبى كه در تمام ساعات قابل شنيدن است، استفاده از كتابخانه‏ها و مقالات و تحقيقات آكادميك و علمى و همچنين شركت در دعاهاى دسته جمعى و خواندن كتاب مقدس از جمله متداول‏ترين امور كليساهاى اينترنتى است.
بزرگترين مشكلى كه كليساهاى اينترنتى با آن مواجهند تماس افراد بسيار با زبانها و فرهنگهاى متفاوت و مليتهاى گوناگون است. حل اين مشكل علاوه بر نياز مبرم به مترجمان آشنا و زبردست، مستلزم حضور فعال مبلغان كارشناسى است كه فرهنگ و آداب و رسوم ملتهاى مختلف را بخوبى بدانند و شيوه برقرارى ارتباط با آنهارا تجربه كرده باشند، چرا كه كارشناسان روانشناسى اجتماعى معتقدند نمى‏توان همان تعاليم و متونى را كه به شهروند اروپايى ارائه شده است، بدون در نظر گرفتن تفاوت فرهنگى و اجتماعى به فردى در شرق دور ارائه كرد.
مشكل ديگر كليساهاى اينترنتى انتقاد شديد سنت گرايان است كه همچنان معتقدند اينترنت عامل جدايى مؤمنان مسيحى از كليسا و قطع رابطه آنان با سازمان كشيشان است.
كن كلسى، در پاسخ اين انتقاد به خبرنگار آسوشيتدپرس گفت: اين مهم نيست كه مسيحيان به كليسا بروند يا از طريق اينترنت خود را در كليسا حس كنند، اين مهم است كه رابطه آنها با جهان مسيحيت و دنياى كليسا قطع نشود. ما بايد تصميم بگيريم، يا رابطه را براى هميشه قطع كنيم و هر روز شاهد كاهش مؤمنان باشيم، يا بپذيريم كه اين رابطه وجود داشته باشد حتى به شكل مجازى.

راه اندازى سايت فرهنگى تاريخ و هنر اسلامى‏

مركز تحقيقات تاريخ، فرهنگ و هنر اسلام (IRCICA) استانبول وب سايت اينترنتى‏اى راه اندازى كه است كه شامل 60 هزار جلد كتاب با موضوعات مختلف، از جمله تاريخ، فرهنگ و هنر اسلامى است. هم چنين در اين سايت فهرستى از كتب خطى و دستنويس و همچنين 8000 مقاله تحقيقاتى، كنفرانسى و هم انديشى گنجانده شده است. بيش از 400 ميكروفيلم و پايان نامه تخصصى در زمينه‏هاى فرهنگ و تمدن اسلامى در اين سايت قرار داده شده است. علاوه بر اين، حدود 1000 نقشه و اطلس نيز در اين سايت وجود دارد.
گزارش‏ها حاكى از آن است كه تاكنون در حدود 000/777/2 نفر از اين سايت ديدن كرده‏اند، نشانى اين سايت WWW.Library.Ircica.orgاست.

نخستين مدرسه علوم دينى اينترنتى در ايران‏

پايگاه اطلاع رسانى تبيان نخستين مدرسه علوم دينى اينترنتى را زير نظر حوزه علميه قم راه اندازى كرد.
پايگاه اطلاع رسانى تبيان يكى از نهادهاى نرم‏افزارى شركت كننده در يازدهمين نمايشگاه بين المللى قرآن كريم است كه در شبكه جهانى اينترنت قابل دسترسى است. كاربران با مراجعه به اين پايگاه اطلاع رسانى مى‏توانند از دوره‏هاى آموزشى حوزه علميه قم از پايه تا خارج بهره‏مند شوند و از طريق اين پايگاه در امتحانات اين دوره‏ها شركت كنند.
پايگاه اطلاع رسانى تبيان وابسته به سازمان تبليغات اسلامى است كه با هدف معرفى جاذبه‏هاى فرهنگ اسلامى در سال 81 راه اندازى شد. بر اساس اين گزارش مدر سه اينترنتى يكى ديگر از خدمات آموزشى پايگاه اطلاع رسانى تبيان است كه دانش‏آموزان را با مشاركت دادن در فرايند آموزش، تحت تعليم قرار مى‏دهد.
در اين مدرسه، دانش آموزان مقاطع مختلف تحصيلى مى‏توانند علاوه بر بهره مندى از دوره‏هاى آموزشى از مشاوره استادان متخصص بهره‏مند شوند.
دسترسى سريع و آسان به بانك كاملى از اطلاعات اسلامى، فرهنگى، هنرى، اجتماعى، ورزشى و نيز پاسخگويى به پرسش‏هاى نسل جوان از ديگر امكانات ويژه اين پايگاه است.

فرايند عرفى سازى (سكولاريزاسيون)(2)

اسطوره شناسان، فيلسوفان دين و دين پژوهان همواره در بررسى‏هاى خود از دو واژه قدسى The Sacred= و عرفى The Scular (يا غير قدسى Porfane) بهره مى‏جويند.
اينان بر اين باور هستند كه اسطوره برآمده از برداشت خاصى از جهان است. اسطوره نشانى از امر قدسى با خود دارد.
هر چند افلاطون بزرگ فيلسوف يونان باستان، نخستين انديشمندى است كه مى‏كوشد تا دستگامندانه قلمرو انديشه را از حضور اسطوره تهى سازد و پاى خرد را به ميان آورد، با اين همه، او نيز آن گاه كه در برابر پرسش‏هاى بنيادين وا مى‏ماند به اسطوره پناه مى‏برد(براى نمونه نگاه كنيد به گفت و گوى سقراط در كتاب فايدورس و هنگامى كه از چگونگى آفرينش انسان و روان از او پرسش مى‏شود، سقراط يا همان افلاطون در پاسخ اسطوره گردش روان‏ها را به ميان مى‏آورد)
از سوى ديگر آيين‏ها و دين‏ها نيز كه به نوبه خود ساختمندتر و پالايش شده‏تر از نظا مهاى اسطوره‏اى هستند و كم بيش ارزش‏هاى والاترى را به همراه دارند. در اين موضوع با ساختار اسطوره‏ها همانند مى‏باشند.
قدسى و عرفى نشانه دو رويكرد به جهان است. رويكرد نخست از جهان مى‏پرسد: آيا جهان تجليگاه امر قدسى است؟ آيا اين هستى قدسى متعلق تجربه ى آدميان قرار مى‏گيرد؟ آيا تجربه ى اين امر قدسى مى‏تواند به واسطه‏ى ذهن و زبان انسانها در زندگى آنان اثر بگذارد؟ و... اما در رويكرد دوم، جهان تهى از امر قدسى و ناميرايان است و جان به هماره تمامى چيزهاى درون آن ميرا و تخته بند زمان و مكان هستند.
در نگاه كلاسيك به دنياى باستان و سده‏هاى ميانه(يعنى به جهان تا پيش از زمانه‏ى نوزايى در اروپا) اقتدار فكرى، سياسى و اجتماعى از آن آورندگان و تفسيركنندگان اسطوره‏ها و آيين‏ها(يا پيام آوران و در بردارندگان تجربه امر قدسى) بود در اى ندوران در پهنه‏ى گسترده‏اى از اروپا كليساى كاتوليك با پا فراتر نهادن از آموزه‏ى مسيح(كار مسيح را به مسيح و كار قيصر به قيصر واگذار كنيد) اقتدار سياسى پنهان خود را آشكار ساخته بود سردمداران كليسا قانون هايى را كه با تفسيرهاى خود از كتاب مقدس به دست مى‏آوردند، اجرايشان را همچون وحى الهى براى مردم سرزمين‏هاى اروپايى ضرورى مى‏شمردند. با اين همه، فرمانروايى آنان بنيانى در انديشه مسيحى نداشت و اقتدار سياسى آنان آسان‏تر از اقتدار معنوى از چنگشان به درآمد.
با فرا رسيدن دوران نوزايى و روزگار روشنگرى كم كم اقتدار به خرد سپرده شد و رويكرد ديگرى برترى يافت كه سپس‏تر، عرفى ناميده شد. روند اين چيرگى را كه هم دليل و هم علت دارد انديشمندان فرايند عرفى سازى مى‏نامند.
البته پر آشكار است كه چون اقتدار كهن همه قلمروها را فرا چنگ آورده بود كنار رفتن آن نيز مى‏تواند جنبه‏هاى گوناگونى داشته باشد. بر اين اساس، مى‏توان درباره اين فرايند عرفى سازى از نگاه‏هاى گوناگونى همچون فرهنگى، اجتماعى، سياسى و... گفت و گو كرد.
همان گونه كه در بالا گفته شد اين رويكرد قدسى به جهان، هم دليل و هم علت دارد. جامعه شناسان كوشيده‏اند تا با تفسيرهاى گوناگون هم دليل‏ها و هم علت‏ها را بيابند و در اين ميان برخى (و البته نه همه‏ى) دليل‏ها نيز به علت فرو كاسته شده‏اند. از سويى، گرچه مى‏توان دليل‏ها را براى همه‏ى جامعه‏ها به گونه يكسان پذيرفت، ولى علت‏ها را چطور؟ و از سوى ديگر، رخ ندادن اين فرايند - با همان سبك و روندى كه در كشورهاى اروپايى روى داد - در جامعه‏هاى ديگر نياز به بازبينى و سنجش دقيق و نيون از اين مفهوم‏ها را طرح كرد و سبب پژوهش‏هاى گسترده‏ترى پيرامون موضوع شد.
هرچند نگارنده(رضا اكبرى) قصد بررسى همه جانبه و دقيق اين موضوع را ندارد با اين همه تنها با اشاره‏اى گذرا مى‏توان گفت: با وام گرفتن از نقد دريدابرمتافيزيك زبان، يعنى دو بخشى‏هاى جا افتاده و در اين بحث قدسى / عرفى و كنار نهادن آن مى‏بايست به مفهوم سازى نوينى دست زد تا بتوان تحليل بهترى از جامعه‏ها به عمل آورد. در گفتمان فرهنگى كشور ما نيز از چند گاهى به اين مفهوم توجهى مى‏شود ولى كم و بيش در هياهوى نگاه به جنبه‏ى سياسى آن، هيچ گاه بررسى همه جانبه‏اى از آن نمى‏شود و همواره بحث‏ها ناتمام رها مى‏گردد.
به هر رو، با ارائه چند سايت مهم درباره اين موضوع به ويژه انديشه‏هاى روشنفكران مسلمان شايد زمينه بحثى جدى و همه جانبى‏ه درباره‏ى آن آغاز شود.
همچون گذشته در سطر نخست نام سايت، در سطر دوم نشانى اينترنتى آن و سپس شرحى كوتاه از محتواى سايت ورده مى‏شود.

New Advent )Secularization(
http: WWW.newadvent.org/cathen secularization.html

اين نشانى متعلق به يك در آيه(مدخل) از دانشنامه بسيار بزرگ و سرشناس كاتوليكى است كه پيش از اين نيز آن را معرفى كرده‏
بوديم. در اين جا فرآيند عرفى سازى از نگاه آيين كاتوليك بررسى شده است. نويسندگاذ اين جستار بر اين باور هستند كه در جهان مسيحيت و بويژه پيروان آيين كاتوليك، اين فرايند دو هدف اصلى داشته است: نخست اين كه به بقاى زندگى مذهبى كمك كرده و ديگر آن كه همزمان با آن زندگى مذهبى را تا آن اندازه كه نياز به زيستن در اين جهان مى‏طلبيده، ملايم اش كرده است. بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه در همه دانشنامه‏هاى معتبر همچون بريتانيكا يز در آيه سكولاريزاسيون را خواهيد يافت، اما معرفى كردن اين در آيه به دليل ارزش تاريخى و نگاه خاص آن است.

2. The History Guide (Lectures on Modem European Intellectual History)
http: WWW.historyguide.org/intellect/home.html

در اين سايت متن 27 درس گفتار يكى از استادان جامعه‏شناسى را مى‏يابيد كه درباره تاريخ فكرى اروپا آماده گرديده است. اين تاريخ،
سرگذشت انديشه‏ها از آبلارد تا نيچه را بررسى مى‏كند. بخشهايى از اين سخنرانيها و به ويژه سخنرانى ششم و هفتم به فرايند عرفى سازى در اروپا و نسبت آن با علم نوين اروپايى در دوران‏هاى نوزايى و روشنگرى اختصاص دارد. نگاه تاريخى و جامعه شناسانه اين سخرانى‏ها به اين فرايند در كنار سير فكرى اين دو وران، با ارزش و مهم مى‏باشد.

3. SECULARIZTION OF CHRISTIANITY
http://free.yosemite.net/~dennis/secular.htm

در اين مقاله با برجسته كردن فرقهايى كه ميان دين مسيح آيينى امروزين و مسيحيت همچون آيينى كه انجيل آن را معرفى مى‏كند، كوشش شده است تا اين دگرگونى‏ها ريشه‏يابى شوند. از ديد نويسنده مقاله، گرچه روند عرفى شدن كليسا از همان آغاز بنيادگذارى كليساهاى نخستين با انجام كارهاى همچون بخشش گناهان وجود داشته، اما با گذر زمان رو به افزايش نهاده و در دوره‏هاى سپس‏تر به سبب آزاررسانى سردمداران كليسا و شكل‏گيرى فرقه‏هاى گوناگون ذهبى شتاب روز افزونى گرفته است و اين روند، هسته مركزى دگرگونى‏ها در دين مسيح مى‏باشد.

4. Secularization and Cultural Deversity
http://WWW.here-now4u.de/eng /secularization-and-cultural-di.html

اين سايت در اصل يكى از مقاله‏هاى يك مجله در زمينه مطالعات فرهنگى و اجتماعى است كه به دو زبان آلمانى و انگليسى مقاله هايش را ارائه مى‏كند. نويسنده كوشيده است تا با بررسى كشور هند كه داراى دين‏ها و آيين‏هاى گوناگونى است، نسبت ميان فرآيند عرفى سازى و تنوع فرهنگى را روشن سازد. از آنجايى كه نويسنده مقاله استاد لسفه است، رويكرد او نيز بيشتر رنگ و بويى فلسفى دارد.

5. Secularization
http://WWW.jbuff.com /c108260.htm

در مقاله، نويسنده كه انديشمندى يهودى است مى‏كوشد تا با بررسى ريشه شناسانه واژه دين در زبان لاتين معنا و مبنايى براى فرايند عرفى سازى بيابد. سپس گوشزد مى‏كند كه سرآغاز كاربرد واژه سكولاريسم در نوشته‏هاى سده وزدهم مى‏باشد. در اين نوشته گاهى جامعه شناسانه به دين و فرآيند عرفى سازى آن شده است.

6. Thougts on the Historical Causes of Secularization
http:falcon.ic.net/~erasmus/RAZ23.HTM

اين نوشته در اصل گفت و گويى ميان دو انديشمند مسيحى است. در اين جا ميان آن دو درباره ريشه‏ها و علت‏هاى اريخى روى دادن فرآيند عرفى شدن در جهان مسيحيت بحث مى‏شود.

7. Social Change and Religion in America(thinking Beyond Secularization)
http://are.as.wvu.edu/sochange.htm

اين مقاله بسيار دقيق و كارشناسانه تأليف شده است. نويسنده آن كه خود از استادان برجسته جامعه شناس و انسانشناس در كشور امريكا مى‏باشد. كوشيده است تا به نقد و بررسى ديدگاه‏هاى بزرگترين و سرشناس‏ترين انديشمندان اين دو قلمرو در زمينه فرايند عرفى شدن دين و نهادهاى دينى در جامعه غربى بپردازد، او با يادآورى دستاوردهاى آمارى جديد از جامعه امريكا كه نشانگر بازگشت به سوى معنويت است، مى‏كوشد تا اين پرسش بنيادين را پاسخ دهد كه دوران كنونى نسبت به دوران نوزايى و روشنگرى چه ويژگى هايى را دارد كه سبب اين گرايش ده است.

8. Institute for the Secularisation of Islamic Society(ISIS)
http:/WWW.secularislam.org/Default.html

اين سايت متعلق به موسسه عرفى سازى جامعه اسلامى است. سازندگان آن هم هدف خود را شرح داده‏اند و هم ديدگاه هايشان را
درباره نسبت ميان دين اسلام و جامعه بيان كرده‏اند. شما مى‏توانيد با بهره بردن از امكان جستجو در بخش‏هاى گوناگون سايت، مقاله‏هاى خواندنى فراوانى درباره فرايند عرفى سازى و نقش آتى دين اسلام در كشورهاى اسلامى بيابيد. هم چنين علاقمندان مى‏توانند در فهرست پستى اين سايت عضو شوند. بخش هايى از اين سايت به بان‏هاى ديگر نيز ارائه مى‏شود.

9. Institute of Islamic Studies and Centre for Study of Society and Sedularism
 http://ecumene.org/IIs/

دكتر مهندس اصغرعلى، روشنفكر مسلمان و برجسته شبه قاره هند و بنيانگذار و مدير دو مؤسسه پژوهشى و آموزشى درباره دين اسلام مى‏باشد.
اين استاد برجسته و پژوهشگر مسلمان تاكنون بيش از 44 كتاب و 110 مقاله درباره موضوع هايگوناگون فرهنگى و اجتماعى، بويژه در زمينه دين اسلام و وضعيت فرهنگى مسلمانان در سراسر جهان و به خصوص در شبهه قاره و جنوب شرق آسيا به نگارش درآورده است.
به دليل فشارهايى كه هندوان بنيادگرا در شبهه قاره به مسلمانان وارد مى‏آورند، روشنفكرانى همچون ايشان را به اين سمت و سو كشانده‏اند كه از ديدگاه هايى همچون پلوراليسم دينى، فرايند عرفى سازى فرهنگ و جامعه و رويكرد خنثى بودن و بى طرفى دولت نسبت به دين پشتيبانى كنند.
به هر رو، در اين سايت مقاله‏هاى فراوانى از اين روشنفكر برجسته (كه تا اندازه زيادى نيز در ايران و خاورميانه اشناخته مانده است) در دسترس علاقمندان قرار دارد كه به خوبى مى‏تواند بيان كننده ديدگاه‏هاى او باشد.

10. Islam and Libra Democracy:the challenge of Secularization
http://calliope.jhu.edu/journals /journal-of-democracy/700/7.2 filali-ansary.html

استاد عبدالفلال انصارى مدير بنياد مطالعات اسلامى و علوم اجتماعى عبدالعزيز السعود پادشاه مراكش در كازابلانكا و مدير دانشگاه محمد پنجم در رباط مى‏باشد.
هم چنين او درباره موضوع‏هاى فرهنگى نيز مقاله مى‏نويسد. در اين مقاله استاد انصارى مى‏كوشد تا رويكرد دو استاد برجسته شرق شناس و اسلام شناس، يعنى پروفسور برنارد لوئيس و روبن رايت درباره نوگرايى و فرايند عرفى سازى در دين اسلام را به نقد بكشد.
در بخش نخست، او ديدگاه پروفسور لوئيس را با تحليل گرايى مفهومى اى كه لوئيس در بررسى جامعه‏ها و كشورهاى اسلامى به كا رمى برد، نقد مى‏كند. سپس در بخش پايانى رهيافت خانم پروفسور روين رايت را كه مى‏كوشد تا با بررسى انديشه‏هاى دو روشنفكر مسلمان، يعنى دكتر سروش در ايران و راشدالغنوشى در تونس، نوگرايى در جهان سلام را تحليل نمايد، نقد مى‏كند. از ديد استاد انصارى نگرش خانم رايت ناقص است و تمامى واقعيت را بر نمى‏تابد.

11. The Secula Spirit
http://WWW.Kerygma101.com/text/

اين نشانى اينترنتى در اصل متعلق به يك كتاب است كه به شكل يك سايت ارائه مى‏گردد. اين كتاب سه بخش دارد.
در دو بخش نخست، نويسنده كه يك جامعه شناس و روانشناس كاركشته است مى‏كوشد تا با نگاهى تيزبينانه و همراه با نقد، كاركرد دين را در گذر زمان بررسى كند و سپس روند پا پس كشيدن آن از زندگى مسيحيان، به ويژه جامعه آمريكا را بيابد.
فرآيند عرفى سازى دين مسيح نيز از موضوع هايى است كه در طول نوشتار به آن پرداخته مى‏شود. در پايان، نويسنده برداشت خود را از معنويت در جهان عرفى بازگو مى‏كند او بر اين باور است كه مى‏توان زندگى اى عرفى ولى همراه با عونيت داشتن كه نيازى به هيچ دين سنتى يا دست كم دين رسمى ندارد.

12. Secularization
http://WWW.Schloesser-magazin.de/ene/objekte/bsch/bsch_asekue.php

مقاله‏اى كوچك از مجله تاريخى و فرهنگى دانشگاه ورتنبرگ است. در اين نوشته كوتاه، نگاهى تاريخى به فرايند رفى سازى در كشور آلمان به ويژه پس از جنگ با ناپلئون شده است.

13. Secularization and Religion
http://WWW.nhc.rtp.nc.us:0808/yssi secularization.htm

اين نشانه اينترنتى متعلق به يك فراخوان مقاله براى همايشى است كه قرار است از 6 تا 19 جولاى در كشور آلمان و در موسسه‏اى به نام مركز مطالعات فرهنگى و اجتماعى ماكس وبر برگزار شود. در اين جا برگزار كنندگان با يادآورى اين نكته كه بررسى فرايند عرفى سازى و نسبت ب‏آن با دين نياز به بازنگرى و نقد ديدگاه‏هاى سنتى دارد، كوشيده‏اند تا سرخطهاى افق نوينى را بنمايانند.

پىنوشت:
1) اخبار اديان شماره 5.
2) طليعه پژوهش شماره 80.

منبع : دبیرخانه دین پژوهان کشور
 نظرات کاربران 
نام و نام خانوادگی لطفا نظرتان رو درباره این مطلب وارد نمایید*
پست الکترونیکی
لطفا عبارت بالا را وارد نمایید(سیستم نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حساس نمی باشد)

تازه ترین مطالب
نشاني: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر) بین کوچه 21 و 23 پلاک 317
تلفن: 37732049 ـ 025 -- 37835397-025
پست الکترونيک : info@dinpajoohan.com
نقل مطلب با ذکر منبع آزاد است
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دبیرخانه دین پژوهان کشور می باشد طراح : دریانت